Helemaal nieuw is het begrip Februari Muziekmaand niet. Twee jaar geleden werd onder deze naam een muzikaal programma gebracht in het Theatercafé van de Universiteit Twente, waarbij de nadruk lag op het verbeteren van het muziekklimaat op de UT voor de lokale bandjes. Een jaar later werden er ook al professionele acts geprogrammeerd, naast de muziekverenigingen van de universiteit. Voor de derde editie werd besloten om het campusterrein te verlaten en zich te richten op de Enschedese binnenstad.
Cathelijne de Vries (PR-medewerkster Februari Muziekmaand): ‘Dit jaar wilden we onze programmering graag in de Enschedese binnenstad plaatsen. Alle muzikale instanties die we hiervoor benaderd hebben reageerden gelijk superenthousiast. Ze doen dan ook bijna allemaal mee: Podium Twente, Nix BBBluesclub, Jazzpodium de Tor, Atak, Folkclub Twente, Vrijhof Cultuurcentrum, tal van amateurverenigingen en een groot aantal kroegen etc. etc.’
De programmering van de meeste activiteiten komt geheel voor de verantwoording van de instanties zelf. De programmering zal niet echt afwijken van wat ze normaal brengen, alleen zullen er nu extra activiteiten georganiseerd worden.
Cathelijne: ‘In Enschede zijn een heleboel mensen met muziek bezig, maar ieder op zijn eigen eilandje. Iemand die van klassiek houdt, zul je niet snel in Atak zien. Deze eilandjescultuur willen we eigenlijk een beetje doorbreken. We willen echt samen iets maken. Wat wij als organisatie hebben gezegd is: programmeer leuke dingen, boek leuke acts, organiseer leuke evenementen, wij zorgen wel voor de gezamelijke promotie van Februari Muziekmaand. Door deze gezamelijke promotie willen we niet alleen de mensen in de stad wijzen op wat de stad op muzikaal terrein te bieden heeft, maar ook de mensen die al een gedeelte van het aanbod kennen mogelijk ook interesseren voor de rest van het aanbod.’
De organisatie richt zich vooral op de promotie. Zo zal een breed arsenaal aan promotiemiddelen ingezet worden om de activiteiten onder de aandacht te brengen: posters, flyers, programmaboekjes, promotie via radio (Enschede FM) en tv, en alle regionale dag- en huis-aan-huis-bladen.
Cathelijne: ‘De gemeente wil zich als Enschede Muziekstad profileren. Daarom wil ze de organisatie best ondersteunen met subsidies. Door samenwerkingen aan te gaan is het mogelijk om meer budget vrij te maken voor een goede promotie van de eigen activiteiten. De meewerkende instanties betalen een gedeelte van de gezamenlijke promotie zelf. Maar we doen meer dan promotie alleen. Waar we vonden dat er nog wat hiaten in het aanbod zaten hebben we zelf naar een opvulling gezocht of ideeën aangedragen.’
De Februari Muziekmaand begint 31 januari op de campus met een optreden van een witgoedband, die laat zien dat er ook met wasmachines best muziek gemaakt kan worden.
Vier weken later is er een slotweekend met o.a. een open dag in het centrum van Enschede waar diverse muzikale instanties zich zullen etaleren. In de tussentijd valt er vooral volop te genieten van een zeer divers aanbod. Een mooie gelegenheid om ook eens je ‘eiland’ te verlaten om te kijken wat de ‘buren’ te bieden hebben. Voor de grootverbruikers is er een muzikale strippenkaart, die zowel korting geeft op entreeprijzen als bij een aantal winkels (Broekhuis, Plato en Waaghals).
Februari Muziekmaand: Enschedees muziekaanbod in het spotlicht
Gemeente Enschede ziet zichzelf nog steeds als Muziekstad
Werd de slogan ‘Enschede Muziekstad’ geruime tijd geleden als vervangen door het motto ‘Kleur de stad’, toch wil de gemeente Enschede zich nog steeds als muziekstad profileren. De inspanningen van de organisatie Februari Muziekmaand zullen daar zeker aan bijdragen: door een gezamenlijke promotie wil zij laten zien wat Enschede aan muziek te bieden heeft.