Jaarlijkse "Kiss'n'Run" Party met grandioze Hex Dispensers

Volle bak feest tot in de kleine uurtjes in Vera

Tekst: Harold Zijp Foto's: Bob de Vries ,

Als je gevraagd wordt op een feestje te spelen van Robert van "Kiss'n'Run", ter gelegenheid van zijn verjaardag, zeg je geen nee. Zeker niet als dezelfde avond ook nog eens The Hex Dispensers en The Bloody Hollies op het programma staan. Maar wat te doen als je al toegezegd had er ook wat over te publiceren? Ik combineer dus maar voor één keer de taken van bassist en verslaggever. Geeft wel backstage toegang!

Het leven van een voorprogramma: om zeven uur melden in de Vera, want er moet gesoundcheckt worden voor acht uur. Jammer van Studio Sport en de samenvatting van FC Groningen - Ajax. Spullen uitpakken in de kleedkamer en snel de inhoud van de koelkast checken: kratje bier en diverse frisjes en watertjes. Prima! Inmiddels heeft zanger Titus The Hex Dispensers bus helpen loodsen naar de parkeerplaats van Vera; aardige meisjes en jongen. Op naar het podium voor de soundcheck, onderweg Peter Weening tegen het lijf lopen, die een halve brom ter begroeting uit. "Moi." The Bloody Hollies zijn nog bezig en lopen uit. De geluidsmensen klagen over honger. Snel snel snel. Inpluggen, nummertje doen en klaar. Een band die lang over de soundcheck doet heeft eigenlijk geen sound zeg ik altijd.

Dan volgt wat Stones' bassist Bill Wyman ooit zo goed omschreef, toen hem werd gevraagd hoe dat nou voelde: 25 jaar rock-'n-roll. "Zeg maar 1 jaar rock 'n roll en 24 jaar wachten." Snel de gastenlijst regelen met Robert. "Jezus, moeten die er ook allemaal op? Weet je wel wat dat kost?" Ja Robert dat moet, want het is crisis en entree is duur.

Negen uur: showtime! The Beavers mogen een half uur spelen en dat gaat, al zeg ik het zelf, best lekker. Titus heeft een snoer van 120 meter en duckwalked over de Verabar (althans, doet een poging daartoe) en tenminste één leuke vrouw lijkt de muziek goed te vinden. Helaas ging ik daar al mee naar huis. Als we klaar zijn snel opruimen en het podium aan The Bloody Hollies laten. Die stomen drie kwartier door (verschil moet er wezen) terwijl ik onze singletjes probeer te verpatsen aan het tafeltje. De bassist is altijd de Sjaak wat dat betreft, de anderen hangen de rockster uit.

Om elf uur branden dan eindelijk The Hex Dispensers los: wat een band! Lekker ontspannen van een biertje genietend is het, terwijl het trio rond Alex Cuervo in ruim een uur door een dampende set knalt, goed toeven naast het podium. De ene hit klinkt nog beter dan de andere. Cuervo heeft een strot die gemaakt is voor punkrock en zijn twee vrouwelijke begeleiders op gitaar en drums zetten een opmerkelijke 'wall of sound' neer. Veel te vlug is het feest boven afgelopen en verplaatst het hele gezelschap zich naar de kelderbar. Daar is het zo mogelijk nog voller en warmer. Er wordt opzwepende sixtiesmuziek gedraaid terwijl Traumahelikopter zich klaar maakt voor een knallende afsluiter. Geef ik er aan toe? Nee, maar niet doen. Om half acht gaat de wekker en op het werk hebben ze weinig medelijden met rockers met een kater...