Techno. House. Drum 'n bass. Electro. Breakcore. Acid. Zo maar even wat stijlen van electronische dansmuziek, die zo vaak bij menige basic grooves te horen waren. Vorig jaar stonden er de allegrootste namen op een aantal BG avonden. Japanse technoheld Ken Ishii, Winnipeg's breakcore mentor Venetian Snares. Drum 'n bass legende Ed Rush draaide er, maar ook technopionier van het eerste uur Robert Hood, die speciaal uit Detroit kwam. Soms was het uitverkocht, zoals bij Ken Ishii en V-snares.Vaker was de opkomst bedroevend laag. Bij net iets minder bekende namen, zoals hakan lidbo, of funckarma. Maar ook bij Ed Rush en Robert Hood.
Waar ligt dat aan? Is Enschede gewoon een domme studentenstad waarvan de meesten gewoon ‘t liefst in alcoholdelerium in een skihut de polonaise dansen op schnappi? Zou de liefde voor de betere dance verdwenen zijn? Laat men zich leiden door door de media opgehypte namen als dj dana of een dj tiesto (de beste dj ter wereld...right)? Willen mensen alleen gesneden koek? Lekker zich laten vertellen wat goed is en wat niet? Mensen zijn bang om buiten de groep te vallen en nemen maar gemakshalve over wat iedereen leuk vindt. Gebrek aan kloten mischien dus. Voor kleuterdance en fanfaretrance is al plaats genoeg hier in Enschede. Of, zou het komen door de economische malaise? Dat de arme student die wel van bovengenoemde muziek houden gewoon krap bij kas zitten? De BG vroeg zich al deze dingen af, en besloot om een avond te organiseren waar weer eens gewoon de BG resident dj's draaien, in een keur van stijlen aangevuld met wat gast-dj's en een live act."Nieuw is Fast Food: Goedkoop, maar het vult wel".
Juist, gewoon een avondje met z'n allen dansen, met de betere dance als catalysator.
ONE NATION UNDER A GROOVE (en dat voor slechts 3 euro). En die groove die was er, met aan het begin een dj set met oude Chicago house klassiekers, zo werd mij verteld na verlaatte binenkomst. Maar goed, bij binnenkomst speelde de live act Vendas Novas, gehuld in kokskleding en achter een vast goed gevuld rack met apparatuur, en dat maakte het eerdere gemis goed. Niet echt vernieuwend, maar in ieder geval degelijk, zonder onnodige franje en met een goede drive. Het begon op een langzaam tempo, en nam geleidelijk toe.Techno-electro met hier en daar een uitstapje naar wat 2 step of acid. Kaal qua opzet dus, af en toe voorzien van gescratch en mc werk, fijn en subtiel afgewisseld met een goede continuiteit.
Het toch niet geringe publiek vond het in ieder geval prima, en vermaakte zich daarna nog met BG's resident dj Jakuza, beter bekend van de combustion avonden in ATAK. En bij de eerste plaat die erop ging was de toon al weer gezet. Dit zou beslist niet langzamer worden.Uptempo d & b, sidewinder van special forces die alleen maar in snelheid toenam. Tot op het punt dat de d&b ophoudt en de breakcore het overneemt. De redbull deed in ieder geval zijn werk en zo werden er aan het einde wat deathchant platen gedraaid die alles qua hardheid overtroffen.Voor de echte diehards ook wat dus.
En zo bewees de BG alles in huis te hebben voor een gevarieerde dansavond, waarvoor je echt
niet ver hoeft te reizen.Gewoon, lekker in ATAK en nergens anders. De BG fastfood is verantwoord snacken.
Fastfood Danceparty, de Van Dobbenkroket van de dance
Atak komt met nieuw concept voor de dance-avonden
Het boeken van de grote namen uit het DJ-circuit werd de afgelopen jaren lang niet altijd beloond met een uitverkochte zaal. Genoeg reden voor Atak om het weer eens op een andere manier te proberen: resident DJ’s met wat gasten en een live-act, en dit alles onder de naam Fastfood. De eerste editie was uitermate geslaagd.