Bettie Serveert is een gitaarrockband bij uitstek. Is er op plaat nog wel eens ruimte voor meer ingetogen nummers of arrangementen, op het podium gaat de band volledig los en is er slechts ruimte voor full-rock uitvoeringen, een enkele uitzondering daargelaten.
De nieuwsgierigheid werd dan ook aardig geprikkeld toen de band een aantal semi-acousistische optredens aankondigde. De Apeldoornse Gigant, in het 3VOOR12-niemandsland tussen Utrecht, Arnhem/Nijmegen en Overijssel, is een van de lokaties waar de band na terugkomst van een uitgebreide Amerikaanse tour één van haar concerten op fluisterniveau zal geven.
Zangeres Carol van Dyk laat aan het begin van de avond, als het publiek lekker onderuitgezakt in het theatermeubilair hangt, al weten dat het een bijzonder optreden zal worden: er zullen veel liedjes gespeeld worden die anders niet in de set passen, minder bekende en compleet nieuwe nummers, en een aantal ‘Bettie-klassiekers’ die in een geheel nieuw kostuum gestoken zijn.
En deze belofte wordt geheel waargemaakt. Gedurende twee sets die de totaaltijd van anderhalf uur ruimschoots overschrijden zijn we getuige van een zeer gevarieerde bloemlezing uit het zes cd’s tellende oeuvre. Of beter gezegd zeven, want uit de periode dat ze met Velvet Underground-covers onder de vlag ‘Flashback to’ langs de Nederlandse podia trokken wordt ook nog een nummer gespeeld: ‘I’ll Be Your Mirror’, een nummer dat om opnametechnische redenen het album ‘Plays Venus in Furs and Other Velvet Underground Songs’ niet haalde.
Naast een aantal zeer verrassende arrangementen, waarbij de Hip Hop versie van ‘Heaven’ misschien wel het hoogtepunt was, kwamen er ook een aantal ‘obscure’ b-kantjes van singles aan bod zoals ‘All The Other Fish’, wat destijds nog op vinyl-single uitgebracht is, en misschien wel het mooiste Bettie-luisterliedje ooit: ‘Second Time’. Ook werd er nog even een kersvers nummer gebracht: ‘The Rope’.
Voor de uitvoering van de nummers werd gekozen voor een lichtelijk geamputeerde Bettie-bezetting: bassist Herman Bunskoeke bekeek het optreden vanuit de coulissen, en Martijn Blankestijn en Gino Geudens lopen af en aan om de nummers van een flinterdun maar erg fraai laagje toetsen en percussie te voorzien. Tijdens ‘You’ve Changed’ staat Carol zelfs helemaal in haar uppie op het podium.
Opvallend tijdens deze avond is dat de bettie-liedjes staan als een huis. Ontdaan van alle rock-energie verliezen ze op sommige momenten misschien aan intensiteit, maar reveleren aan de andere kant een schoonheid die tijdens de reguliere optredens minder op de voorgrond staat. En wat heeft Carol van Dyk een mooie stem!
Bettie Serveert ‘acoustisch’ is het komende weekend nog te zien in de Oosterpoort Groningen (15 april) en de Melkweg Amsterdam (17 april).
Bettie Serveert op fluisterniveau in de Gigant
Gitaarrockband bij uitstek brengt een semi-acoustische bloemlezing
De Apeldoornse Gigant, een zaal in het 3VOOR12-niemandsland tussen Utrecht, Arnhem/Nijmegen en Overijssel. In de theaterzaal op de benedenverdieping geeft Bettie Serveert één van het handvol semi-acoustische optredens die ze dit voorjaar doen. Wij verlieten ons territorium en waren getuige van een intiem concert waarbij de schoonheid van Bettie’s liedjes preveleerde.