Voor dit nieuwe project van productiehuis Oost-Nederland (ON) werden in 2004 Ad van Meurs (gitaar), Haytham Safia (U’d, Arabische luit) en Anne-Maarten van Heuvelen (double bass) uitgenodigd. Hun opdracht was om in een drie daagse sessie de combinatie van folk-blues en traditionele Arabische muziek te onderzoeken.
De folk-blues en de arabische taqsim (het geïmproviseerde tussenspel zonder vast ritme) zijn twee verhalenvertellers bij uitstek, de een wat rauwer en de ander veelal lyrisch en melancholiek. Waar Leadbelly en Woody Guthrie in de vorige eeuw met hun liedjes de tijd documenteerden, is in de nagenoeg schriftloze arabische muziekcultuur vooral de instrumentalist voortzetter van de eeuwenoude overgeleverde traditie.
De traditionele Arabische muziek verschilt van andere muziekculturen in de manier waarop de toonladder is onderverdeeld. Zo kan de muziek vormen krijgen die in het westerse octaaf systeem bijna onmogelijk zijn.
In de NO blues sessies wisten de muzikanten al snel een bijzondere integratie van folk-blues en arabische muziek neer te zetten. Een heel herkenbaar geluid dat toch heel anders klinkt; je kent het, maar ook weer niet. Een kruising tussen Americana en Arabische muziek die het best te omschrijven valt als Arabicana. Geen individuele hoogstandjes van begaafde muzikanten, maar eerlijke en ontroerende muziek die de weg naar je hart weet te vinden. Liedjes over ‘ordinary folks’, liefde en verdriet, gespeeld en gezongen in de traditie die voor zowel de folk-blues als de Arabische muziek kenmerkend zijn.
Rob Kramer, directeur en artistiek leider van het productiehuis Oost-Nederland verklaard hoe hij deze muzikanten bij elkaar heeft gebracht; “Als je een project in je hoofd hebt, ben je soms de meeste tijd kwijt met het zoeken naar de mensen die de ultieme mix moeten zijn om het vorm te geven. Een zoektocht die verliep via Eindhoven, alwaar de éminence grise van de Nederlandse folkblues Ad van Meurs bereid werd gevonden zijn medewerking te verlenen; via Kupio in Finland waar ik Haytham Safia (een Palestijn uit Jeruzalem) ontmoette en U'd hoorde spelen. Uiteindelijk werd de derde en laatste schakel de 'double bass' dicht bij huis gevonden op een van de zondagavondjams van het Deventer popkollektief. Highly recommended bleek hij o.a. een van de drijvende krachten achter bluesband 'the Marble Tones': Anne Maarten van Heuvelen”.
De sessies werden in 2004 afgesloten met een succesvol optreden in het voorprogramma van de Holmes Brothers (USA). In 2005 werd de HT studio in Gemert bezocht voor het maken van opnames onder leiding van Ankie Keultjes, die zowel op de cd als live tijdens de komende tour ook een vocale bijdrage levert aan het project.
Al tijdens de opnames bleek Rounder records geïnteresseerd in NO blues en nog voordat de mastering door Allen Ward in de Electric City studio in Brussel klaar was konden er afspraken gemaakt worden voor een platendeal met Rounder.
De single van het gelijknamige album komt nog voor de zomer uit en inmiddels heeft radio Tour de France hem al opgenomen op de playlist voor de komende zomer. De cd komt na de zomer uit en zal gedistribueerd worden door Rounder records.
NO blues tekent bij Rounder records
Project van Productiehuis Oost-Nederland komt na de zomer op CD
Met ‘No Blues', een kruising tussen Americana en Arabische muziek, zet productiehuis Oost-Nederland (ON) opnieuw een verassend project neer. Met een album en een platendeal op zak gaat No Blues na de zomer touren. Voor de zomer zal eerst nog de single ‘Farewell Shalaby’ verschijnen van het gelijknamige album.