Sinds die tijd is Bennies carrière in een stevige stroomversnelling geraakt. In ruim twintig jaar bouwt hij vanuit Amsterdam aan een internationaal gevierd oeuvre, vol kleurrijke, tijdloze pop. Zijn warme, ogenschijnlijk lichte sound levert hem wereldwijd bewonderaars op — van John Mayer tot Anderson .Paak — en leidt tot samenwerkingen met onder meer Kenny Beats, Emily King, Mayer Hawthorne en Rex Orange County, voor wie hij meeschrijft aan platina-singles. Zijn muziek belandt in series als ‘Girls en Easy’, hij componeert voor merken als Apple, en hij speelt uitverkochte shows van LA tot Tokyo. Met Young Hearts (2023), geproduceerd door Kenny Beats, bevestigt Benny nog maar eens zijn status als smaakmaker binnen de internationale popwereld.
Het is een gure herfstavond wanneer in Amsterdam-Noord Benny Sings zijn optreden doet, De zaterdagavond van 23 november in Amsterdam-Noord is koud en kil, maar Benny Sings zorgt met zijn optreden ervoor dat dit snel wordt verdreven.
Exclusief voorproefje
Terugspoelen van de tijd
Vanavond staat hij echter weer terug waar het ooit is begonnen: in een intieme Amsterdamse zaal, met nieuwe muziek onder de arm. Zijn komende tiende soloalbum — dat draait om het thema thuis zijn — komt pas in 2026 uit, maar Het Zonnehuis krijgt alvast een exclusief voorproefje.
Binnen heerst een warme, bijna huiselijke sfeer. Benny staat op het podium met een vijfkoppige band: een leadgitarist, een backing vocalist, twee toetsenisten en een drummer. De bas klinkt hier en daar wat overstuurd, maar het past eigenlijk verrassend goed bij de rauwe, kleinschalige setting. Benny opent met een trio publieksfavorieten: Big Brown Eyes, Not Enough en Sunny Afternoon. Het is alsof de tijd even terugspoelt; dit zijn de nummers waarin die typische Bennie-melancholie het meest tastbaar wordt.
Muisstil
Verschuiving focus naar nieuw werk in tweede deel
Dan volgt een moment van verstilling. Voor Beach House schuift de band opzij en blijft Benny alleen achter aan de piano. Het is een breekbaar, bijna fluisterend intermezzo dat de zaal muisstil krijgt. Daarna schuift de band weer in en worden All We Do For Love en Straight Lines gespeeld, beide strak en warm, alsof Benny zijn eigen catalogus opnieuw aan het herontdekken is.
In het tweede gedeelte verschuift de focus naar zijn nieuwe werk. Castle wordt aangekondigd met een luchtige “welcome to Castle”, maar het nummer zelf klinkt verrassend intiem en open. Ook het ontroerende Parachute, geschreven voor zijn depressieve moeder, laten zien dat dit komende album persoonlijker wordt dan ooit. De thematiek van thuiskomen, zorg dragen en loslaten hangt voelbaar in de zaal.
Nieuwe materiaal sluit moeiteloos aan bij klassiekers
De woonkamer van een oude vriend
Wat opvalt is hoe moeiteloos het nieuwe materiaal aansluit bij de klassiekers. Vooral Castle, Big Brown Eyes en Sunny Afternoon laten de essentie van Bennies herkenbare sound horen: lichtvoetig maar nooit leeg, zonnig maar altijd met een rafelrandje. Het oude en nieuwe materiaal ademt dezelfde warmte, dezelfde zucht van troost.
Wanneer Benny het podium verlaat, voelt Het Zonnehuis even als de woonkamer van een oude vriend — precies het soort thuis dat hij in zijn nieuwe werk lijkt te zoeken. Na ruim twintig jaar carrière, miljoenen streams en wereldwijde zalen, betrap je hem in Amsterdam-Noord toch weer op iets onverwachts: hij staat simpelweg te genieten. En dat straalt af op iedereen die er op die avond getuige van is.