Drive Like Maria krijgt support

Storksky meer dan alleen een goed voorprogramma

Rik Lebouille, foto's Kevin Cordewener ,

Zondagavond 30 oktober staat de Vlaams-Nederlandse band Drive Like Maria met als support Storksky in de Nieuwe Nor. Een mooi affiche met twee interessante bands waarvoor, ondanks wederom een vol Nu of Nooit weekend, aardig wat liefhebbers naar het Heerlens poppodium zijn gekomen.

Storksky stond afgelopen zomer op ieder zichzelf respecterend Limburgs festival, voegde daar deze herfst nog een serie Popronde-optredens door heel Nederland aan toe en alsof dat nog niet genoeg was, draait Storksky als voorprogramma ook nog het publiek warm voor puike bands zoals Dewolff, Band of Skulls en dus Drive Like Maria. Storksky, een tweemansformatie in de traditie van The White Stripes die klinkt als een eigengereide Queens of the Stone Age, start vertrouwd met de lekker lome gitaarriff van vaste opener ‘Means/Ends’. Frontman Michiel Claessen jaagt zijn gitaarsignaal door een aantal effectpedalen waardoor zijn scheurende gitaargeluid nog eens wordt ondersteund door een vette baslijn.  

In september nog wisselde Storksky van drummer. Deze niet geplande bezettingswisseling is gelukkig geen aderlating. Nieuw drumbeest Jesper Albers, de laatste jaren actief in Paceshifters en Automatic Sam, is vanaf zijn eerste mep goed ingespeeld. Hij kleurt de nummers met zijn eigen groove en fills op persoonlijke wijze in. Verbaasd over de klik met Storksky oprichter Michiel Claessen hoeven we niet te zijn. Jesper was immers een van de zes drummers, waarmee Michiel verleden jaar nummers opnam voor de eerste EP.  

Eerder dit jaar speelde Mario Goossens (Triggerfinger) met groot succes als extra drummer met Storksky mee tijdens single ‘Saboteur’. Vanavond is Bram van den Berg van Drive Like Maria gestrikt. De overige Drive Like Maria bandleden kijken vanaf het balkon toe en zien een eerste geslaagde kruisbestuiving van de avond. En als Storksky haar set, inmiddels traditiegetrouw, afsluit met ‘Fight Night’ is het publiek meer dan opgewarmd en klaar voor de hoofdact.

Drive Like Maria heeft echter een valse start. De gitaarversterker van frontman Bjorn Awouters is kapot en het inmiddels ingezette eerste nummer gaat uit als een nachtkaars. Drummer Bram van den Berg, de meest gevatte van het viertal, probeert de boel nog aan elkaar te praten. Bjorn Awouters blijft bewonderenswaardig kalm, maar het duurt een aantal nummers voordat het euvel is verholpen en de band weer kan focussen. Overigens komt de verlossende hulp van Michiel Claessen, die bij het uitlenen van zijn versterker de term supportact erg letterlijk neemt.  

De set van Drive Like Maria is intens en leunt enerzijds op stevige hard- en stonerrock georiënteerde gitaarriffs en anderzijds op rustige en fragiele passages. Met beide situaties kan zanger Bjorn Awouters, gezegend met een fijne stem, goed uit de voeten. Behalve oud werk, zoals publieksfavoriet 'I’m on a train', komt ook veel nieuw werk voorbij van hun derde release, een trilogie bestaande uit drie opeenvolgende EP’s Creator, Preserver en Destroyer. Inmiddels zijn twee van de drie EP’s verschenen en wordt begin volgend jaar met de EP Destroyer het album gecompleteerd. Een slimme manier om de media-aandacht rondom je band langer vast te houden en in etappes de podia in de lage landen af te gaan. Voor wie Drive Like Maria niet kent is overigens de prima video bij het aanstekelijke popnummer ‘Deep Blue’ op Youtube een aanrader.

Het publiek in Heerlen is grotendeels nog onbekend met het nieuwe werk, waardoor het moeite heeft de aandacht, met name bij de rustige passages, erbij te houden. Drive Like Maria volhardt, nieuwe nummers ‘Boomerang’ en het eerder genoemde ‘Deep Blue’ worden goed ontvangen en met een aantal stevige rocknummers weet de band door haar energieke spel het publiek na een rommelig begin alsnog te overtuigen.

Troef is rockchick Nitzan Hoffman. Zonder haar gitaarspel te verwaarlozen stapt ze regelmatig op de rand van het podium om op uitdagende wijze, en tegelijkertijd een tikkeltje introvert van achter haar pony, het publiek te onderwerpen aan een stevige gitaarsolo.   Als na knaller 'Black Horses' toch alle remmen los zijn, worden de mannen van Storksky op het podium geroepen om 'Tiny Terror' mee te spelen, zodat met wederom een kruisbestuiving het feest in de Nieuwe Nor compleet is. Met nog eens twee enthousiast gebrachte nummers als afsluiter, kan iedereen terugkijken op een heerlijke avond, die met enige support over en weer, toch nog goed kwam.