Move! En rap een beetje...

Daniëlle Liebeskind naakt in the basket

Danielle Liebeskind, ,

Daniëlle Liebeskind is singer-songwriter, dichter en kunstenaar, heeft een kunstenaarsinitiatief, woont en werkt momenteel in Enschede, Utrecht en Amsterdam en schrijft een driewekelijkse column over het reizen tussen deze steden van en naar muziek in deze steden.

Daniëlle Liebeskind naakt in the basket

…ik heb natuurlijk voor de zekerheid en omdat het me wel zo handig leek, iedere dag geoefend en geoefend en nu ben ik net zo goed als… Okee. Ik ben verhuisd. Het is niet dat het reizen tussen Enschede, Utrecht en Amsterdam me niet beviel, nee. Het kwam op mijn pad. En het was ook eigenlijk wel met voorbedachten rade, geef ik toe. Ik wilde verhuizen naar het middelpunt der aarde en kwam uit bij het middelpunt van Nederland. Ik kan nu iedere dag in bad, als ik wil en ik heb me al lelijk gebrand. Gevolg: zonnesteek. Maar dat terzijde. Met de ene zak vol ideeën en de andere vol hoge verwachtingen kwam ik mezelf tegen.. en nog een keer.. en nog een keer.. …logeren/opdegrondslapen/verliefd/donkerrozebril/honderdduizendstehemel/baantjevinden/werken/reizen/ tomelozeenergie/eeuwigelenteindebol/groeneblaadjesin1dag/optreden/ASG/eigentheatertjeindeJordaan/huis gevonden/afscheidnemen/optreden/adreswijzigen/mevergissen/liefdesverdriet/opnieuwbeginnen/oudevrienden duikenop/nieuwecontactenontstaan/spelen/rondkijken/inschrijven/ontdekken/besluiten/gaan... Okee. Ik wil een band. Het is niet dat het solo spelen me niet bevalt, het is gewoon een logische stap, lijkt me. Ik heb bandje na bandje en singer-songwriter na singer-songwriter bekeken en beluisterd, me laten inspireren, opnames van mijn eigen muziek (pfhjiew) weer-en-weer beluisterd, met weet ik veel wie allemaal gepraat en bier gedronken, mijn decolleté vol gestoken met telefoonnummers, oefenruimtes bezocht en ik heb het allerbelangrijkste meegemaakt wat absoluut noodzakelijk is alvorens een band te gaan beginnen, namelijk: JAH! Ik hóór het. Ik kan het hóren: als ik muziek maak, hoor ik, wat ik anders nooit hoorde en wat ook best raar is óm te horen, als je het je voor het éérst hoort: andere instrumenten bij mijn eigen muziek! Dus: nu moest het er maar eens van gaan komen. Let’s go find them talented suns of bitches, of misschien wel daughters of motherfuckers… oh, ja.. ik heb natuurlijk voor de zekerheid en omdat het me wel zo handig leek, iedere dag geoefend en geoefend en nu ben ik net zo goed als ik spelen kan, net zo goed als, nah, nee, dat ga ik niet zeggen.. Ik kan een aardig deuntje spelen, laten we het daar op houden. Die ene zak vol ideeën ga ik laten horen aan muzikanten met wie ik es een keer wat samen zou willen doen. De zak met hoge verwachtingen heb ik vanmorgen trouwens maar bij de vuilnis gezet… dat leek me beter. Okee. Vanaf nu gooi ik alle remm(ing)en los. Open vizier. Open source. Zo mailde ik laatst met Marten Timan over Simuze, een site voor het up- en downloaden van muziek, die hij samen met compagnon Bjorn Wijers ontwierp. (Marten komt uit Enschede en is bassist bij de Utrechtse band We vs. Death, die volgens mij ook voor de helft uit Tukkers bestaat, so just be proud, people) Als artiest kun je op deze site nu heel gemakkelijk een licentie regelen voor je muziek. Muziek is voor iedereen, muziek kan helen, muziek moet verspreid worden, is de insteek. Later die dag (heus) wist ik uit ander digitaal contact met René van Lier (Feverdream), dat zíjn label Dying Giraffe dezelfde filosofie aanhangt en even later viel het kwartje want M. en R. bleken natuurlijk allang met elkaar verbonden te zijn via www.creativecommons.nl, de site waar je het allemaal regelt.. (Als ik íets leuk vind, dan is het wel netwerken, maar dat woord klinkt zo suf, dus dat gebruik ik vanaf nu niet meer, maar dan weet je het.) Dat zal dan mijn volgende stap zijn, heb ik dus besloten. Mijn muziek gooi ik op het net en iedereen mag er mee doen wat die wil. Op www.simuze.nl* zal vanaf 1 juli te volgen zijn, hoe het in zijn werk gaat, communiceren op het net, via de muziek. Hoe ik dat precies ga aanpakken en hoe het gaat uitwerken, dat weet ik nu nog niet, maar ik begin gewoon met het leeggooien van die zak met ideeën en het uitnodigen van muzikanten.. en dan schrijf ik dat ook meteen op en dan weet iedereen gelijk, of ik op mijn bek ga of niet. Risico van het vak, za’k maar zegge.. hoor je dus nog! Danielle Liebeskind *”Muzikanten kunnen hun muziek gratis uploaden onder een Creative Commons (CC) licentie (http://www.creativecommons.nl) naar eigen keuze. Met deze licenties, ook wel “Open Content” licenties, kun je zelf aangeven of je muziek gebruikt mag worden voor commerciële doeleinden, of het “geremixed” mag worden en –zo ja-, of het onder dezelfde licentie weer verspreid moet worden. Je naam blijft bij het gebruik van een CC licentie altijd verbonden aan je muziek. Zo bescherm je als muzikant jouw muziek en geef je tegelijkertijd anderen meer vrijheid het te gebruiken.” (Marten Timan, Simuze)