"Als je origineel wil zijn, moet je geen popmuziek maken"

Tim van Doorn (Clueless) over platgetreden muziekpaden

Bas Wilberink, ,

In de kleedkamer van het Zwolse Hedon praatten we met zanger en gitarist van Clueless, Tim van Doorn. Hij vertelde onder andere over hun nieuwe EP, het proces van liedjes schrijven en Nederland Muziekland. En wat heeft Clueless in vredesnaam met Justin Timberlake?

Tim van Doorn (Clueless) over platgetreden muziekpaden

‘All the Reasons’ heet de vijf nummers tellende EP van het Enschedese Clueless. De vier heren hebben er vijfhonderd van laten drukken, te koop tijdens optredens, op de website (www.cluelessweb.com) en in een aantal speciaalzaken. Maar Clueless wil meer. Zanger en gitarist Tim van Doorn vertelt dat de punkrockformatie hard op zoek is naar een distributeur voor de demo. ‘Dat is niet echt makkelijk, want het is momenteel kloten in Nederland Muziekland. We hebben een aantal positieve reacties gekregen, onder andere van Excelsior en CNR. Nu is het wachten tot één ervan zegt: we doen het.’ We spreken Van Doorn in Hedon op de dag van de lancering van 3voor12 Overijssel. Die avond zal Clueless een strakke en energieke punkrockset neerzetten. Nu zitten we een half uur voor de soundcheck in de kleedkamer, waar Van Doorn uitlegt hoe Clueless eind 2000 haar melktanden inwisselde voor een hagelwit volwassen gebit. Van Doorn: ‘Samen met Daniël (Bol, gitarist) zit ik sinds 1999 in Clueless. Toen nog met een andere basgitarist en drummer. Het was allemaal een stuk minder professioneel. Wij wilden verder met die band, maar de andere twee deelden die ambitie niet. Voor hen was het iedere zaterdag repeteren en een biertje drinken. Wij zagen het niet alleen puur als hobby meer.’ Dus gingen de twee op zoek naar andere muzikanten. Die vonden ze in drummer Florian Speth en bassist Roy Huiskes. Van Doorn: ‘Eerst kwam Flo erbij. Ik heb de eerste twee repetities nog geprobeerd de taak van basgitarist op mij te nemen, maar dat beviel niet echt. Roy werd vanaf die periode de bassist. We hebben nu allemaal de neuzen in dezelfde richting, dat is wel handig. Daniël en ik zijn er zelf ook beter van gaan spelen. Want alles valt of staat bij de ritmesectie.’ Hoe verloopt het schrijfproces bij Clueless? ‘Ik kom met de ideeën, die werken we samen uit in de oefenruimte. Ik begin met een rifje, waar ik vervolgens een vormschema bij bedenk. Soms is het nummer al helemaal af, soms ook verre van dat.’ Wordt er democratisch besloten hoe een nummer gaat klinken? ‘Meestal wel. Maar als ik al langere tijd aan een nummer heb gewerkt, zeg ik tegen de rest: zo wil ik het laten klinken.’ Hoe belangrijk zijn teksten voor jou? ‘Ze zijn wel belangrijk, maar ik vind het moeilijk om ze te schrijven.’ Want? ‘Ik vind het lastig om onderwerpen te verzinnen. Meestal begin ik met een zin die lekker bekt en verzin daar vervolgens een onderwerp bij. Ik schrijf alles vanuit zaken die ik zelf heb meegemaakt.’ En wereldproblematiek? Bijvoorbeeld Irak. ‘We hebben twee protestliedjes. Ik kan daar makkelijk over schrijven, omdat het me interesseert wat in Irak gebeurt. Toch probeer ik niet te veel over dat soort onderwerpen te schrijven, we zijn geen protestband. We zijn gewoon een rockgroep met up-tempo nummers. We hebben bijvoorbeeld ook liefdesliedjes. Die probeer ik dan wel zo origineel mogelijk te brengen, hoewel dat moeilijk is tegenwoordig.’ De begin mei uitgekomen EP, ‘All the Reasons’, moet voor Clueless een belangrijke aandachtstrekker worden. Samen met producers Bram Dewachter en Micha de Kanter namen ze de demo op. Van Doorn legt uit dat op de plaat vijf verschillende stijlen terug te vinden: ‘Het zijn de nummers die ons op dit moment het beste representeren. Het zijn niet vijf vrolijke punkpopliedjes, maar ook niet vijf nummers over Irak. Het is van alles wat. De EP is vooral bedoeld om ons hogerop te helpen.’ Je zei dat het momenteel kloten is in Nederland Muziekland. In de hitlijsten zijn bijvoorbeeld steeds vaker artiesten terug te vinden die door talentenjachten als Idols tot megaster worden gebombardeerd. Heb je geprobeerd de nummers dusdanig aan te passen dat je als punkband makkelijker aan de bak komt? ‘Ik denk niet na over formats. Ik luister naar muziek en die beïnvloedt mij in mijn eigen producties. Maar ik kijk niet naar Boris of Maud (Idols-finalisten). Het enige dat zij bij mij veroorzaken is irritatie.’ Waarom irriteert je dat? ‘Omdat die mensen totaal geen muziekervaring en enkel een leuke stem hebben. Daarmee worden ze gelanceerd als popidool. Het is natuurlijk ook een klein beetje jaloezie van mijn kant. Er zijn zoveel goede bands in Nederland, dan heb ik het nog niet eens over Clueless. Die bands verdienen veel meer aandacht dan dat ze nu krijgen. En dan wint één of andere Boris, die zeker niet slecht kan zingen, maar…’ Hij verdient het niet? ‘Nee, of ja, hij is ook al wel een tijdje mee bezig. Ik sta gewoon niet achter het feit dat je met een paar tv-shows vrijwel verzekerd bent van een nummer-één-hit.’ Frustreert het ook omdat het met Clueless nog niet zo snel gaat? ‘Het bevalt me eigenlijk wel zo. Het gaat steeds beter. We krijgen steeds meer shows en interviews. Voor mij hoeft het niet in één keer gehyped worden. Het is wel handig dat het ooit gebeurt, maar niet binnen een week ofzo. Dat is niet prettig. Dan geniet je er ook minder van.’ Naast bands als Greenday, Third Eye Blind en Living End behoort ook Justin Timerlake tot de invloeden van Van Doorn. Die beïnvloeding gaat zelfs zo ver dat Clueless live het disco georiënteerde ‘Rock your Body’ omzet in tot springen nopende punksong. Over zijn grote held zegt hij: ‘Ik vind Justin echt goed. Maar dat komt vooral door de producers, de Neptunes. Die nummers zitten gewoon erg strak in elkaar. Ook de songs van Timbaland, hoe heet die single ook al weer. (stilte) ‘Cry me a River’, ja. Echt vet. Justin heeft natuurlijk ook wel een fantastische stem, maar het zijn vooral de nummers die mij boeien.’ Hoe horen we jouw meer punk gerelateerde invloeden terug in je nummers? ‘Ik denk niet dat we al te veel op onze invloeden lijken. Je kunt het er misschien wel een beetje uit halen, dat is ook niet erg. Greenday is bijvoorbeeld heel vrolijk en die nummers blijven hangen. Als onze muziek dat ook heeft, is dat alleen maar mooi.’ Met welk doel schrijf je je nummers dan? ‘Ik wil een nummer maken dat nog niet eerder is geschreven. Maar dat is moeilijk, of eigenlijk niet meer mogelijk. Het is dan ook een kwestie van verschillende stukken combineren. Als je origineel wilt zijn, moet je geen popmuziek maken. We proberen er altijd wel wat nieuwigheidjes in te verwerken, hoor. We zijn per slot van rekening geen clichéband.’