Met de eerste demo bijna op zak en winnaar van de publieksprijs en de juryprijs van Talented in het Ojeesee, zijn de mannen van Abasourdissement klaar voor meer optredens.
Dat blijkt tijdens hun oefenmiddag in het Ojeesee waar Niels Meulman (gitarist), Pascal Groen (bassist), Jurrie Meulman (zanger), Gerald Hekman (drummer), Wouter Eikendal (gitarist) en Rob van der Linde (zanger) hun muzikale kunsten vertonen. Sinds een jaar spelen ze in de huidige bezetting.
De vreemde naam werd op een originele manier gevonden. “We zochten een naam voor mijn vorige band,” vertelt Pascal. “Ik was op vakantie in Frankrijk en begon te lezen in een Frans woordenboek. Erg ver ben ik niet gekomen. ‘Abasourdissement’ betekent ‘oorverdovend’ of ‘met stomheid geslagen’ en dat leek mij een goede naam.”
In het afgelopen jaar heeft de band zich qua muziekstijl ontwikkeld. De strakke muziekschema’s zijn overboord gegooid. “Eerst speelden we nu-metal, maar tegenwoordig is metalcore gemixed met funk een betere omschrijving”, legt Rob uit. “Je kan zeggen dat we een wazige kant zijn opgegaan. Het experimenteren en improviseren staat nu centraal”, zegt Pascal. Volgens de band komt dat omdat ze alle zes zijn opgegroeid met verschillende stijlen. “Dat gebruiken we en verder doen we eigenlijk gewoon waar we op dat moment zin in hebben”, stelt de bassist. Aan covers doen ze niet, hun repertoire bestaat uit 12 eigen nummers die zich spontaan ontwikkelen volgens Jurrie. “Iedereen komt met rifjes en lijntjes en dat vormt zich dan vanzelf een nummer.” “Het wordt dan ook vaak iets anders dan we in eerste instantie voor ogen hadden,” stelt Pascal.
Met de teksten gaat het net zo, al hebben ze wel degelijk iets te vertellen. “Ons nieuwste
nummer ‘Zion X’ gaat over mijn kijk op de hemel. Dat gaat heel erg diep”, legt Jurrie uit. “Ik denk dat alles wat we doen gebaseerd is op angst. De hemel is ook angst en het is iets waar wij stiekem naar verlangen. Ik probeer met mijn teksten een politieke boodschap over te brengen en mijn gevoelens daarover. Zo gaat ‘Learn to Breathe’ bijvoorbeeld over het feit dat ik me niet veilig voel in mijn omgeving, maar als je de diepere betekenis bekijkt, komt dat door de grote druk van de samenleving. Maar ik probeer het open te houden, ik zeg niet dat iets goed of fout is.”
“De eigen interpretatie van het publiek is heel belangrijk. Je kan wel zeggen dat een tekst ergens over gaat, het is maar net wat iemand anders er uit haalt. Je moet mensen niet iets opdragen, maar ze vrij laten. Dat is ook het leuke van muziek. Je geeft mensen de fantasie om zelf te bedenken waar het over gaat. Als ze de muziek die wij maken maar snappen”, aldus Pascal. Over een ding zijn ze het eens. “We zijn een band waar je niet alleen naar moet luisteren, je moet ons ook zien”, stelt Jurrie. “We zijn vrij explosief, agressief en energiek op het podium.” Volgens Rob is een klein podium geen probleem. “We vinden altijd wel een oplossing.” “Bovendien kan je in je spel ook veel beweging maken, evenals met je mimiek”, voegt Pascal toe.
Inmiddels hebben ze een twintigtal optredens gegeven, in Hardenberg en omgeving, maar ook in Groningen en Duitsland. Abasourdissement heeft ook plannen om met twee andere bands een package te vormen en een kleine tour te doen van negen optredens. Verder hebben ze zich ingeschreven voor Endless Mind, een festival in Dedemsvaart en spelen ze in juni op Puntpop in Ommen. Ook vindt hun demopresentatie binnenkort plaats in het Ojeesee. De website is in de maak, maar voorlopig zijn ze te bereiken via abasourdissementhardenberg@hotmail.com.
Abasourdissement is erg goed bezig
Pascal Groen: ‘Het leuke van muziek is dat je mensen fantasie geeft’
Met de eerste demo bijna op zak en winnaar van de publieksprijs en de juryprijs van Talented in het Ojeesee, zijn de mannen van Abasourdissement klaar voor meer optredens. Dat blijkt tijdens hun oefenmiddag in het Ojeesee waar we een interview hebben met Niels Meulman (gitarist), Pascal Groen (bassist), Jurrie Meulman (zanger), Gerald Hekman (drummer), Wouter Eikendal (gitarist) en Rob van der Linde (zanger).