CD-recensie: Daan

Spending time at the warehouse

Patric Dikkers, ,

Spending Time at the Warehouse is een demo-cd met 5 akoestische nummers. De sfeer op het plaatje is gevoelig en breekbaar, de eenzaamheid is duidelijk te voelen. En dat is dus hartstikke goed, je hoort niet vaak een artiest die zich zo open en bloot durft te geven. Sterker nog, dat hoor je eigenlijk veel te weinig.

Spending time at the warehouse

DAAN is in het dagelijks leven Daniëlle Papenborg en dus niet te verwarren met het gelijknamige gezelschap uit België. Daan is singer/songwriter en tegelijk een bezig baasje op het kunstzinnige vlak. Zo heeft ze bijvoorbeeld een stevige vinger in de pap bij het indie-label [drga-drga], schrijft ze poëzie en doet ze aan performance-art. Spending Time at the Warehouse is een demo-cd met 5 akoestische nummers, opgenomen op een zomerse zondag in House 1-11 in Utrecht. Dat het zomer was hoor je er niet aan af, daar is de muziek te somber voor. Dat het op een zondag gebeurde hoor je des te duidelijker, de sfeer op het plaatje is gevoelig en breekbaar, de eenzaamheid is duidelijk te voelen. En dat is dus hartstikke goed, je hoort niet vaak een artiest die zich zo open en bloot durft te geven. Sterker nog, dat hoor je eigenlijk veel te weinig. Dat Daan bovendien haar eigen art-work maakt is eigenlijk alleen maar een vet pluspunt. Ik hou wel van die Do It Yourself-methode. Daan heeft een prachtige, warme stem en ze zingt vanuit haar tenen. Dat haar gitaarspel hier qua techniek wat bij achter blijft is haar dan ook vergeven. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat het tempo van de liedjes vaak hetzelfde is en dat maakt de gehele cd wat eentonig. Afzonderlijk zijn de liedjes wel heel aantrekkelijk. Toch heb ik het idee dat deze liedjes geschreven zijn met een electrische uitvoering in het achterhoofd. Sommige instrumentale passages duren mijns inziens wat te lang voor alleen een acoustische slaggitaar. Ik betrap mij er dan ook op dat ik zelf al aan het invullen sla op die momenten. Dynamische indie-rock met hier en daar een strijker en een welgemikt potje noise. Ik zie het haar wel doen en dus zou ik haar maar in de gaten houden de komende tijd.