The Growlers doen naam geen eer aan in Vera

Snel door de set heen, maar een tevreden publiek

Tekst: Sannette de Groes Foto's: Harold Zijp ,

Op vrijdag 22 november belooft het een vage avond te worden met twee psychedelische rockbands. De headliner is de uit Californië afkomstige band The Growlers. Deze vijfkoppige band is begonnen in 2006 en heeft inmiddels vier albums op haar naam staan. Het laatste album dateert uit januari van dit jaar. De band staat bekend om het gebruik van vele effecten in haar muziek. De sound is een mix van country, surf, pop en rock of zoals ze het zelf noemen:’beach goth’. Het voorprogramma wordt verzorgd door het Californische duo Tomorrow’s Tulips.

De deuren van de Vera zijn deze avond rond half negen geopend, maar de bezoekers staat niet te springen voor de ingang. Het is erg rustig. Wanneer er om kwart voor tien nog niets gebeurt op het podium, vraagt het publiek zich af of het voorprogramma overgeslagen wordt. Om tien uur verschijnt er dan eindelijk wat op het podium: twee muzikanten met blonde haren, in een bob geknipt. Dit is het voorprogramma Tomorrow’s Tulips. Deze twee heren kwamen rond tien over negen pas aan bij Vera en gaan dus nu nog even soundchecken.

De zaal is inmiddels iets voller gelopen, maar het publiek staat nog ver van het podium af. Misschien bewust, want qua geluid klinkt het voorprogramma niet optimaal. Op de website van Tomorrow’s Tulips wordt het feit dat de band enigszins vals speelt een bewuste keuze genoemd. Het komt echter over als een kinderlijke manier van spelen en de bandleden lijken ook een beetje verveeld. Ze spelen netjes de set af, maar weten weinig indruk te maken.

Een klein uur later verschijnen The Growlers op het podium. Ook deze band neemt ruim de tijd om nog even te soundchecken. De muziek is zeer relaxed en loom en het lijkt alsof de tijd terug is gezet naar de jaren zestig. De bassist deed ook mee aan het voorprogramma, maar speelt niet altijd even in de maat. Hier en daar klinkt het geheel dus niet zo strak. Verder is de muziek van goede kwaliteit en lijken de liefhebbers van dit genre tevreden. De nummers klinken erg toegankelijk en ook vrolijk, maar hebben wel veel van elkaar weg. Hierdoor wordt het optreden op een gegeven moment een beetje saai.

Er zijn zo’n dertig mensen in het publiek speciaal voor deze band naar de Vera gekomen. Zij zijn niet teleurgesteld. De rest van het publiek lijkt rustig te genieten van de show. Vooral tijdens het nummer Naked Kids worden de bezoekers enthousiast. Maar doordat de band later dan gepland staat te spelen, wordt er als een razende door de setlist heen gewerkt en is het optreden niet van heel lange duur.

De bandnaam The Growlers kan vele (vuile) betekenissen hebben, maar in het geval van deze band zijn ze niet van toepassing. Uiteindelijk heeft het publiek gekregen waar het voor kwam: een avond vol psychedelische paddorock.