CD-recensie: Ysis

Naamloos debuut is een overtuigend meesterwerkje

Patric Dikkers, ,

Niks meer aan doen! Het geluid van Ysis is perfect en de band weet zich dan ook vast een weg te banen naar een groter publiek. Er wordt uitstekend gemusiceerd en de samenzang van zangeressen Inge en Sanne is werkelijk hemels. Celliste Ilse geeft de muziek zelfs een duister randje.

Niks meer aan doen, mijn eerste conclusie na het beluisteren van de CD van het Zwolse Ysis. Deze CD is namelijk van begin tot eind steengoed en weet zich dan ook vast moeiteloos een weg te banen naar een groter publiek. Er wordt uitstekend gemusiceerd, de liedjes zijn goed gearrangeerd en de samenzang van zangeressen Inge en Sanne is werkelijk hemels. Hier en daar doet de zang wel denken aan het stemgeluid van Sarah Bettens (K’s choice), maar dat mag de pret niet drukken. Ysis heeft namelijk wel degelijk een eigen geluid. De muziek houdt het midden tussen folk en pop. Zo doet het tweede nummer ‘Fairytale’ uiterst middeleeuws aan, terwijl het vierde nummer Ricardo en echte popballad is. De muziek klinkt gelukkig nergens te zoet of gepolijst, iets wat in dit genre nog wel eens anders is. Celliste Ilse geeft de muziek zelfs eerder een duister randje. Ondanks het gebrek aan drums klinkt het geheel toch krachtig en is er geen gebrek aan dynamiek. Het geluid is dan ook lekker open en ruimtelijk, maar heeft genoeg power om de aandacht niet te laten verslappen. Tot slot is de opnamekwaliteit nagenoeg perfect, waardoor het geheel erg professioneel uit de verf komt. Menig bandje kan hier nog wat van leren. Dit alles is in een leuk hoesje gestoken en daarmee lijkt Ysis niets meer in de weg te staan voor een veelbelovende toekomst.