Freestroke is er klaar voor

Eerste album ziet het levenslicht

Jörg de Groot ,

Het Weerter kwartet Freestroke staat bekend om hun melodieuze popliedjes waarin de akoestische gitaar een prominente rol inneemt. Na een sampler met wat liedjes, een berg aan live optredens in kleine en grote zalen, zijn de mannen toe aan hun eerste plaat: When Push Comes To Shove. In een rokerige oefenruimte in de middle of nowhere spraken we met de heren.

Eerste album ziet het levenslicht

Het Weerter kwartet Freestroke staat bekend om hun melodieuze popliedjes waarin de akoestische gitaar een prominente rol inneemt. Na een sampler met wat liedjes, een berg aan live optredens in kleine en grote zalen, zijn de mannen toe aan hun eerste plaat: When Push Comes To Shove. In een rokerige oefenruimte in de middle of nowhere spraken we met de heren.

Jullie timmeren hard aan de weg zo blijkt uit jullie cv maar wie en wat is Freestroke eigenlijk? "Wij maken melodische poprock met een akoestische gitaar in de basis en maken eigen nummers. Geinspireerd door toch wel Pearl Jam, de akoestische albums van Alice In Chains waaronder Jar Of Flies. Nederlandstalig volgen we Bløf. En Eddy Wally (lacht), daar stonden we zelfs nog ooit in het voorprogramma.” “We zijn eind 2007 in deze hoedanigheid begonnen en we maken nog steeds met veel plezier muziek. In 2008 hebben we een demo gemaakt om wat optredens te krijgen. In 2009 hebben we een sampler gemaakt en toen besloten om iets meer elektrische gitaar toe te voegen. Daarna is het album tot stand gekomen.” 

Als je kijkt naar de rolverdeling in een band dan zie je vaak dat een iemand zich bezighoudt met teksten en de ander zich meer toelegt op het schrijven van de muziek. Hoe is dat bij jullie geregeld? Carlos Metten, zang, gitaar: “Teksten komen voor negentig procent van mij af. Soms zit ik vast in een bepaalde setting en dan helpen de jongens mij. De muziek ontstaat meestal in het oefenhok. Iemand komt dan met een riffje of een ideetje en dat werken we dan uit.” En de teksten, is daar nog een autobiografisch aspect in terug te vinden? “Autobiografisch met een knipoog. Het is een beetje overdreven weerspiegeling van de werkelijkheid. Ik schrijf vaak wel vanuit een verdrietige gebeurtenis. Maar als ik alles zou meemaken wat op de cd staat...(lacht).” 

Het maken van een album is een arbeidsintensieve klus. Hoe hebben jullie dat ervaren? “Het is een redelijk lang avontuur geworden (lachen). In eerste instantie zouden we het album in een korte periode opnemen. Door omstandigheden werd dat een stuk langer. We zijn aan de gang gegaan in The Pit Studio van Hans Rijnders. Voor zowel hem als ons een nieuwe ervaring. Een interessant leerproces.” 

Hoe staat het met songwriting, gaat dat gewoon door? “We zijn de laatste tijd erg veel bezig met het regelen van de promotie omtrent ons album. Echt tijd is er momenteel niet maar je ziet dat, los daarvan, thuisopnames ons ondersteunen in wat we willen qua ideeen. Dat maakt het allemaal gemakkelijker. Je neemt iets op en laat het aan de jongens horen.” 

Even terug naar het album When Push Comes To Shove. Is er een speciale reden om deze titel te kiezen?
“De titel zegt al veel, vrij vertaald: “Als puntje bij paaltje komt”. Ook een nummer wat op de cd staat; wat er ook met je gebeurt en wat er ook op je afkomt, je moet het uiteindelijk toch allemaal alleen doen. Misschien is dat ook wel de strekking van de cd. Hans (Rijnders, producer, red.) heeft ons wel een beetje geholpen maar uiteindelijk hebben wij zelf de nummers geschreven, de teksten gemaakt en een redelijk deel mixwerk voor onze rekening genomen. Over een thema is niet echt diep nagedacht.” 

