Zodra de ‘play’-knop wordt ingedrukt, knalt de warme Afro House van Jovens Dias door de speakers: de nieuwe plaat van de Amsterdamse producer en muzikant is klaar om geplukt te worden. Dat dit zijn debuut solo-EP is, mag duidelijk zijn maar er wordt hard samengewerkt op het podium. Echo wordt opgeschroefd op de draaitafel; de gitaar wordt van z’n rug naar voren gegooid: ,,Ai, wie heeft het nieuwe album al geluisterd?” En dansen maar. Als performer van nature: ,,Hoe gaat het eigenlijk met jullie?!”. Die jarenlange ervaring als internationaal muzikant (tracks met Drake, oud-gitaar van Ronnie Flex’ band) hoor je duidelijk terug.
Bij One Millie nieuw op het repertoire van Ginton, samen met 1da Banton resoneert “I want this for me” door de zaal. Warm, warm, WARM schreeuwt boterzachte vocal. En hoewel solo, wordt het publiek uitgenodigd om op twee toonhoogtes ‘aiaiaiaiai’ mee te zingen. ,,Kom samen!” roept Ginton. ,,Het is tijd voor de eerste gast!” en zodra hij het podium betreedt is, Jamaicaanse vibes alom. Dancehall? Zeker wellicht maar de rhythm zit er lekker in. “Come arise, dance for your lovin’,” waarbij de riffs nog centraler lijken dan Ginton zelf.
Rond 21.00 krijgt de djembe de volle spotlight met een minutenlange trommelsessie: ,,Ik neem percussie mee: dat spreekt wat meer dan alles uit de dj booth.” Een na de ander krijgt applaus van het publiek: “niet normaal dit!” Dromerige vocalen bij de nieuwe track Awilo, en samen met Valentino Rose is het wegdromen naar tropisch eilandbeelden, als gevolg van korte gitaar-tokkels. “Eyeyey ja.” Heel intiem; in rood licht knielt Ginton op het podium. Wat lijkt op een slotnummer om ons in slaap te wiegen, wordt in één ruk omgebogen. “Ik doe even mijn bril af om dit moment te beseffen.”