Het is Nederlandstalig wat de klok slaat op de derde vrijdag van december en waar toch weer drie nieuwe releases te vinden zijn. Deze komen van Kopje Onder met indiepop, de Nederlandstalige hiphop van de productieve Marvin Adam en het ruige materiaal van Dikke Dennis & De Røckers. Kopje Onder doet wat geluid denken aan The Klittens en Dikke Dennis is nog afgelopen maand te zien geweest bij het eerbetoon aan Hans Boomsma in Podium Victorie waar op deze website nog een verslag van is te vinden.

Kopje Onder

Terug naar de gymzaal is vrolijk maar maatschappijkritisch

Kopje Onder is een jong Amsterdams tweepersoonsband. Jona Bosman is de gitarist en neemt de zangpartijen voor haar rekening. Nicole Kaandorp speelt synthesizer en doet het gesproken woord.

Terug naar de gymzaal staat op de EP Shuttle Run, die halverwege februari gaat verschijnen. Het is het eerste werk dat Kopje Onder als duo in een studio en met de inbreng van andere muzikanten heeft gemaakt. Wie Kopje Onder hoort, hoort overeenkomsten met The Klittens. Laatstgenoemde maakt Engelstalig, maar overeenkomsten zijn er zeker. Daarnaast zit er toch een vleugje kleinkunst aan het materiaal wat het tweetal maakt. Zeker in de single Terug naar de gymzaal dat vol vrolijke energieke elementen heeft, maar evenzo een heldere boodschap kent. Het gaat over een specifiek soort nostalgie. ,,In mijn volwassen leven lijkt het alsof queer zijn steeds maar weer problemen oplevert. Er is zoveel om tegen te vechten. Wat er nu in Qatar gebeurt, bijvoorbeeld, maar ook gewoon hier in Nederland. Ik hou van lesbisch zijn, maar het lijkt me niet te lukken zonder over maatschappelijke problemen na te moeten denken. Terug naar de gymzaal is een ode aan de tijd dat ik dat niet hoefde. Dat ik acht was, een roze legging droeg, en gewoon smoorverliefd naar de gymjuf kon staren zonder ook maar enige zorgen”' zegt Nicole over de single.

Op de single zijn ook producent en gitarist Luc Schouten (Pony Machine) en drummer Mats Voshol (Matsu Fox) te horen.

Marvin Adam

Idolen op waarde schatten

Na Leef Weer komt Marvin Adam met Royalty. Op deze single zijn de zangpartijen van Raoul Michel te horen.

Het lijkt Marvin nauwelijks moeite te kosten om steeds weer met nieuw materiaal te komen. In aanloop naar zijn nieuwe album 2+2=22. Royalty zal ook op dat album gaan komen. De rap van Marvin in combinatie met de zang van Raoul geven de single de nodige dynamiek en maken het zeer toegankelijk. ,,Royalty is een reminder dat je jezelf op dezelfde waarde mag schatten als de idolen waar je tegenop kijkt.  Succes lijkt soms weggelegd te zijn voor een klein groepje mensen, maar iedereen heeft de potentie om zijn eigen troon te vinden. 'Ik zie koetsen, kastelen gereserveerd voor mij / want ik ben royalty, net als jij' wordt er gezongen door Raoul in het refrein. Een uplifting boodschap voor iedereen die richting zijn doelen werkt”, zegt Marvin over de single.

Dikke Dennis & De Røckers

Opgefokte rocksong

Dikke Dennis & De Røckers doen weer van zich spreken na onder meer hun eerbetoon te hebben gegeven voor Hans Boomsma. Het is alweer een tijdje geleden, want vlak voor de pandemie hebben ze Prehistorisch beest en Geen reet te doen uitgebracht.

Inmiddels hebben ze voor deze werken de opvolgers Rot toch op en Over de rand uitgebracht. Net als de debuutsingle zijn deze twee Nederlandstalige schurende rocksongs door Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock, Firehorse, Tankzilla) en gitarist Guido Bruin geproduceerd. Het is volgens Dennis een lekker opgefokte rocksong die als een mokerslag binnenkomt. De agressie van punk gemixt met superette rock riffs. ,,De tekst van Rot toch op man is autobiografisch en schreef ik ter plekke op m’n nieuwe baan het zegt alles hoe ik me op dat moment voelde”, zegt Dennis. Kant B Over de rand is een Nederlandstalige bewerking van de Wipers klassieker Over the Edge uit 1983. Eén van de inspiratiebronnen van Dikke Dennis & De Røckers.