In ‘AFRICAN GOLD’, de nieuwe short-form film van filmmaker Wietske Overdijk en haar neef, DJ/producer Philou Louzolo, wordt één vraag telkens opnieuw opengelegd: hoe kan het dat we samen opgroeien, maar een totaal ander gevoel hebben van thuis? Een filmende reis van twee jaar wordt door Overdijk in vijftien minuten vertaald naar een intieme, speelse en soms confronterende blik op Louzolo’s zoektocht naar identiteit en op hoe muziek uiteindelijk de taal wordt waarin alles samenkomt. Op de zaterdag van ADE ging de film al in première in de Melkweg, op dinsdag 9 december bij Rotterdams Open Doek.

Onverwacht luchtig

Zachte botsing

De film opent onverwacht luchtig, midden in een redelijk dure zonnebrillenwinkel (als we Overdijk moeten aanhoren). Filmt ze het zelf, handheld, alsof we stiekem meeluisteren met een familiemoment? ,,Vind je het niet een beetje pocherig?” vraagt ze, als Louzolo een glimmend montuur opzet. ,,Wat is pocherig?” kaatst hij terug. Het is een zachte botsing van werelden: zij opgevoed met nuchterheid, hij met zichtbare luxe - althans zo kan het líjken op het moment van filmen.

Buiten de winkel, merkt haar neef op dat Wietske’s vader ‘toch ook wel een hele dikke auto heeft’. Is dat niet pocherig? Waar klopt Wietske’s eigen hart eigenlijk sneller van? “Een havercappu.” Een grap van Louzolo, maar ook een manier waarop de film steeds de overgang maakt van het alledaagse naar waar de film over gaat: hoe hun werelden zo kunnen verschillen terwijl ze familieleden van elkaar zijn. 

Als een dropfade in de club neemt Overdijk ons daarna mee naar waar Louzolo wél volledig spreekt: achter de draaitafels. Want Philou is artiest, en daar vallen de woorden even weg. ,,Ik ben er niet voor in de wieg gelegd om heel communicatief verbindingen aan te leggen met mensen. Met muziek lukt me dat wel”.

Dromerige ruimtesetting

‘Dit is mijn vibe voor de rest van mijn leven’

Hij vertelt over zijn jeugd in Zeeland als zijn haren gedaan worden in zijn huidige woonplaats Rotterdam, waar een kapper hem voor het eerst liet zien hoe zijn haar bedoeld is om gedragen te worden. Plots worden we in een dromerige ruimtesetting gezogen: Vanaf waar heb je namelijk een beter algehele verteller perspectief dan neerkijkend op aarde? In een dromerige ruimtesetting vraagt een jonge Philou, turend door een verrekijker de kosmos in zich af: wat is thuis eigenlijk? Hij spreekt liefdevol over zijn opa en oma, maar ook over het gebrek aan herkenning als kind van kleur in een witte omgeving. De film schakelt moeiteloos naar een intiem moment met zijn eigen kind. Hij vertelt over Sinterklaas, over pieten die naar hem roepen: “dat is er eentje van ons”. Dat dubbele gevoel over gezien worden, is een anker van African Gold. ,,We hopen vaak dat het verschil in kleur er niet is,” zegt hij. “Maar mijn realiteit was anders”.

Tussendoor blijft Overdijk het ritme speels houden. Wanneer Louzolo zich afvraagt wat hij nou eigenlijk in een gesponsorde Insta-story moet zetten, draait het gesprek ineens naar Burna Boy’s I Told Them. ,,Dit is mijn vibe voor de rest van mijn leven,” zegt hij terwijl hij zich omkleed in een busje op weg naar een gig. Want ja, hij is en blijft een veelgeboekt house, tech, melodisch en afrohouse DJ die van Berghain tot Tomorrowland boekt wordt . ,,Vanaf jongs af aan hoorde ik al frequentie, drums, gelaagdheid. Ik wil dat de wereld voelt wat ik voel als ik dit aanzet”.

Op het eind verschijnt hij in weer in een ruimtepak, ouder, rustiger. ,,Wat ik altijd heb gezocht, dat gevoel van veiligheid is dat heb ik nu zelf gecreëerd. Met familie, muziek en mijn eigen kracht”. De film sluit af met ‘Mbiluni Yanga’ feat. Mavhungu, en een knuffelende neef en nichtje die het beeld uit dartelen. Het voelt als thuiskomen, of in elk geval als de richting ernaartoe. In deze kunstzinnige film wordt muziek neergezet als een moedertaal. Zó kwetsbaar en indrukwekkend dat ‘documentaire’ zeker geen recht doet aan het geheel. Ondanks de intieme, familiale setting en muziek als rode draad, vertelt de film een universeel verhaal: de vraag waar je je thuis voelt.

CREDITS

Director
Wietske Overdijk @wietskeoverdijk

Featuring
Philou Louzolo @philoulouzolo

DOP
David van der Drift @davidvddrift

Producers
Charlotte Hopmans @charlottehopmans
Wietske Overdijk @wietskeoverdijk

Camera & Lighting
Gaffer — Robin van Klaveren @robinvklaveren
Best Girl — Marilou Schoemaker
1st AC — Joran Klooster @joranklooster
1st AC — Àlex Sueiras @alexsueiras
1st AC — Jimmie van Bussel @jimmievanbussel
2nd AC — Famke Terpstra @famketerpstra

Cast
Philou (Youngest) — Benjamin Mukadi Kanda van de Kamp
Philou (Middle) — Dickenson Hilaire Eekman
Philou (Oldest) — Philou Louzolo

Production
Assistant Director — Sohna Sumbunu @sohna_sumbunu
Script Consultant — Josje Volkers @josjevolkers

Child Supervisor — Roos Spruijt @roospruijt
Production Assistant — Fee Spenkelink @feespenkelink
Production Assistant — Eva Rupert @evaarupert
Production Assistant — Merel van Kuijen @merelvankuijen

Art Department
Production Designer — Geertje van Vliet @geer.tje
Production Design Assistant — Don Ischa Zhijian Wei @don.zhijian.film
Production Design Assistant — Finn Sceats @finnysceats

Post-production
Editor — Jet Wijngaards @jetwijngaards
Colorist — Milton Broen @miltonbroen.color
VFX Generalist — Rick van Soest @rickvansoest1996
Compositor — Praba Anadasundaram @praba_visuals
Titles & Animation — Luuk Delisse @luuk.delisse

Sound
Production Sound — Dickenson Hilaire Eekman @tapesome
Production Sound — Luuk Compeer @luukcompeer
Sound Design & Re-recording Mix — Teun Beumer @tbeumer
Composer — Polle van Genechten @pollevangenechten