Quatro Pollo Country & Rock Revue zet Podium De Werf op z'n kop

Groningse muzikanten brengen zeer geslaagde Americana mix

Tekst & Foto's: Harold Zijp ,

Toen Michiel Hoving (Reverse Cowgirls) werd gevraagd om een Country/Rock muziekavondje te organiseren tijdens Noorderzon had hij in no-time een stel enthousiastelingen om zich heen verzameld. Het resultaat was een hoogst vermakelijke mix van allerlei sub-stijlen in een bomvolle Werf.

Al met al zullen er gisteravond zo'n twintig muzikanten op het podium hebben gestaan in wisselende samenstellingen tijdens de Quatro Pollo Country & Rock Revue. De naam is opgedragen aan de vier kippen van initiator Michiel Hoving waarvan helaas twee aan een steenmarter ten prooi zijn gevallen. Één conclusie kan worden getrokken: country muziek leeft als nooit tevoren in Groningen. Daarbij komt nog dat het niveau van de muzikanten door de bank genomen heel hoog is. Het plezier in het spelen spat er vanaf.

Nadat eerst de wat meer akoestische acts worden gebracht, zoals FlowerBox met hun aan de Carter Family refererende alt.country en Joe Barrelman & Margie DT met folkliedjes, wordt het podium toneel van een ware invasie van gerecruteerde muzikanten uit verschillende bands. Deze muzikanten spelen een aantal nummers in een gezamenlijke sessie. Onder de naam Rocking Horse wordt een aantal klassiekers uit het genre gebracht. Erg leuk is bijvoorbeeld de energieke uitvoering van Man of Constant Sorrow (uit de film Oh Brother where art thou) en ook de Johnny Cash covers met Fuckups zanger Menno gaan erin als koek.

Na deze sessie en een zeer geslaagd mini-concert van Bluegrass band The Hillbilly Holler zijn de bands aan de beurt die wat meer richting countryrock opereren. Hierbij mag Reverse Cowgirls uiteraard niet ontbreken. Ook het duo Lenny & Junior komt voorbij en dat vormt weer de inleiding voor het slotstuk. Hierbij weet Saucy Spoon nog een paar stevige countryrock nummers neer te zetten, maar niet voordat jonge honden The Black Cult nog even zorgen voor een punky intermezzo, want punk en country liggen eigenlijk vrij dicht bij elkaar.

Conclusie: Country & Americana leven in Groningen en er is ook een publiek voor. Dit soort spontane samenwerkingsverbanden mogen vaker voorbij komen!