#GP13 Groningsch Peil dag 1: Model Depose, Kendler en Orange Skyline

Van de jaren tachtig naar strakke britpop

Tekst: Petra Huijgen en Sjoerd Huismans Foto's: Sjoerd Huismans ,

Tachtig bands, vier dagen tijd: Groningsch Peil laat zien hoe het staat met de muziek uit de provincie. Geheel gratis krijgen Stadjers de kans om op verschillende plekken in Groningen, Winschoten, Baflo en Munnekezijl te ontdekken wat voor talent hun provincie rijk is. Op dag 1 peilde 3voor12 groningen Orange Skyline, Model Depose en Kendler.

De eerste band die vanavond op het programma staat bij studentenvereniging Cleopatra is Model Depose. Met alumnus David Bos in de gelederen. De duistere maar catchy elektronische wave van het vijftal stond de laatste tijd al aardig in de belangstelling vanwege de release van de tweede EP Nightwatch. Komende vrijdag komt de nieuwe videoclip van de band uit voor het gelijknamige nummer. Tijdens opener Mayday zijn er wat technische probleempjes, die al snel opgelost zijn. Net zo stil als de gitaarversterker is aanvankelijk ook het publiek, zoals de band zelf ook opmerkt. Al snel komt Model Depose er goed in: het is opvallend wat een vol geluid de vijf weten te produceren in de kleine zaal. De overheersende synths, keiharde drums, galmgitaar en Van der Veldes fraaie hoge zang komen kraakhelder uit de speakers. Het theatrale, bombastische karakter van de band komt zo uitstekend tot uitdrukking. Die eighties vibe slaat na een tijdje ook goed over op het publiek. Model Depose heeft daarvoor altijd nog troef Love Will Tear Us Apart in handen, een uitstekende cover van de Joy Division-klassieker. Het optreden definitief inkoppen is daarna totaal geen probleem meer als je nog knallers achter de hand hebt als ‘oudjes’ Mercury en What Do You Say

Anthem maar geen hit

Net zo gemakkelijk te plaatsen als Model Depose is eigenlijk de tweede band bij Cleopatra vanavond: Orange Skyline. Het kost weinig moeite te achterhalen wat voor invloeden er achter de Oer-Britse rammelende gitaren, staccato ritmes en cocky maniertjes van de band zitten. De vier branieschoppers beleefden hun finest moment afgelopen april toen ze de POPgroningen Talent Award 2013 terecht mee naar huis mochten nemen. Zo los als in Vera gaat het publiek vanavond bij Cleopatra bij lange na niet. Toch valt op dat de band stappen gezet heeft: het is een retestrakke show. Je zou het bijna een geoliede machine gaan noemen als Orange Skyline niet zo bewust de rammeligheid opzocht. De band speelt wat nieuw materiaal en al bekende songs als I Don’t Mind (Look On The Other Side) en Keeping Up Appearances maken indruk. Helaas laat de band het op het laatst volledig liggen. The Resurrection Of The Wrong is een soort mismaakte Kasabian-kloon met een lompe riff en macho gitaarsolo, terwijl Take Me Home toch wel een van de meest drakerige ballads moet zijn die iemand ooit geschreven heeft. Echt niet te doen. Tijdens het hardere einde gaat het weer aardig los maar een anthem binnen je vriendenkring is nog lang geen hit.

"Best een slechte deal"

In het Pakhuis speelt Kendler, oorspronkelijk een soloproject van Gijs van Veldhuizen. Door de jaren heen sloten zich andere muzikanten aan, waardoor Kendler inmiddels is uitgegroeid tot vijfmansformatie. Voor de gelegenheid komen ze met z’n vieren, omdat Chris van der Ploeg er niet bij kan zijn. Geen groot probleem vertelt vocalist Gijs van Veldhuizen – “Hij staat normaal naast de drummer en maakt een hoop herrie.” Van Veldhuizen belooft die herrie zelf voor zijn rekening te nemen, wat niet altijd even geslaagd blijkt te zijn. De vocalen zijn niet altijd even sterk en kunnen vooral de hardere nummers niet altijd even goed dragen. De nummers met een minimale hoeveelheid herrie zijn hier de sterkere, en vallen ook beter in de smaak bij het publiek. Wanneer Van Veldhuizen om een suggestie vraagt, vraagt het publiek dan ook om een rustiger nummer. Wat volgt is zonder meer het hoogtepunt van de set: samen met bassist Sebastiaan Wiering brengt Van Veldhuizen een schitterend klein, breekbaar nummer waarin de samenzang centraal staat. Aan het eind van de set vertelt Van Veldhuizen vertwijfeld dat er EP’s te koop zijn voor vijf euro, maar geeft meteen toe dat het ook gratis op internet staat. “Best een slechte deal dus.”