Topplaat of onderzetter: Shortcuts Don’t Apply - View For A Day

Talentvolle band zet belangrijke nieuwe stap

Tekst: Sjoerd Huismans ,

View For A Day uit Mussel haalde het dit jaar niet tot de finale van de POPgroningen Talent Award. Twee dagen later won de band wél het Rode Oortjes Festival. De release van de nieuwe EP Shortcuts Don’t Apply is het nieuwe wapenfeit van View For A Day. Een topplaat? Nog niet, maar de potentie is er zeker. Met veel afwisseling tussen meerstemmige zang, catchy refreinen en harde gitaarriffs ligt een groter publiek voor deze jongens zeker in het bereik.

Als inspiratiebronnen noemt View For A Day naast progressievere bands als Porcupine Tree en A Perfect Circle vaak Foo Fighters, Biffy Clyro en Incubus. Vooral de invloeden van die laatste band komen duidelijk naar voren: de heldere zang van Herman Klompmakers wordt vaak abrupt afgewisseld met hardrock- of funkriffs. Het is een dynamiek die het live al goed deed en er ook op plaat voor zorgt dat het spannend blijft. Wel moet hierbij aangetekend worden dat de plaat bepaald niet de speakers uit knalt: aandachtspuntje is de wat vlakke productie met te prominente zang waardoor de hardere stukken vaak niet helemaal overkomen.

Qua songschrijven is het indrukwekkend wat de band in de anderhalf jaar dat hij bestaat voor elkaar heeft gekregen. Het Oost-Groningse Mussel (duizend inwoners) zou zich goed lenen voor een slackende garagerockband die over verveling en nihilisme zingt. De teksten van View For A Day raken echter bijna allemaal aan grotere thema’s: relaties, zelfbewustzijn en overwinning van angsten. "They will be dragging you down, and they’ll come back around / but you’ll stand your ground" zingt Klompmakers bijvoorbeeld in de afsluiter Stand Your Ground. De poëtische bandnaam vormt de opmaat naar liedjes die diezelfde kwaliteit ook hebben. "Another thoughtless thought, fades away as the days go by / And you don’t even try" in het openingsnummer is één van die mooie tekstuele vondsten.

Om de vergelijking maar even door te trekken: ook technisch is het gebodene uiteraard superieur aan wat die fictieve Musselse garagerockband zou brengen. De progressieve invloeden van de band komen vooral tijdens de instrumentale stukken goed naar voren: gelikte gitaarriffs en solo’s, funky basslicks en strakke drumfills maken dat de band instrumentaal veel indruk maakt. All For Nothing is een goed voorbeeld: voor elk refreintje even zo’n Rage Against The Machine-achtige funkmetal gitaarriff en in de bridge even slappen op de bas om het nóg meer kanten op te laten vliegen.

In de liedjes als geheel zou View For A Day wat meer het experiment op mogen zoeken. Het piepkleine folky liedje Running Away From Patience is een fijn rustpunt tussen songs die voor de rest allemaal erg in dezelfde formule hangen. Bij het zoveelste grootsegebarenrefreintje weet je het wel, zoals in The Dreams You’re In. Op de debuutelpee zou nóg meer afwisseling en dynamiek daarom een goede keuze zijn, niet in de liedjes – dat zit wel goed – maar tussen de songs. Een topplaat is Shortcuts Don’t Apply nog niet maar View For A Day laat horen alle potentie te hebben er een te gaan maken.

View For A Day presenteert de EP donderdag 17 oktober in Simplon.