Tracks inladen via je telefoon, acht hotcue-buttons die ook als cue werken en een scherm dat in de buurt komt van je laptop. De toekomst van draaien past tegenwoordig in je broekzak. Boven in de A’DAM Toren, wordt daar tijdens de showcase hard aan gesleuteld als AlphaTheta (het bedrijf dat we kennen van Pioneer DJ) de nieuwe CDJ-3000X introduceert: een deck dat net zo licht is als de toekomst zelf. UKG-baas Milion en afro-electro-charmeur Lola Edo testen het paradepaardje tussen techno, house en nieuwsgierige blikken door.

Bakbeest

Past bij de missie van het bedrijf om muziek toegankelijker te maken op verschillende plekken

Achter het nieuwe lichte bakbeest (lees: 6 kilo per player) op de houten tafel boven in de toren begint Jeroen Groenendijk, al meer dan 25 jaar productspecialist bij Pioneer DJ, zijn workshop aan de buitenkant. ,,De Pioneer DJ-logo’s op de voor- en zijkant zie je hier niet meer, nu een AlphaTheta-logootje.” Een onderdeel van een merk en naam zonder ‘DJ’ erin, wat past bij de missie van het bedrijf om muziek togeankelijker te maken op verschillende plekken en niet enkel in het nachtleven van de monopolist binnen de DJ-gearwereld.

Als je geblinddoekt aan deze workshop meedoet, kan het zijn dat het in een split second dat dit klinkt als een autobeurs. ,,Een nog soepeler lopend rondje, matte afwerking, en een groter en glanzender display dan bij het vorige model”, het doelt natuurlijk op de jogwheel en het heilige scherm waarop artiesten hun muzikale kunstwerken kunnen samenvlechten. Het nieuwe jogwheel heeft bovendien een lagere latency en stillere feedback, waardoor het gevoel van vinyl draaien heel dichtbij zou moeten komen. Hadden we al gezegd dat dit een Jimmy Neutron artikel voor de elektronische muziek nerds is?

Van de door Jeroen benoemde ‘bacoknop’ (lees: een knop om het lettertype te vergroten naarmate de avond vordert) tot het verwijderde woordje ‘play’ boven de start/pause-knop: het lijken mini-veranderingen, maar dat krijg je als je een solide bakbeest hebt dat anno 2025 al aan heel veel voldoet. ,,Ey, dat is nice,” zegt Milion, als de rotary-knop (het draaiwieltje waarmee je de display analoog bedient) ineens oplicht in de kleur van de USB die is ingeladen. Het is een kleine gimmick, maar wél eentje die in donkere booths het verschil maakt.

Maar zijn ze nou echt zo aan het pionieren met dit model met die visuele aanpassingen op de deck?

De partytrick van het nieuwe model is dat je tracks kunt streamen en kunt inloggen bij je streaming provider via een NFC-chip die je telefoon uitleest, tenminste, via de Rekordbox-app. ’T is nog wat gepingel tijdens de live-demo, maar het idee is duidelijk: via nummers in je cloud- en streamingdiensten kun je on demand tracks inladen op de speler en zitten we volgens hem aan het begin van een nieuwe evolutiestap. ,,Het is best handig als je je USB niet bij je hebt, of gewoon als je stick crasht omdat je hem verkeerd hebt verwijderd,” zegt Jeroen. Vanuit party perspectief is het voor Milion ook op andere momenten een uitkomst: ,,Plots een gig of after draaien!”

Wie ooit een middag in een platenzaak heeft doorgebracht om vinyls te beluisteren en selecteren, weet dat daar liefde en tijd in zit. De stap van USB naar streaming voelt bijna als vals spelen misschien. Een belangrijk punt: je hebt internet verbinding nodig in de DJ booth om van die cloud funcies gebruik te kunnen maken: het ecosysteem waarin die tracks draaien die je niet op je USB hebt staan is daaraan gebonden. Je hebt dus wel een internet verbinding in de DJ booth nodig om van de cloud functies gebruik te kunnen maken.

