Eind augustus betekent niet alleen het einde van de zomer, maar ook het naderen van het afsluitende festivalseizoen. Hedonisme maakt plaats voor collegebanken en espresso machines op kantoor. De weersvoorspelling is vaak bepalend voor de sfeer op een festival. Alhoewel een ouderwetse modderpoel en poncho’s ook bepaalde charme met zich meebrengt. Gelukkig komt het niet zover. Na wat regen in de ochtend, breekt de zon langzamerhand door en stijgt de broeierigheid. Soms kan dat de sfeer doen kantelen. Op ZeeZout blijft het vrolijk en lichtvoetig, zonder zweverig te worden.
Die gemoedelijkheid is onderscheidend. Waar veel festivals tegenwoordig professionaliteit uitstralen, vergelijkbare foodtrucks neerzetten en hun boekingen strak managen, ligt de kracht van ZeeZout juist ook in de opzet. Het festival denkt bewust na hoe de ruimte zo interactief mogelijk gemaakt kan worden. De Edge stage bijvoorbeeld loopt in een vierkant rond, met de DJ-booth in het midden. Artiest Inafekt, klaar met zijn set, bevestigt dat: doordat publiek en DJ elkaar omringen, voelt het veel meer als een co-creatie dan als een klassieke setting waarin de DJ zendt en het publiek ontvangt. Dat heeft direct invloed op hoe hij zich achter de draaitafels voelt.
Het terrein van De Tuinen van West draagt bij aan die sfeer. Een speeltuin, een viaduct waar je onderdoor loopt om bij een ander deel te komen, grote stenen trappen met een podium, en stukjes bos waarin een stage verstopt ligt. Het geheel voelt bijna als een adult playground. Terug bij de Edge stage zorgen de melodieuze pianotonen voor een vage herinnering. Eén die bijna doet denken aan het tussen de bussen meewandelen tijdens de Love Parade begin jaren 2000.