Geuzenpop: 'Iedereen moet er beter van worden' Geuzenpop: 'Iedereen moet er beter van worden'

Een gesprek met de organisatoren over het maken van het programma

, Sjoerd Kurstjens,

Geuzenpop: 'Iedereen moet er beter van worden'

Een gesprek met de organisatoren over het maken van het programma

Sjoerd Kurstjens, ,

Geuzenpop komt dichterbij. Nu het programma vaste vormen heeft aangenomen, wordt het tijd de organisatoren en initiatiefnemers te vragen hoe het tot nu toe vergaan is en wat we kunnen verwachten. Een gesprek over een passie voor live bands, festivalsfeer en de link tussen scouting en goede muziek.

Een gesprek met de organisatoren over het maken van het programma

Geuzenpop komt eraan! Marco Reitsma en Bas Zeën zijn de breinen achter de nieuwe festivalster aan firmament. Hoog tijd voor een nader interview over de programmering. Een festival ontstaat niet zomaar. Jullie komen uit de scoutingwereld, wat was er eerst: de liefde voor scouting of de liefde voor het festival? Marco: Ik heb altijd al zoiets willen doen, ik ben vaak naar festivals geweest en mede door de scouting en de mensen daar kreeg ik die mogelijkheid. Het is allemaal begonnen met de JOTA, een jaarlijks terugkerend scouting evenement, dat we de afgelopen twee jaar met bandjes georganiseerd hebben, maar op een stuk kleinere schaal dan nu. Toen stonden er hooguit tachtig man. Afgelopen jaar waren het vijf bands, daarvoor drie. Dit jaar hebben we besloten om het een stuk grootser aan te pakken: een echt festival. Die bands treden nu ook weer op? Bas: Ja, je sluit een soort deal op basis van enthousiasme. Een band als Wreckyard, die voorgaande jaren ook al speelde, had min of meer geen keuze. Voor de rest hebben we gebruik gemaakt van onze eigen ervaringen, een gedeelte van de bands die nu inderdaad spelen kenden we al, en van aanbiedingen die binnenkwamen via het Weblog dat we opgesteld hebben. En waarop selecteer je dan? Marco: We hebben eerst een wishlist gemaakt met bands, en die daarna in de groep gegooid met een luistersessie. De selectie was gedeeltelijk op basis van wat wij beiden al kenden en daarnaast ook op basis van demo’s die we toegestuurd kregen. Eigenlijk is het vrij gemakkelijk zo gegroeid tot dit programma. We zijn nu met zeven mensen, op een na allemaal scouts, maar ieder met een andere insteek. Het is wel mooi dat we een stuk in leeftijd verschillen, ik ben bv. 33 en Bas is 22. Zo ken je beiden weer andere bands en kom je uit een andere achtergrond. Toch zijn we allebei op zoek naar hetzelfde type bands: bands die willen spelen, die durven te spelen, en die daar ook nog lol in hebben. De JOTA was daarin ook een testplaats, het is de live reputatie van een band die de doorslag geeft, de goede uitstraling. Je moet eigenlijk je ogen dicht kunnen doen, en toch de band kunnen zien spelen. Wat is er nou leuker dan verschillende mensen verschillende soorten muziek te laten horen? Een festival moet je toegankelijk maken voor bands om zich te kunnen bewijzen. Het is niet één genre wat overheerst, als het maar aantrekkelijke muziek is. Uiteindelijk is het merendeel gitaarbands, maar een dance-band als Linked heeft zo’n goed live-gevoel, die moest er gewoon bij. Ook een hiphopact als Buiten Adem heeft het festival gevoel. Het moet ook niet zo zijn dat er één superband staat met voorprogramma’s die niemand zich herinnert. We zijn ook juist gelukkig met de onbekendere bands. De eerste bands waren snel geboekt, hoe kwamen jullie aan de anderen? Bas: We waren eigenlijk verbaasd hoe goed het Weblog gelopen is, na een opstarttijd een paar honderd bezoekers per dag. We kregen demo’s uit alle kanten opgestuurd, tot vanuit Rusland aan toe. Het Weblog wordt nu nog steeds heel goed bezocht: het is nu ook mooi dat de biografieën van de bands ook gekoppeld zijn aan andere pagina’s wat een boel links oplevert. Het is goed dat we ook wat grotere namen hebben weten te boeken, zoals Face Tomorrow en Hallo Venray, maar we maken geen onderscheid. Het is de combinatie van bands die het ‘m moet doen. Wel is het meegenomen dat er soms net een vlaag publiciteit geweest is: het ENorm optreden valt bijvoorbeeld net na hun cd-presentatie. We hebben een back-up programma gemaakt, en er zullen ongetwijfeld nog dingen veranderen, maar dit is voor ons de basis. Jullie zijn een benefietconcert, maar jullie betalen de bands wel? Marco: Absoluut, ons eerste uitgangspunt is dat iedereen er beter van moet worden. Het moet leuk blijven om te spelen. Je kunt ook niet van een band verwachten dat ze enthousiast komen spelen als ze er nog reiskosten bij toe moeten leggen. Maar er moet natuurlijk ook wel geld binnenkomen voor de goede doelen, en daarbij