Om 10.00 uur ging de kaartverkoop van Pinkpop 2014 van start en reeds om 10.36 uur vanmorgen twitterde officiële kaartverkoper Ticketmaster met trots:
Pinkpop passe-partouts verkopen in recordtempo uit
Social media-gekte na bevestiging Stones werpt haar vruchten af
Ongekende taferelen bij de Pinkpop-voorverkoop zaterdagochtend: In iets meer dan een half uur kon Ticketmaster bevestigen dat de passe-partouts en de dagkaarten voor de Pinkpop-zaterdag met The Rolling Stones uitverkocht waren. Dat is in een recordtempo, maar de voortekenen op social media waren na de definitieve bevestiging van The Rolling Stones en de rest van de line-up dan ook wel gunstig.
Nooit eerder in de geschiedenis van het langstlopende openlucht popfestival ter wereld zijn de weekendkaarten zo snel de deur uit gegaan. De ongekende media-aandacht - voor de hype of The Rolling Stones nu wel of niet kwamen - heeft haar vruchten afgeworpen. Toen woensdagochtend de definitieve bevestiging van The Stones binnenkwam en later die dag op de persconferentie in Paradiso de rest van de line-up met instemming werd geopenbaard, was de stemming op social media dat Pinkpop dit jaar een must-see was.
Het Belgische Torhout Werchter Classic - waar The Stones ook spelen - laat op twitter weten ook in recordtempo alle 60.000 tickets van de hand te hebben gedaan.
De Pinkpop-kaarten gingen niet alleen online in de verkoop. Ook op diverse plaatsen waren fysieke verkooppunten waar zich aan het begin van de ochtend al lange rijen vormden, zoals hier in Heerlen:
Het verkooprecord van Pinkpop is des te opmerkelijker, omdat vooraf stemmen opgingen of Pinkpop er nog wel goed aan deed om vast te houden aan de in vergelijking met andere festivals late start van de voorverkoop. De traditionele aankondiging in Paradiso met de line-up heeft dit jaar in ieder geval uitstekend gewerkt.
Zaterdagmiddag laat de organisatie via twitter weten dat er alleen nog kaarten voor de zondag en maandag zijn, die alleen via Ticketmaster verkrijgbaar zijn.
Bekijk de nagenoeg complete Pinkpop line-up via de teaser hieronder