De akoestisch gitaar bepaalt voor het grootste gedeelte jullie sound. “Klopt, de klank is heel direct. Een set snaren en wat hout met een reverbje, meer niet.” Heeft dat nog een speciale reden? “In het begin waren we daarmee erg onderscheidend. We rockten met twee akoestische gitaren. Nu is er dan een elektrische gitaar toegevoegd maar nog steeds een akoestische gitaar die vol gas speelt.” 

In de vier jaren dat jullie nu spelen is er een redelijk repertoire opgebouwd welke deels op de sampler en nu dan het album terecht zijn gekomen. Zijn er nummers met een bijzonder verhaal te noemen? “Een van onze anthems is ‘Small Town’, over kleine stadjes. Het nummer staat als een huis en de reacties die we krijgen als we het spelen zijn erg leuk. ‘Hold On’ waarbij de elektrische en akoestische gitaar echt in balans zijn.” Gitarist Roel Schlijper vult aan: “Ik hou meer van de iets hardere nummers. Met teksten heb ik persoonlijk niet zoveel, het gaat mij om de muziek. De mix elektrische en akoestisch kan ik zeer waarderen. Persoonlijke favorieten voor mij zijn ook ‘Hold On’ en ‘My Mind’, mede omdat ik van deze laatste een stuk van de tekst heb geschreven.” 

Het album is geproduceerd door Hans Rijnders van de eerder genoemde studio. Heeft hij een actieve rol gespeeld in de totstandkoming van de nummers? “Er zijn wat ideetjes aangedragen. Sommige dingen hebben we gehouden, andere weer weggelaten. Ik geloof dat we voor elk nummer wel dingen erbij verzonnen hebben, op gitaargebied in ieder geval.” Metten: “ Het grappige van een studio is dat je daar een riedeltje erbij doet denkt ‘maar dat kan daar ook’. Op een gegeven moment heb je zestien lagen en dan realiseer je je dat je dat live nooit kan waarmaken. Uiteindelijk zijn Roel en ik gaan schrappen in de diverse lijnen.” Schlijper: “Op het hoogtepunt hadden we geloof ik acht gitaarpartijen over elkaar gelegd. Het werd als gitaarporno betiteld (lacht).” Bassist Rens Schreurs: “We hebben in sommige gevallen alle effecten laten vallen; even terug naar het begin.” Drummer Paul Jansen: “ Los van het album zie ik dat gedurende de jaren dat we nu bezig zijn dat de drums uiteindelijk allemaal op hun plek zijn gevallen. Je begint met een extra tommetje, een fill hier en daar maar uiteindelijk werkt een basic sound het beste.” 

De tijd vliegt. Hoe kijken jullie terug op de afgelopen vier jaar en wat is jullie echt bij gebleven? “De groei is ontzettend geweest, geen twijfel mogelijk. Rens is destijds van de gitaar over gestapt naar de bas. Roel komt uit de metal” Schlijper: “Ja, dat was eventjes een omschakeling. In het begin stond ik de akoestische gitaar te bespelen alsof ik metal aan het spelen was (lacht). Uiteindelijk is dat allemaal wel wat subtieler geworden.” ”Ook hebben we al een paar hoogtepunten mogen beleven: optreden op Bospop, we hebben in Paradiso en de grote zaal van de Effenaar gestaan. In 013 hebben we gespeeld. Niet te vergeten The All American Day in Weert de afgelopen jaren. Een leuke happening met veel publiek, altijd leuk om te doen. En last but not least: een optrden op 3FM.” 

Mogen we tot slot nog een kijkje nemen in jullie kristallen bol? “We zijn erg druk bezig met de aanstaande albumpresentatie. Daar gaat nu alle tijd in zitten. Daarna lekker doorgaan met promoten van het album en nieuwe nummers schrijven. En we zijn druk bezig met een minitoertje in Engeland te organiseren. Laat het maar komen (lacht).” 

Freestroke presenteert op zondagmiddag 5 juni haar album in de Bosuil.