De Kift waagt zich aan een opera. Van te voren was ik heel benieuwd of ze daarmee niet te wat te hoog grepen. Aan de andere kant leek me een hele avond met gezongen teksten ook wel eens een keer wat, ik had bij eerdere optredens van De Kift vaak moeite om mijn aandacht bij die gesproken teksten te houden.
“Vier voor vier”gaat over Elisabeth Bam (die gespeeld werd door gastzangeres Monique de Adelhart Toorop) die wordt gearresteerd wegens moord en ... daarna raakte ik de draad al kwijt. De verhaallijn was lastig te volgen ook al omdat de teksten soms onverstaanbaar waren. Dat zal wel aan de slechte mix van het geluid in de zaal gelegen hebben.Maar het originele toneelstuk van Daniil Charms (St. Petersburg 1928) schijnt ook al erg vaag te zijn, dus dat kan ik de Kift niet verwijten.
Muzikaal zat het allemaal perfect in elkaar. De bekende Kift-hoempa natuurlijk maar ook prachtige meerstemmig gezongen stukken. De bandleden zongen allemaal wel een paar regels. Ferry Heyne en Frank van den Bos vermaakten ons verder nog met lachwekkende danspasjes en gastzanger Jeroen Manders zong terwijl hij op zijn hoofd stond.
Toen de hele opera klaar was (na ongeveer een uur) speelde de Kift nog een aantal oudere nummers o.a. van het album “Koper”en een stukje klassieke opera van Verdi (in het Nederlands vertaald). Dat maakte de avond helemaal af.
Ik heb een hele leuke avond gehad. Een opera-liefhebber zal ik denk ik nooit worden, behalve als alle opera’s zo leuk blijken te zijn als “Vier voor vier”. Geslaagd experiment!
De Kift overtuig met opera Vier Voor Vier
Onnavolgbaar verhaal, Kift-hoempa en prachtige zangpartijen
De Kift speelde haar opera Vier Voor Vier in de prachtige zaal van theater Concordia. Het podium was wat krap maar ze pasten er alle elf toch op. Het verhaal van de opera was niet te volgen maar de muziek was prachtig en vaak erg grappig.