Flexxfit: Normaalheid maakt heel bijzonder

‘De Nachtploeg’

Maurice Kamps, ,

Vrijdag verschijnt Flexxfit's tweede langspeler ‘De Nachtploeg’. Kan het duo het goed ontvangen ‘Microfoon Syndroom’ van anderhalf jaar geleden overtreffen? Een exclusieve recensie.

‘De Nachtploeg’

Schrijven over hiphop is een verhaal apart. Naast originaliteit en muzikaliteit is authenticiteit, ‘keeping in it real’ om met faker Ali G te spreken, van essentieel belang. Echtheid is iets dat je gelijk voelt bij Flexxfit . Wie het boekje van ‘De Nachtploeg’ open slaat, kijkt naar een foto die rechtstreeks uit de privé-collectie van de begin twintigers lijkt te komen: Drees kijkt je breed lachend aan, terwijl Julio een raar gezicht trekt. Net als in hun teksten geen stoere poses, Flexxfit’s normaalheid maakt hun heel bijzonder. In tegenstelling tot hun gratis debuutalbum, waarop hoofdzakelijk elektronische producties te horen waren, rappen de twee op 'De Nachtploeg' over organische boombap beats. Producties vol warmbloedige orgeltjes, ingespeelde gitaartjes en meer van dat moois, voornamelijk van eigen makelij, maar ook enkele van De Beatshop, Pointwood (de Limburgse helft van Elementalit’z) en Erik van OZL, van wie ze ook dj Vieze Vingers leenden. Producer Rikers, op ‘Microfoon Syndroom’ nog goed voor twee van de betere nummers, ontbreekt volledig. “Track1 van cd 2”, ‘Knop Om’ legt het concept achter ‘De Nachtploeg’ uit, de kleine uurtjes dat de band liep. Vieze Vingerz geeft zijn visitekaartje af met een furieuze crab scratch. ‘Zwijgen Is Goud’ is een liefdesliedje aan het adres van hiphop. Met de 'titeltrack' 'Nachtdienst' komt het album op stoom. ‘IK’ is vijf minuten durend vuurwerk uit Markan’s De Beatshop vol middeleeuwse violen, tromgeroffel en spacey seventies synthesizers, horen is geloven. Avontuurlijkere hiphop zul je dit jaar niet meer tegen komen. Daarna is het heerlijk op adem komen op de pianoloop en akoestische gitaar van ‘Chillen’ met gescratcht refrein. ‘Kom Me Niet Vertellen’ is een inmiddels beproefde meezinger met een scherpe Drees die uithaalt naar wannabe rappers met “Marketingplannen voor het kopen van een klinker”. Een hoogtepunt is het prachtige ‘De Regen’: “De regen valt met bakken uit de hemel / Je kan er niet meer tegen maar wacht je bent dit vergeten / Regen zit in het leven inbegrepen en dat de zon zeker schijnt dat weet je.” De adembenemende violen echoën nog na in je hoofd als Flexxfit je met ‘Comfortabel’ om de oren slaat. De even eenvoudige als dodelijke beat maakt van de grootste negatieveling een jaknikker. Drees behoed je voor nekklachten door het volume na twee en een halve minuut weg te draaien. Na een korte pauze volgt ‘Aflossen’ met een originele sample over een galopperend ritme en Chic scratchwerk. Het ingetogen ‘Niet Klagen’ is een volgende uitschieter met Flexxfit zoals je ze nog nooit hoorde: zeer melodieus en soulvol rappend over een piano akkoord, gortdroge bas en gitaar. De recensent die de wens uitsprak het duo over een krakende soulbeat te horen wordt met ‘Laat Gaan’ ruimschoots op zijn wenken bediend. De orgeltjes kraken alsof Markan de plaat op straat heeft gevonden. De Jacobsen En Van Es-scratches van Vieze Vingerz gaan echter snel vervelen. 'Alles Cee', uit de koker van OZL's Erik, zorgt voor een prachtig rustpunt, OVS brengt coffeeshopraps en na het uptempo 'Doe Niet Tof' en 'Voel Me Fit' zit de dienst er op. Met ‘De Nachtploeg’ keert Flexxfit terug naar de beats van de jaren negentig, de jaren negentig ook van de albums die van voor tot achter vol stonden met goede tracks. De Nachtploeg stoomt door naar de vroege morgen en laat geen steken vallen. Het eindproduct klinkt zeer verzorgd, nummers hebben een kop en een staart, zitten vol details en zijn zeer afwisselend. Bovendien is het niveau bijzonder hoog. Een nieuwe mijlpaal in de hiphop van beneden de rivieren. Flexxfit – ‘De Nachtploeg’ verschijnt 27 juni in eigen beheer.