Mission Completed voor Erik Delobel Mission Completed voor Erik Delobel

Interim-programmeur Hedon vertekt naar productiehuis Oost-Nederland

, Bas van Dishoeck,

Mission Completed voor Erik Delobel

Interim-programmeur Hedon vertekt naar productiehuis Oost-Nederland

Bas van Dishoeck, ,

De benjamin onder de interim-programmeurs verruilt na vijf maanden het zicht over de Zwolse grachten voor dat van de Deventer binnenstad waar hij aan de slag gaat bij het Productiehuis Oost-Nederland. Een “Mission Completed” voor Erik Delobel, zo typeert hij het afgelopen half jaar alvorens aan de slag te gaan voor de productie Woord in Uitvoering. Een gesprek over passie voor pop en de valkuilen van het programmeren.

Interim-programmeur Hedon vertekt naar productiehuis Oost-Nederland

Tot 7 juli maakt Delobel schoon schip voor zijn illustere opvolger, Richard Jongetjes. Een bijzondere manoeuvre, want Erik leerde bij deze voormalige Brabant-pop programmeur de fijne kneepjes van het vak. “Heel bijzonder, eerste zat ik er tegenover om te zien hoe hij het deed, nu moest ik het zelf doen. Misschien dat ik er nog een beetje te jong voor ben,” stelt de 26-jarige Meppelaar met kenmerkende bescheidenheid. Misfits schot in de roos Vanaf februari van dit jaar vulde hij de Hedon-agenda met soms prachtige huzarenstukjes ("The Misfits” waren te gek") en zaken die voorganger Bas Cappendijk al had opgezet. Een korte periode, waarin hij zo snel mogelijk nu de aanzet voor de tot de najaarsprogrammering heeft opgezet, inclusief het seizoensgebonden ‘Summerdance’. Voor het najaar staan nu alvast Zita Swoon, Beef, the Gathering en Beth Hart. "De Misfits kwamen er mooi tussendoor. Net zoals Brant Bjork en Nick Oliveri, daar hebben we toen snel de filmavond voor verschoven. Het werd daardoor in april alleen maar drukker. Maar dat zijn soms juist de krenten in de pap. Anders prop je dat er ook niet bij. Je zet niet iets op dinsdagavond neer als je niet denkt dat het wat worden. De Misfits waren wel te gek, niet de originele bezetting maar wel echte legendes". Tijd te kort voor eigen productie "Het boeken van bands is niet eens het interessantste. Het werken aan eigen producties is prachtig, ik zit wat dat betreft in Deventer goed. De tijd was te kort om hier iets uit te bouwen. Ik merk dat ik dat juist te gek vindt, je eigen dansavond, of een eigen productie uitbouwen tot een succes. Net zoals toen ik de Oogst van Overijssel deed bij mijn stage, of het Bevrijdingsfestival in Zwolle". Het volgende project "Woord in uitvoering" past hem dus prima. Het project, opgezet als een culturele Blind Date van de provincie Overijssel, ligt hem aan het hart. "Het was dat mijn tijd hier bij Hedon te kort was, anders zou ik hier ook graag eigen producties hebben gemaakt. Of bestaande producties en avonden proberen meer uit te bouwen". Het eigenstandige project “Word On” wordt vertaald naar een workshop-programma voor MBO-scholieren. Het wordt een cadeautje aan deze scholieren, die workshops met Ali B kunnen doen, of een cursus breakdance met Ill Skill Squad. We hebben live poetry met Sieger M.G. en met graffiti. Het is vanuit de popzalen vertaald naar workshops, met ’s avonds een uitvoering en voorstelling in lokale poppodia. Uitersten samenbrengen Zijn ideaalbeeld van een eigen productie is nog niet uitgekristalliseerd: een samenwerkingsproject met totaal verschillende culturen lonkt wel. "Onverwachte doelgroepen, twee uitersten van elkaar samenbrengen, ja, ik heb wel wat ideetjes, maar niet super uitgewerkt. Ik heb indertijd op het bevrijdingsfestival het project “Grensgevallen” gedaan om politiek op een popfestival neer te zetten. Mooi hoor, om een vorm te vinden waarbij je die politici confronteert met poppubliek. Je moet wel vernieuwend zijn, en altijd blijven kijken naar hedendaagse stromingen. Het gaat om het onderhouden van je netwerk. Je moet je goed laten adviseren en veel lezen over bepaalde stijlen, wat speelt er in nu? En dan niet gelijk drie hardstyle-avonden achter elkaar. Je gaat niet de concurrentie aan met superplatvloerse commerciële acts. Daar ben je als poppodium niet voor, en dat maakt het moeilijker om mensen naar de zalen te trekken". Doodbloeden Hij voelt wel de gedeelde verantwoordelijkheid om Overijsselse popmuziek overeind te laten staan. "Je hebt hier bands uit bepaalde regio’s die het goed doen. Acts als 16Down, Cafebar 401, Soundsurfer; het komt allemaal uit de regio Luttenberg. Daar is iets gaande. Hier in Zwolle heb je The Junes, Lampshade en Tha Doggz, dat is superinteressant, al blijft het aanbod echt mager. Je kunt dat soort bands plaatsen in een voorprogramma, maar daar komen ze niet snel uit. Je ziet toch dat het op de een of andere manier doodbloedt. Typisch Overijssels: het staat wel snel op, het is binnen de regio snel succesvol, en daarna houdt het op. Misschien heeft het wel te maken met de stad. Als je een band bent die goed speelt, wat moet je na Hedon? Het is wel lastig om te concurreren, het aanbod is in de Randstad nu eenmaal groter. Al zijn er echt bands met potentieel kans op doorbreken. Misschien toch interessant voor KCO, hoe je meer Overijsselse bands in het westen kunt laten spelen, met uitwisselingsprojecten, of deals met het buitenland. Je kan een band zoveel pushen of dingetjes aangeven, het initiatief blijft bij de band". Avond kut? Slecht geprogrammeerd! "Als ik terugkijk vind ik het te gek dat ze mij als oud-stagiaire hier als interim hebben laten werken. Ik ben daardoor weer een stapje verder. Ik heb in deze korte tijd veel bijgeleerd en daar heb ik een goed gevoel over. Het blijft mijn passie om te werken in deze wereld, en ik ben blij dat ik erin kan blijven. Ook niet gek dat er geen opleiding voor programmeren bestaat, het blijft ook lastig. Als een avond goed was, heeft de band het goed gedaan, als het kut was, heb je slecht geprogrammeerd…"

nu op 3voor12