Nevelia wint Battle Of The Bands

Beginnende bandjes strijden tegen elkaar in de Usva

Tekst: Saskia Evers Foto's: Bob de Vries ,

Tijdens Battle Of The Bands strijden beginnende Groningse bandjes tegen elkaar om opnametijd bij Clay Records én een tour langs diverse poppodia in Noord-Nederland te winnen. Ondanks dat de bands nagenoeg geen podiumervaring hebben, moeten ze de jury imponeren om de hoofdprijs in de wacht te slepen. Na de eerdere voorrondes via internet nemen Little Baby, Faceless, Nevelia en MinIsTrY of MUDD het tijdens de finale tegen elkaar op.

'Een avond vol garagegeluiden' kondigde de Usva aan. Echte garagerock is bij de vier bands die in de finale staan nauwelijks te bespeuren. Hoewel de zaal vanavond wel doet denken aan een sex, drugs & rock-'n-roll lifestyle, zullen de bandleden waarschijnlijk nog geen slipjes naar hun hoofd gegooid krijgen. Daarom heeft de organisatie zelf maar ergens divers gekleurd damesondergoed vandaan getoverd en opgehangen. Aan het plafond hangt een soort kroonluchter, gemaakt van talloze groene en witte drankflessen.

Aan creativiteit ontbreekt het dan ook niet bij de Usva. Een van de muren is beplakt met uit elkaar gehaalde kartonnen dozen. Aanvankelijk oogt dit intrigerend mysterieus, maar al gauw blijkt dat deze beplakte muur ook dient als videoscherm. Hoewel er sprake is van een presentator wordt elke band geïntroduceerd door een filmpje, waarin de bandleden iets over zichzelf en de band vertellen. De onderlinge vriendschappen worden in de video's snel duidelijk: er wordt goed over en weer geplaagd.

Na het eerste introductiefilmpje is het aan Little Baby om de avond te openen. De vijfkoppige band speelt een afwisselende set. De stem van de frontman, die overigens gedurende het optreden op een kruk zit, heeft een rauw randje en doet op sommige momenten denken aan singer-songwriters van het Americana-genre. De inspiratie voor de bandnaam zou ook nog wel eens uit een van hun nummers kunnen komen: "Hey little baby, you're born into this world". Tijdens dit nummer neemt een ander bandlid, Gustav, de zang gedeeltelijk over. De melodie klinkt ouderwets mysterieus en zou zo bij een oude komische detectivefilm passen. De jury is na afloop ook uiterst positief. Volgens hen heeft iedereen in de band zijn eigen plek en hebben de leden veel plezier in het spelen. Ook kunnen de juryleden het waarderen dat de zanger als contactpersoon fungeert voor het publiek. Hij is inderdaad de enige die het oogcontact met het publiek niet schuwt.

De tweede band van de avond is Faceless. Deze eveneens vijfkoppige band maakt direct indruk door tijdens de laatste seconden van het introductiefilmpje met een stevige drumbeat in te zetten. Deze band is een stuk ruiger dan de voorganger. Tijdens de eerste nummers zijn er duidelijke metalinvloeden hoorbaar. Later in de set wordt het materiaal wat rustiger. Vooral de frontman lijkt zich op het podium als een vis in het water te voelen. Tussen de bandleden is ook een zekere chemie te ontwaren. De inspiratie voor hun materiaal lijkt op sommige momenten uit series als Supernatural te komen, vooral bij het nummer Crossroads: "When angels and demons collide." Ook heeft het gezelschap gevoeligere nummers, zoals Silence In November dat gaat over iemand die overlijdt.

In de pauze treedt Nootuitgang-finalist Wouter Asveld op in het café. Op deze plek staat hij geheel onversterkt en probeert maar een zeer gering groepje mensen aandachtig te luisteren. De singer-songwriter komt dan ook niet boven het geroezemoes uit. De aandachtige luisteraar kan nog een paar covers ontwaren, waaronder Marley's Redemption Song. Maar echt genieten van Asveld's ongetwijfeld prachtige stem lukt vanavond moeizaam.

Na de pauze is Nevelia aan de beurt. Deze uit het buitenland afkomstige studenten zouden gezien de meegenomen fans in een flat vol internationale studenten kunnen wonen. Het gejuich is dan ook groot. Het drietal speelt een zeer gevarieerde set. Op het ene moment klinkt het geheel als metal, maar er is ook afwisseling met ballade-achtige nummers. Het blijkt dat de band voor de eerste keer op het podium staat. Dat is ook wel te zien. De drummer kijkt alsof hij met grote tegenzin speelt, maar dat kunnen natuurlijk ook heel goed de zenuwen zijn. Wanneer de zanger zijn gitaar moet stemmen, verzorgt de rest van de band "loungemuziek". Ook wordt er op meerdere momenten geprobeerd om het publiek aan het klappen te krijgen. In het nummer Mating Behaviour vertelt de zanger waarom hij niet graag naar discotheken gaat: dit is namelijk niet wat hem was beloofd of wat Shakespeare hem had geleerd.

MinIsTrY Of MUDD is tijdens deze battle een aangename verrassing. Het trio oogt namelijk absoluut niet als een beginnende band. Erg studentikoos komt het gezelschap ook niet over, eerder al wat ouder. De bandleden, die zichzelf op hun facebookpagina Hey Baby, Doctor Bonny en Fat Man noemen, lijken daarnaast al jaren podiumervaring te hebben. Het krachtige optreden slaat dan ook direct bij het publiek aan. Er wordt gedanst, hoofden gaan op de maat van de muziek op en neer en een paar enthousiastelingen laten met hun gespring de vloer trillen. De muzikale klanken komen over als een goed doordacht geheel, klinken strak en tegelijkertijd catchy. In tegenstelling tot hun voorgangers lijken de mannen zich volledig in hun element te voelen op het Usva-podium. De bandleden zijn ook volledig op elkaar ingespeeld, hebben een goede timing en communiceren tijdens nummers via subtiele en snelle handgebaren.

Tijdens het blijkbaar toch zware juryberaad is er nog meer muzikaal vermaak. De presentator heeft zijn band Stout 'n Herring meegenomen. Het vijfkoppige gezelschap roept mede dankzij de accordeon, viool en fluit beelden op uit de middeleeuwen. Luisterend naar de muziek zie je denkbeeldige jonkvrouwen met indrukwekkende kastelen op de achtergrond. Dit verandert wanneer een aantal bandleden besluit om ook te gaan zingen. Zodra de zang erbij komt verandert het beeld van een middeleeuws festijn naar dat van een Ierse Pub. De mannen gooien er ook nog een geslaagd Iers accent tegenaan waardoor het publiek zich heel even in Dublin waant.

Na Stout 'n Herring is het tijd voor de uitslag. De jury heeft het bijzonder moeilijk gehad, maar natuurlijk kan er maar één band de winnaar zijn. Het is dan ook Nevelia die met de juryprijs naar huis gaat. Het driekoppige gezelschap wint opnametijd bij Clay Records en een tour langs verschillende poppodia in Noord-Nederland. Het publiek heeft ook mogen stemmen. De publieksprijs gaat naar Little Baby, dat als supportact mee mag op tour. Een terechte uitslag? Enigszins verrassend is het besluit van de jury wel. Hoewel Nevelia het voor een eerste optreden zeer netjes deed, liet MinIsTrY of MUDD wel echt zien en horen dat deze band op een podium thuishoort. Battle Of The Bands draait echter om beginnende bandjes met weinig podiumervaring. Podiumvrees was bij de laatste band inderdaad niet te bespeuren.