Michael Jackson – Bad (1987)
‘Voor mij begon het allemaal met deze plaat van Jackson. Mijn moeder had het cassettebandje van Bad. Ik draaide het grijs op een walkman. Bij hem, en ook bij Prince, hoor je de drumcomputers en synthesizers er al vroeg in zitten. Daarom denk ik dat mijn voorliefde voor elektronische muziek hier vandaan komt. Man in the Mirror bezorgt me nog steeds kippenvel. Het zit voor mij in de opbouw en goede drive. Ik ben altijd op zoek naar stuwende muziek. Opvallend ook dat bijna elke track op dit album als single is uitgebracht.’
Bo van de Wall Perné (Mixtream) boekt breed op dancepodium
'Techno is hot op dit moment, zeker binnen de regio'
In deze rubriek kijken we in de platenkast van nauw betrokkenen bij de alternatieve popcultuur in Noord-Holland. Welke albums en tracks zijn belangrijk in de muzikale ontwikkeling van Bo van de Wall Perné? De Alkmaarder (27) ziet binnenkort in Heerhugowaard of zijn geboekte acts Mixtream 2014 tot een succes maken. Naast het programmeren van het dancepodium organiseert hij techno-avonden onder de naam The Banana Republic, waar Van de Wall Perné zelf ook plaatjes draait. Eens kijken in hoeverre we dit terug horen in zijn muzikale DNA.
Joris Voorn – Lost Memories Part 2 (2004)
‘Dit komt uit het oude technotijdperk, toen tracks nog in 140 beats per minute (BPM) werden geproduceerd. Tegenwoordig is dat 126 BPM. Ik kreeg het mp3’tje van een vriend en ben direct naar de platenzaak gesprint. Het was mijn eerste technoplaat. Ik had nog geen vast geluid en was het genre aan het ontdekken. Op de Awakenings waar Voorn stond, was ik ook en hij draaide mijn favoriete track Incident. Yeah, dacht ik toen, wat is dit vet!’
Pfirter – The Dub Track (Len Faki Remix) (2010)
‘Grote hallentechno die omschrijft wat ik op dit moment het meest vette vind. Harde kicks, vuige geluiden en grote explosies. Op het eerste Banana Republic-feest in de Victorie sloot ik samen met een medeorganisator de nacht af. Onze act heette Bont en Leer en we draaiden dit als laatste nummer. De zaal explodeerde. Het was de eerste keer dat ik me een goede dj voelde. Hopelijk explodeert het publiek op Mixtream bij Snelle Jelle. Ik kijk uit naar zijn hiphopkicks. Met een beetje mazzel zien we zelfs twerkende vrouwen.’
Sander Kleinenberg – The Fruit (2004)
‘Sander Kleinenberg is jarenlang mijn grote held geweest. Door hem ben ik in progressieve house gerold en er lang in blijven hangen. Op basis van één gehoorde set ben ik lang geleden naar De Rechter in Eindhoven gegaan. Behoorlijk idioot natuurlijk, voor zoiets onbekends een pokke-eind reizen. Zijn charisma maakte het de moeite waard. Interactie is ontzettend belangrijk voor dj’s. Contact met je publiek verhoogt de kans dat de boodschap aankomt. Ik stond op Bospop in de regen naar Triggerfinger te kijken. Best lekker, die scheurende gitaren, maar na een half uur hadden ze nog geen contact gezocht met het publiek. Dan zijn ze mij al bijna kwijt. Nog een kleine anekdote: ik draaide eens op een feestje met een jazzband. De drummer en ik raakten aan de praat. Hij was de neef van Kleinenberg!’
Radiohead – The King of Limbs (2011)
‘Ik zette het album op en dacht wow! Het is alleen geen muziek om met vrienden te luisteren. Zij beginnen al snel te zeuren over de stem van Thom Yorke, over het melancholische. Op zichzelf vind ik de tracks niet heel bijzonder. Het gaat op The King of Limbs om het geheel dat het vormt. De sfeer die het oproept probeer ik op andere plekken op te roepen, bijvoorbeeld op Mixtream. Met Nuno Dos Santos heb ik een artiest geboekt die een breekbare sfeer kan creëren. Het is afwachten hoe het publiek daarop reageert. Hij gaat de diepte in met zijn sets. Dat kun je zien als een dalletje in de programmering, om daarna weer te pieken met Ici Sans Merci. Ik probeer expres intieme dalletjes in de programmering af te wisselen met explosieve pieken.’
Max Cooper – Egomodal EP (2012)
‘Zijn manier van produceren is geniaal. Er zit veel onrust en drukte in, maar is wonderschoon. De scheurende synths en rauwe bas van Max Cooper zijn te zwaar voor de gemiddelde bezoeker van Mixtream. Daarom laat ik deze specifieke tak binnen de techno links liggen voor het festival. Je kunt niet alleen de dj’s boeken die je zelf graag hoort. Iedereen moet bediend worden.’
Sasha – Invol2ver (2008)
‘Sasha heeft mixtechnieken naar een hoger niveau getild. Hij was de eerste die werkte met Ableton. Nu werken alle grote dj’s op aarde met het programma. In die tijd vond ik de techniek achter muziek heel belangrijk en wilde ik het zelf net zo doen als Sasha. Het was voor velen een creativiteitsstimulans.’
Promo – Escape from the Hostile (2002)
‘Dit staat symbool voor mijn hardcoreperiode. Masters of Hardcore in Thialf was mijn eerste feest ooit. Zoveel mensen, zulke harde muziek: ik wist niet wat ik meemaakte. Het leek mij in eerste instantie dat er een opgefokte en agressieve sfeer hing. Later besefte ik dat het juist relaxt was. Nog steeds geniet ik af en toe van harde muziek. Dat is het rauwe randje in mij. Met Darkraver hebben we op Mixtream een absolute knaller staan. Hij is al zo lang bezig dat iedereen hem kent, van jong tot oud. Een groep Heerhugowaarders hoort graag hardcore. Naar die vraag moet je dan ook luisteren.’