Lampshade krijgt loon naar werken Lampshade krijgt loon naar werken

Indiepop uit Zwolle oogst waardering en grossiert in optredens

, Bas Nijhof,

Lampshade krijgt loon naar werken

Indiepop uit Zwolle oogst waardering en grossiert in optredens

Bas Nijhof, ,

Lovende recensies vallen haar ten deel. De touragenda is goed gevuld en dit jaar behaalde de band een derde plaats op de Oogst van Overijssel. Het gaat goed met de indiepoppers van Lampshade. De band rond zanger/gitarist Bart Drost maakt een stroomversnelling door. In drie jaar tijd is deze band uitgegroeid tot een eenheid met een herkenbaar geluid, maar aan rusten denkt Lampshade niet: “We willen verder groeien”. Ik spreek Bart Drost en Clemens Schaap in de oefenruimte van Zwols Popfront.

Indiepop uit Zwolle oogst waardering en grossiert in optredens

Lovende recensies vallen haar ten deel. De touragenda is goed gevuld en dit jaar behaalde de band een derde plaats op de Oogst van Overijssel. Het gaat goed met de indiepoppers van Lampshade. De band rond zanger/gitarist Bart Drost maakt een stroomversnelling door. In drie jaar tijd is deze band uitgegroeid tot een eenheid met een herkenbaar geluid, maar aan rusten denkt Lampshade niet: “We willen verder groeien”. Ik spreek Bart Drost en Clemens Schaap in de oefenruimte van Zwols Popfront. optredens Ruim dertig keer stonden ze dit jaar op de planken en Lampshade heeft nog een groot aantal optredens in het vooruitzicht. Dat is een indrukwekkende lijst voor een band die nog niet officieel een cd heeft uitgebracht. Veel bands zullen er jaloers op zijn. “De energie die je ergens instopt komt er altijd weer uit” verwoordt bassist Clemens het motto van de band. Hij en Bart spenderen veel tijd aan in het binnenhalen van optredens. “Wanneer je een demo opstuurt en vervolgens de hele dag naast te telefoon blijft wachten tot je gebeld wordt, schiet niet op.” Bart:” Ik las onlangs ergens een artikel waarin muzikanten verwende jankende kinderen werden genoemd. Daar kan ik me wel in vinden. Doe er eens wat voor!” Bart vindt het heel makkelijk om de tegenvallende economie of de platenindustrie de schuld te geven. Wat maakt het uit als een platenmaatschappij niet je album uitbrengt? Dan breng je het toch zelf uit? “Eén procent heeft mazzel en de rest moet er gewoon ‘teringhard voor werken’ en ‘fucking veel oefenen’”. twist Lampshade heeft een herkenbaar geluid, pakkende liedjes en ademt een melancholische sfeer. Bart: “Met onze liedjes kan je twee kanten op. Je zou ze op een mainstream-manier kunnen uitvoeren, maar wij hebben ervoor gekozen om in het arrangement op zoek te gaan naar een leuke ‘twist’. Je speelt dan iets ruws of net die akkoordenovergang die je niet verwacht, zodat het blijft boeien”. Bart Drost is het brein achter Lampshade. Hij schrijft de liedjes thuis en legt ze in de oefenruimte voor aan Clemens en drummer Nick. Het idee voor een nummer is er vaak binnen vijf minuten, maar Bart geeft zichzelf de tijd om een idee te laten rijpen. “ Ik probeer uit te vinden welke kant ik op wil met het nummer en speel het op verschillende manieren. Moet er nog een refreintje in? Waar komt de brug? Soms laat ik een idee een week rusten om het dan weer op te pakken”. Als een nummer in de oefenruimte bij de hoorns wordt gevat ligt de invulling al voor negentig procent vast. Clemence heeft hier geen enkele moeite mee: “ Bart heeft een goed idee van hoe het liedje moet klinken. Ik volg het raamwerk en speel wat het nummer nodig heeft.” teksten Ook gaat er veel tijd in de teksten zitten. De liedjes gaan veel over de sleur van alledag. “Het is een beetje ‘Whatever gets you through a day.’ Waar haal je de zin van het leven vandaan? Wat doe ik hier in vredesnaam? Maar ook: de kleine dingen in het leven waar je gelukkig van wordt. Als je je happy voelt wanneer je de hele dag thuis een beetje zit te blowen, moet je dat vooral doen… Maar niet van mijn geld trouwens.” Er wordt gelachen en dat typeert Lampshade wel een beetje. De muziek heeft een gelatenheid over zich die het mogelijk maakt om serieuze liedjes te maken zonder dat het dramatisch wordt. Het juweeltje Up to You is hier een goed voorbeeld van. noodzaak “Het belangrijkste aan of ik muziek goed vind, is dat je voelt dat het noodzakelijk is dat die muziek gemaakt is. Het is heel moeilijk om aan te geven waar hem dat precies in zit. Bands als Nirvana of Slayer hebben dat. Eels had dat op haar eerste plaat, maar het vierde album had dat weer helemaal niet.” Bart heeft een heel uitgesproken mening over muziek, al is die voor het grootste deel gevoelsmatig. “Bij een band als de Beatles mis ik die noodzaak. Als ik daar anderhalve plaat van heb gehoord, krijg ik jeuk.” Hoewel de band een eind onderweg is, heeft ze nog niet het idee haar perfecte geluid te hebben gevonden. Er werd geëxperimenteerd met een extra gitarist en ook met een toetsenist ( “daar kregen we een beetje een stadionrock-gevoel bij”). De band is continu bezig met beter worden en wil groeien in haar composities en sound. Met de muzikaliteit die Lampshade in huis heeft en de werklust die zij tentoonspreidt, zie ik dat niet lang meer duren, en ligt er mooie toekomst voor het drietal in het verschiet.

nu op 3voor12