Topplaat of onderzetter: Ivy’s Dream - Live At Bolwerk

Drentse rockformatie brengt eerste live EP uit

Tekst: Sannette de Groes Foto's: Bob de Vries ,

Ivy’s Dream ontstond in 2008 toen drummer Pepijn Gros en gitarist Roy Willems een jaar samen speelden. Na verloop van tijd werden zanger Rienk Eisses en bassist Peter Cats toegevoegd. Ivy’s Dream stond vorig jaar in de finale van Graspop en was ook te zien op het bevrijdingsfestival in Assen. Op zaterdag 22 februari werd de EP Live At Bolwerk gepresenteerd in het Platformtheater.

Ivy's Dream maakt stevige progressieve rock met hier en daar uitstapjes naar verschillende genres. Live At Bolwerk is de eerste EP de band uitbrengt. Bijzonder is dat deze live is opgenomen in Bolwerk Poppodium in Sneek. Drummer Pepijn Gros licht toe: "Een paar jaar terug kwamen we in Drenthe in aanraking met Freddy Espeldoorn, geluidstechnicus van het Bolwerk. Het duurde niet lang voordat hij de vaste geluidsman van onze band werd. Hij is degene die de opname van de EP mogelijk heeft gemaakt."

Samen met Freddy en een heel team voor licht en geluid, werden in augustus 2013 negen nummers opgenomen in het Bolwerk. Daarvan hebben zes de EP gehaald. Pepijn Gros: "Ruim vijf maanden na de opnames werd de EP uitgebracht. Het eindresultaat mag er zijn!"

Don’t Make A Sound is het eerste nummer van de EP. Een melancholisch nummer met een volop aanwezige bas en lekkere gitaarriffjes. Het stemgeluid van zanger Rienk Eisses doet denken aan Chris Cornell van Soundgarden en is vol gevoel. Het nummer duurt bijna zeven minuten, maar verveelt geen moment. Tijdens het opnemen van dit nummer is er ook gelijk een videoclip gemaakt. Pepijn Gros: "Een vriend van Roy, Coen Wolters, bood ons aan om video-opnames te maken tijdens het opnemen van de EP. Hieruit is de videoclip van Don’t Make A Sound ontstaan. We zijn erg blij met het resultaat."

Het tweede nummer Stranger heeft een mooi intro met als basis soundscapes en zang. Dit nummer duurt zes minuten en heeft een mooie opbouw en een bombastisch einde. Love You Forever is vergeleken met de rest van de nummers een echte rockballad.

Ivy's Dream heeft volop plannen voor de toekomst. Pepijn Gros: "Wij hopen het komende jaar genoeg materiaal te schrijven voor een volledig album in begin 2015, verder willen we zoveel mogelijk optreden." De EP maakt in ieder geval erg nieuwsgierig naar een live-optreden van Ivy’s Dream.

Na het beluisteren van de zes nummers is het duidelijk dat de band een herkenbaar en eigen geluid heeft. Wie van bands als Soundgarden, Tool en Led Zeppelin houdt zal de muziek van Ivy’s Dream zeker waarderen.