Cross-linx: festival zonder grenzen Cross-linx: festival zonder grenzen

Frank Veenstra: ‘Met elke nieuwe generatie zullen de scheidslijnen en conventies tussen stijlen, artiesten en publiek minder belangrijk worden’

, Ron van den Boom,

Cross-linx: festival zonder grenzen

Frank Veenstra: ‘Met elke nieuwe generatie zullen de scheidslijnen en conventies tussen stijlen, artiesten en publiek minder belangrijk worden’

Ron van den Boom, ,

Zaterdag 2 april vindt voor de vijfde keer het Cross-linx festival plaats. Tijdens deze lustrum-editie zal er in zowel het Muziekcentrum Enschede als poppodium Atak te genieten vallen van veel grensoverschrijdende project, met o.a. John Cale en Holger Czukay.

Frank Veenstra: ‘Met elke nieuwe generatie zullen de scheidslijnen en conventies tussen stijlen, artiesten en publiek minder belangrijk worden’

Zaterdag 2 april vindt voor de vijfde keer het Cross-linx festival plaats. Ooit gestart op initiatief van Frank Veenstra (programmeur van het Muziekcentrum Enschede) groeide het festival in vijf jaar tijd uit tot het bekendste festival van Enschede. De groei van de programmering met internationale aansprekende acts en bijzondere opdrachten zorgen voor een toenemende waardering van zowel pers als publiek. Frank Veenstra: ‘Elk jaar is het festival op de dag zelf tot het randje vol. We verwachten deze keer door de trekkracht van John Cale (o.a. Velvet Underground) en Holger Czukay (Can) dat we op voorhand uit zullen verkopen.’ Vanaf het eerste jaar speelt zich het festival zich zowel in Utrecht als in Enschede af. Frank: ‘De programmering is in beide steden nagenoeg hetzelfde, maar het leuke van het festival in Enschede is dat we het in samenwerking met Atak doen. In Utrecht spelen alle optredens zich in Vredenburg af, in Enschede kun je fijn heen en weer shoppen tussen de gebouwen, dat geeft een bijzonder sfeertje. Bovendien kunnen we in Atak langer doorgaan waardoor we de mogelijkheid hebben om een extra band te programmeren. Dit jaar is dat Voicst. We zijn nog bezig om daar een speciale gast aan toe te voegen’. De programmering van het Cross-linx festival wordt gedaan door Frank in samenwerking met zijn collega Jessica de Heer van Muziekcentrum Vredenburg. Daarnaast is er ook een gastprogrammeur in de persoon van David Dramm. Frank: ‘David is de gastprogrammeur en (hof)leverancier van deze editie. De programmering komt in driemanschap tot stand, waarbij David zijn stempel kan drukken. Voor de combinatie van John Cale en Metropole Orkest maakte hij ooit arrangementen voor het programma Paradisolife dat destijds op Nederland 3 uitgezonden werd. Daar lag een goede relatie en natuurlijk ook een inhoudelijke aanleiding. Vandaar dat Cale nu op Cross-linx staat.’ Het festival dat zich richt op een avontuurlijk publiek, van diehard nieuwe klassiek muziekliefhebbers tot kiddo’s van 16 die de nieuwste grensoverschrijdende muziek willen horen, viert dit jaar haar eerste lustrum. Daar gingen al heel wat hoogtepunten aan vooraf. Frank: ‘De hoogtepunten zijn wat mij betreft de eigen festivalproducties: vorig jaar Spinvis, die met zijn huidige tour gigantisch succes heeft en delen van de Cross-linx compositieopdracht nu in de clubs en theaters speelt. Het jaar daarvoor was Triluk Gurtu's Cross-linx project met Robert Miles, Hassan Hakmoun, Ravi Chary en Kudsi Erguner geweldig. Deze formule passen we dit jaar ook toe met John Cale. Cale is de spil van Rock-linx Supergroup waarbij Cale ideeen voor de set en de musici aandraagt. Daags voor het festival repeteert de groep in Nederland en zo ontstaat een eenmalige gelegenheidsgroep: dat is risicovol maar levert altijd iets moois op omdat op het scherpst van de snede gespeeld wordt. De samenwerking van Eboman en Asko Ensemble van de eerste editie 'dance meets new music' was ook memorabel: evenals de solo-set van Jeroen Hofs in Atak.’ Uitgangspunt van het festival is om te laten azien en horen dat werelden die schijnbaar ver uit elkaar liggen meer overeenkomsten dan verschillen hebben. Cross-linx act werken vanuit verschillende muzikale disciplines, maar wel vanuit een zelfde ‘state-of-mind’ en energie. Frank: ‘Voor mij is dit een onvermijdelijke artistieke ontwikkeling omdat tegenwoordig alle muziek altijd en overal voorhanden is. De mogelijkheden van de kunstenaar uit de 21e eeuw zijn onbegrensd en met elke nieuwe generatie zullen de scheidslijnen en conventies tussen stijlen, artiesten en publiek minder belangrijk worden.’ De vijfde editie van Cross-linx beloofd weer een hele bijzondere te worden. Frank: ‘De optelsom van de delen maakt het festival bijzonder, maar als ik er een paar elementen apart uit moet halen dan noem ik 'Guitar Trio' van Rhys Chatham: een meesterwerk, de eerste gitaarsymfonie zou je kunnen zeggen. dat Chatham in persoon aanwezig is vind ik heel bijzonder. Ook bijzonder wordt Mondo Rock van Leon Giesen, een opdracht van Cross-linx waarvoor Giesen 5 a 6 filmpjes met muziek maakt en een ode brengt aan rockhelden als Jimi Hendrix, Herbie Flowers (de basgitarist die verantwoordelijk was voor de baslijnen van o.a. 'Space Oditty' en 'Walk on the Wildside'). Hoogtepunt is een filmpje over Phil Lynott (wijlen front-man van Thin Lizzy) waarvan Leon een erg groot fan is. Leon heeft voor dit filmpje Lynotts moeder Philomena geinterviewd maar ook onze eigen Adje Vandenberg, die ooit twee weken deel uitmaakte van Lizzy. En uiteraard zijn living legends als Holger Czukay en John Cale natuurlijk onbetwiste hoogtepunten. Ondanks dat de vijfde editie van Cross-linx nog moet beginnen kijken we ook al voorzichtig uit naar het volgende jaar. Frank: ‘Volgend jaar wordt het festival uitgebreid met een derde podium, te weten Muziekcentrum Frits Philips Eindhoven. Dat vergroot de uitstraling. Het thema van volgend jaar is 'pop meets new music': Bauer is op dit moment nieuw werk aan het schrijven voor de combinatie met Metropole orkest, world's leading Pop and Jazz Orchestra (waarmee Cale eerder dus ook al speelde).

nu op 3voor12