Milion vraagt zich af hoe het zit met tracks die níet in je Rekordbox-app staan, maar die je via een usb-stick inlaadt (denk aan onuitgebrachte releases, bijvoorbeeld). Tracks die niet gekoppeld zijn aan cloudservices zoals SoundCloud of Beatport, zijn alleen in Rekordbox te gebruiken als je ze lokaal toevoegt, of als je een extra online opslagdienst via de app hebt. Helaas kun je je USB-C-stick - want ja, deze draaitafel heeft ook een USB-C-poort - niet in je telefoon steken om ze rechtstreeks in te laden in je online draaitafel-app.

Nieuwe hotcue’s met een cuegeheugen

Next up: de vernieuwde hotcues, die net als de cue-button kunnen werken. Als je ze indrukt, gaan ze lopen, en zodra je ze loslaat, springt de track terug naar het beginpunt van de cue. De nieuwe ‘Gated Cue’-modus maakt dit mogelijk, ideaal voor DJ’s die met sampling en loops (die stukken uit je nummer automatisch herhalen) werken. ,,Dit is top voor sampling!” zegt Milion, terwijl hij een illegale Nia Archives-remix manipuleert.

Niet alleen nieuwe features van het X-model zijn een openbaring voor de DJ’s vandaag. Ook veel van de oude (lees: uit 2020) CDJ-3000-attributen laten zich weer zien: My Load Settings, Master Tempo, en de CDJ-modus - allemaal settings die je kunt inladen vanaf je USB zodat je altijd al je eigens settings direct beschikbaar hebt, allemaal terug van nooit weggeweest. ,,Heb je deze slider nog nooit gezien?” grapt Jeroen, terwijl de DJ’s boven het deck hangen en zien hoe de lichtsterkte van het scherm verandert.

Dat elke sound zijn eigen deel van de draaitafel toe-eigent of juist niet gebruikt, is voor Milion bijvoorbeeld de beat jump. Jeroen: ,,Bij AMW kun je wel mixen gebruiken maar geen beat sync en quantize. Als je dus niet weet of je changes gelijk lopen, is dit een hele handige functie.”

Maar gaat de kunst van je platenselectie niet hartstikke verloren op deze manier?

In den beginne is daar decennia geleden vinyl, waar hiphop DJ’s met een krijtje op de platen de momenten tekenden waarop ze moeten mixen. Twee platen, één mixer ertussen, en draaien op gevoel (of op je crayon). Fastforward: in 2001 komt vervolgens de CDJ-1000 (met vinyl-mode), in 2009 de CDJ-2000 die info tussen decks kon delen, en in 2020 de CDJ-3000, het eerste flagship zonder CD-input, mét touchscreen.

Zijn we niet marginaal aan het innoveren met gear die eigenlijk al perfect was? Misschien. Maar volgens AlphaTheta gebeurt elke verbetering in samenwerking met artiesten en engineers wereldwijd. Jeroen: ,,Van de engineers in Japan tot artiesten die van over heel de wereld draaien, krijgen we vanuit het veld ook input voor onze nieuwe modellen. De nieuwe telefoonfunctie is bijvoorbeeld een uitkomst voor DJ’s die in het vliegtuig een mix opgestuurd krijgen van hun management en deze zo, on demand, toch in hun setje een paar uur later kunnen knallen.”

B2B’s worden wel een stuk makkelijker met de X

Dus, die live hotcues maken op één speler, is dat handig? ,,Je kan nu op één controller, terwijl de zaal luistert naar de tracks uit hetzelfde apparaat, tijdens de track hotcues maken. Dat is top voor b2b’s,” zegt Lola Edo, kijkend naar de display met een Hate Heads-acapella. Jeroen knikt: ,,Zeker, want als je een track hebt van je b2b-partner die je niet kent, zie je met de live preview al of iemand een kwartierlange handjes-in-de-lucht-track inlaadt, en kun je daarop anticiperen.”

Het klinkt allemaal vanzelfsprekend dat je van alles kunt aanpassen, maar vergeet niet: een DJ-controller is geen PC. Zomaar playlisten herschikken of nummers wisselen van positie? Nu kan dat wel, maar daar was de CDJ3000 vóór de toevoeging van de letter X nog steeds te heilig voor.