hebben we dus gekozen voor de scoutingvereniging en poppodium Atak. Weinig mensen leggen de link tussen muziek en scouting, ook al is muziek een belangrijk onderdeel van scouting. De stichting Geuzenpop heeft daarentegen weer geen link met de scouting, voor ons is het gewoon een goed doel waar wij het benefiet voor organiseren. Wat dat betreft heeft het ons bijna verbaasd dat we niet meer aanvragen van goede doelen kregen: naast wat we al hadden liggen heeft er nog maar een voor ons nieuw “goed doel” gereageerd. Maar we willen het ook graag dicht bij huis houden wat dat betreft. Hoe komen jullie eigenlijk aan die naam, Geuzenpop? Marco: De scouting waar het allemaal vanuit ontstaan is, heet het Geuzennest, zodoende. Maar het is een goede keuze gebleken. De naam ligt goed in het gehoor, ons logo heeft wel wat weg van de Grote Prijs, en we horen regelmatig al opmerkingen in de trant van “He, is er dit jaar weer een Geuzenpop?”, terwijl dit pas de eerste keer gaat worden. Het is een stuk professioneler geworden, en het kost veel tijd. Als perfectionist probeer je veel zelf in handen te houden, maar uiteindelijk kun je veel ideeën in de groep gooien en je merkt dat daar ook veel frisse ideeën vandaan komen. Een gedeelte van onze vrijwilligers komt via de scouting, en via hun kennissen bereik je een aardig aantal mensen die wel mee willen helpen. Een aantal mensen is ook vrijwilliger bij Atak en nam vanuit daar ook een stuk ervaring, ook met PR, mee. Mensen die bij de scouting, of bij Atak, betrokken zijn hebben wat met vrijwilligerswerk en dat is wel een vereiste om zo’n festival te kunnen organiseren. Op het festival zelf zullen er uiteindelijk zo’n 60-80 vrijwilligers meehelpen. We hadden niet verwacht dat het zo professioneel zou worden, maar we hebben er wel altijd achter gestaan. Opeens kwam het inzicht dat het gewoon echt zou gaan lukken. Maar het blijft lastig. Op het ene moment denk je “waar ben ik in godsnaam aan begonnen”, op het andere moment voel je je een echte manager. Hoe zit de opbouw van de dag in elkaar? Bas: Iedere band heeft een redelijk gelijk tijdsbestek, hoewel de wat latere bands wel wat langer spelen, van zo’n 40/45 minuten tot zo’n uur. De indeling van de bands is allereerst gekozen op het soort muziek, de mooi-weer-muziek, de ska en de hiphop ’s middags. We zaten eerst met allerlei verdelingen in ons hoofd met de podia, een klein en een groot podium, een Twente en een niet-Twente podium, maar daar zijn we allemaal van afgestapt. Het worden nu twee identieke podia, met dezelfde PA en dezelfde lichtshow. Onze begroting gaat uit van 1000 mensen, om op safe te spelen. Zo houden we het in de hand, maar mogelijk komen er wel 2000 of meer. De ruimte is groot genoeg. Hoe gaat de promotie tot nu toe? Marco: De PR doen we gedeeltelijk via ons scoutingnetwerk. We merken dat het goed loopt om de bands zelf goedkope kaarten te laten verkopen. Fans kopen dan toch sneller een kaartje, Elysian en Sentry-Box zijn zelfs van plan om met bussen fans vanuit België te komen. We liepen met ons schema eerst een hele tijd voor, in begin december een tijdje achter, maar nu houden we ons eigenlijk strak aan ons plan zoals we het in gedachten hebben. We zijn nu met extra dingen bezig. Op de dag zelf proberen we te regelen dat er radio- en/of televisieverslag is. Als jullie het volgend jaar weer gaan doen, zouden jullie dan dingen anders doen? Marco: Ik heb de neiging om alsmaar meer te willen, het is goed dat Bas en andere mensen uit de organisatie af en toe aan de rem trekt. Je moet grenzen stellen, anders loopt het uit de hand. We hebben er heel veel van geleerd, en er zijn dingen waar je achteraf van denkt, dat hadden we anders moeten doen. Door in ons enthousiasme bands uit de voorlopige line-up zo snel bekend te maken, die later toch afgevallen zijn, waren er mensen gepikeerd. Een andere festivalorganisator waar we mee in contact kwamen zei het als eerste: “Waarom hebben jullie toch zo snel het programma bekend gemaakt?” Achteraf denk je altijd: “Die band had nog gekund en die en die..” maar zo blijf je bezig: we zijn heel erg trots en blij met het programma zoals het er nu ligt. En we gaan ervan uit dat er volgend jaar weer een Geuzenpop komt. Line-up: Face Tomorrow – Hallo Venray – The Apers – Linked – Enorm – The Palookas, Dialogue – Shiver – Elysian (BE) – Sentry-Box (BE) – Buiten Adem – Wreckyard – Gieser Wildemannen – Guaranteed a Lifetime* - Sylum - The Killer Bananazz - Yukka Prijsvraag: In welke studio wordt nu het komende album van ENorm opgenomen? Mail het goede antwoord naar ron@wanadoo.nl en maak kans op één van de volgende prijzen: 10 kaarten Geuzenpop, 3 cd’s Enorm.

nu op 3voor12