#WWV13 WinterWelVaart Dag 2: 'Een beetje vals, maar dat is cool'
Meindert Talma, taking notes, The T.S. Eliot Appreciation Society en The Black Atlantic
Weinig optredens lenen zich beter voor een concert in de intieme setting van een schip dan een kleine solo-act. Drie mannen die wat stijl betreft mijlenver uit elkaar liggen bewezen dit: Meindert Talma vertelde zijn gortdroge verhalen, The T.S. Eliot Appreciation Society blies het schip omver met zijn intense sound en The Black Atlantic bracht de melancholische, verfijnde nummers die we van hem gewend zijn. De Groningers van taking notes zijn dan wel geen solo-act, maar wel de nieuwste band van Groningen. Hun muziek wordt omschreven als 'whateverpopwave'. Dat dag twee al met al soms een beetje vals was maakt helemaal niets uit - dat is juist 'cool'.
Recent gonsde het van de geruchten in het Groninger muzieklandschap. Er zou een nieuwe band zijn: taking notes. Ondanks dat niemand goed wist wat voor muziek dit gezelschap nou precies maakte en de band nog geen enkel optreden op zijn naam had staan, werd taking notes al geboekt voor WinterWelVaart. Het eerste optreden van bandleden Marinke Kerkhoff, Doortje Hiddema (voormalig Rococo), Marijn Nagel en Thomas Scholing vond onlangs plaats bij Serious Record in Leeuwarden voor het wereldrecord 'langste concert ooit'. Het debuut in Groningen vindt echter op WinterWelVaart plaats.
"Ik kan geen omschrijving vinden voor deze muziek", zegt iemand in het publiek na afloop van het optreden op WinterWelVaart. Zelf noemt de band het 'whateverpopwave', wat wel een goede beschrijving lijkt. Het is in elk geval zeer dromerig. In tegenstelling tot de voorproefjes op de bandcamppagina, komt het geheel op de Nicolaas Mulerius niet helemaal goed uit de verf. Dat komt misschien niet eens zozeer door de bandleden zelf, maar door hoe het geluid is afgesteld, en hangt het af van waar op het schip je staat. Er zit bijvoorbeeld teveel galm over de zang, waardoor deze nauwelijks verstaanbaar is. Daarnaast wordt diezelfde zang enigszins ondergesneeuwd door de rest van de instrumenten. Vermoedelijk spelen de zenuwen ook nog eens mee. Dat is onnodig, want het schip gevuld is met een heuse schare aan fans. Als merchandise heeft taking notes zelfgemaakte T-shirts, en zelfs die worden al verkocht.
Sommige mensen lijken geboren om verhalen te vertellen met hun muziek, en Utrechter Tom Gerritsen, die in z'n eentje de T.S. Eliot Appreciation Society vormt, is daar zeker één van. Op de Willem Jacob zingt hij of zijn leven ervan af hangt, en het publiek luistert aandachtig.
“I wanna be a poet with a ghost stuck in my bones” – zingt Gerritsen, en “Do you understand me when I say I'm lost?” Gerritsen is gastheer van wellicht één van de meest zwaarmoedige uren van WinterWelVaart. Met inspiratiebronnen als Jason Molina en naamgever T.S. Eliot kan dat ook niet anders. De relatief simpele melodieën trekken de aandacht naar de beeldschone, donkere teksten toe, en wanneer Gerritsen je aankijkt voel je dat ieder woord uit zijn tenen komt.
Zijn harde, niet altijd zuivere manier van zingen zal misschien niet iedereen aanspreken; een manier die we eerder hoorden bij The Tallest Man on Earth of een jonge Bob Dylan. Ook zijn gitaar stemt hij "een beetje vals", maar dat hoort er allemaal bij: "dat is juist cool". Gerritsen is meester in het creëren van een intensiteit waarmee hij de aanwezigen een uur lang in z'n greep houdt. Wanneer hij vraagt of het publiek het ook ‘zo warm’ heeft, kijkt een toeschouwer verdwaasd op. Het publiek maakt zich vast iets minder druk dan Gerritsen, concludeert de man. “Misschien moet ik dat dan maar niet doen”, zegt Gerritsen. Het heeft in ieder geval een set prachtige liedjes opgeleverd.
Ruim een half uur van tevoren is de Voorwaarts Voorwaarts al tot de nok toe gevuld met liefhebbers van The Black Atlantic. Tot verbazing van Geert van der Velde zelf: “Toen ik hoorde dat ik pas om kwart voor tien zou spelen, dacht ik echt dat er niemand zou komen.” Niets is minder waar. Het is druk op het schip, stikheet ook. Hoewel Van der Velde zijn band verloor en niet meer terecht kon bij platenmaatschappij Beep Beep Back Up the Truck, is zijn bekendheid in zijn voormalige woonplaats Groningen niet uitgedoofd. De laatste EP Enshrine bracht Van der Velde dus in eigen beheer uit, live opgenomen in een oude kerk in Westerwijtwert en op zijn website gratis te beluisteren.