King Me: melancholie in schaapskleren King Me: melancholie in schaapskleren

Nieuw album ‘Happy Happy’ bewust snel en direct opgenomen

, Eric Hoogeweg,

King Me: melancholie in schaapskleren

Nieuw album ‘Happy Happy’ bewust snel en direct opgenomen

Eric Hoogeweg, ,

‘Happy Happy’ is de opbeurende titel van het vierde album van King Me dat eind januari verschijnt. Een albumtitel met een knipoog, aangezien de band vaak zwaarmoedigheid wordt verweten. Ook de nieuwe cd staat vol hoogwaardige melancholische gitaarpop zoals we van King Me gewend zijn. De nummers zijn deels opgenomen in de thuisstudio van zanger-gitarist Michael Milo in Deventer. Daar peilde 3VOOR12/Overijssel de zwaarmoedigheid.

Nieuw album ‘Happy Happy’ bewust snel en direct opgenomen

Het is weer melancholische gitaarpop van hoog niveau op het nieuwe album van King Me dat 31 januari verschijnt. De cd is deels opgenomen in de thuisstudio van zanger-gitarist Michael Milo in Deventer. De band koos dit keer bewust voor het snel en direct vastleggen van de nummers. Omdat de groep nogal eens zwaarmoedig wordt genoemd, kreeg de nieuwe cd doodleuk de titel ‘Happy Happy.’ Maar verwacht geen doldwaze vrolijkheid op de vierde cd van King Me. “Toen ik de eerste nummers voor de nieuwe plaat schreef, wilde ik een luchtig uitgangspunt. Maar ondertussen wist ik heel goed dat het eindresultaat niet heel anders zou zijn”, vertelt Michael Milo (34) in de thuisstudio onder zijn woning. Zijn band serveert de gitaarpop dan ook zoals we van King Me gewend zijn: uitstekende liedjes, veelal hoog gezongen en met veel spontaniteit. Noem het licht rommelig of nette lo-fi. ‘Happy Happy’ is bovendien behoorlijk veelzijdig met breekbare liedjes (Perfect), rockende nummers (The Happy Heater), sfeerrijke uitstapjes en zelfs een filmisch eind (Aftiteling). King Me vervalt niet in een herhalingsoefening. Sterker, de nieuwe cd is een reactie op voorganger ‘Keep it Here’ (2002) die volledig werd opgenomen in de Next to Jaap Studio in Voorhout. “Destijds gingen we bij het opnemen van de nummers heel gelaagd te werk. We gingen langdurig met de nummers klooien. Zo groeiden ze laag voor laag. Het was een langdurig proces van ongeveer dertig studiodagen. Nu wilde ik alles juist heel direct en snel opnemen. We hebben gewoon snel ons ding gedaan. De microfoon opengezet en spelen maar.” Associëren Op die manier schrijft Milo ook de nummers in zijn thuisstudio. “Ik zet twee microfoons open en ga gitaarspelen. Vaak ontstaat er dan iets, een liedje met zanglijn. Dat luister ik terug en neem bijvoorbeeld nog een gitaarpartij op. In die versie gaan de nummers vaak als ruwe demo naar de andere bandleden. De teksten ontstaan op dezelfde manier. Tijdens het spelen, zit ik vrij te associëren. Daardoor worden teksten niet te concreet, maar ze gaan wel ergens over. Ik vind teksten belangrijk, vooral als onderdeel van de sfeer. Het moeten alleen geen eendimensionale verhaaltjes worden. Die zijn na drie keer wel versleten.” Aanvankelijk wilde Milo de nieuwe nummers volledig thuis opnemen. Uiteindelijk is dat deels gebeurt, maar het grootste deel toch weer in de Next to Jaap Studio. “Alleen waren nu slechts tien opnamedagen nodig, in plaats van dertig. We kozen uiteindelijk weer voor de studio omdat met name het opnemen van bas en drums thuis lastig was. Bovendien vind ik het lastig om een band op te nemen waar ik zelf in speel.” Milo heeft zijn thuisstudio gedoopt tot Jaap Boots Loods. Deze naam werd gekozen nadat de VPRO-programmamaker (VPRO) King Me uitriep tot ‘grootste kutband van 2002’ omdat de groep ‘zo zwaarmoedig’ klinkt. “Daar beginnen ze op 3FM altijd over. Zelf noem ik het eerder herfstmuziek. Zo zwaar is het nu ook weer niet. Dit is nou eenmaal mijn ding. Niet dat ik zo somber ben, maar met een triest thema kan ik nu eenmaal meer. Ik ben denk ik niet zwaarder op de hand dan andere mensen. Soms zing ik zelfs over iets vrolijks, al is het met een cynische ondertoon.” Pretentieus Het creatieve ei is gelegd en wordt opnieuw uitgebracht via My First Sonny Weismuller Recordings. De vraag is of zo’n cd niet beter wordt opgepakt als een Amerikaanse band hem zou hebben gemaakt. “Dat idee heb ik wel soms. In Nederland word je al gauw te pretentieus gevonden als je een tikje melancholiek klinkt. Dat past niet bij onze calvinistische volksaard. En al krijg je goede recensies, vaak hebben ze toch zo’n toontje van: goede plaat… maar wel Nederlands.” Ter promotie van Happy Happy gaat King Me de komende maanden veel live spelen, deels als onderdeel van een tour met de Amerikaanse bands Sin Ropas en Timesbold. Goed live spelen heeft voor King Me meer prioriteit gekregen. “Dat hebben we de afgelopen paar jaar een beetje laten liggen omdat de bandleden uit het hele land komen, maar ook omdat we veel oefenen niet zo belangrijk vonden. Dat is nu anders. Er wordt weer fatsoenlijk geoefend om live echt goed te zijn.”

Nu op 3voor12