Dj Mathijs Smit (27) komt uit Sneek en begon meer dan tien jaar geleden met dj’en en muziek maken. Zijn oom is dj en leerde hem het vak. Naast het draaien begon hij met het verzamelen van vinyl en oude synthesizers. De platencollectie in zijn studio in club OOST aan de Oosterstraat is vooral gericht op het dj’en, thuis heeft hij ook nog een kast vol albums met luistermuziek. Vol overgave vertelt hij over de inhoud van zijn platenkast. Over de muziek waarmee hij opgroeide, de vreemde eend in de bijt en zijn favoriete plaat op dit moment.

Mathijs is altijd aan het graven naar zeldzame parels. Hij zoekt naar wat oudere platen, bijvoorbeeld uit de jaren negentig. Nieuwe draait hij ook wel, maar die zijn digitaal ook wel te krijgen en naar zijn idee daardoor iets minder karaktervol. Sommige oude platen zijn volgens hem zo uniek dat je zeker weet dat bijna niemand ze heeft.

Mathijs brengt zelf ook muziek uit. Muziek maken en op vinyl uitbrengen vind hij het leukst omdat vinyl iets is dat blijft. Het gaat de wereld in, rouleert in winkels, en wordt daarna misschien weer door iemand overgekocht. 

Mathijs Smit

Mathijs draaide onder andere bij Paradigm, in OOST, de Amsterdamse club Shelter en zelfs in clubs in Berlijn en Londen. Alles wat hij draait is house en hangt tegen minimal house aan - een alternatieve, iets rustigere vorm van house.

Waar ben je mee opgegroeid?

Jazz

"Mijn moeder is dansdocent en erg muzikaal, we luisterden samen naar jazz. Dat vind ik nog steeds heel leuk en voelt voor mij nostalgisch. Mijn oom is daarnaast een audiofiel en dj. Ik kwam daar vaak. Zo ben ik in aanraking gekomen met elektronische underground muziek. Hij is echt een soort leraar geweest.”

Mathijs volgde de opleiding Sound Design op D’Drive in Leeuwarden. Tijdens deze opleiding leerde hij de fijne kneepjes van het vak. In het verleden werkte Mathijs in de weekenden bij Deeptrax, een platenwinkel in Leeuwarden waar ze alternatieve house, techno en alternatieve muziek verkochten. Bij het platenlabel Deeptrax Records werd hij labelmanager. Daarna begon hij, nu een jaar of tien geleden, met het serieus produceren van muziek. Hij bracht onder andere vinyl uit onder het Londense label Bee You. In totaal bracht hij acht vinylplaten uit, waarvan vier van zichzelf en vier met verschillende artiesten.

Welke artiest komt het meeste voor in je platenkast?

Gemini

“Ik heb meerdere platen van Gemini, zoals Omnipresent. Ik heb best wel veel platen van hem en zie hem echt als een voorbeeld. Gemini is de artiestennaam van Spencer Kincy. Er hing een soort mysterie om hem heen toen hij op een gegeven moment stopte met muziek maken en ook niet meer in the picture wilde staan. Niemand heeft enig idee waar hij is of wat hij doet. Best mysterieus. Stiekem hoop ik dat hij nog eens muziek uitbrengt. Zijn house is heel alternatief, geen voor de hand liggende muziek. Hij is inmiddels op leeftijd. Zijn muziek was in de tijd dat het werd gereleased vooruitstrevend, onder andere door de manier van sampelen.

Ik heb verder niet van een specifieke artiest veel platen omdat ik veel zoek in de nichehoeken van Discogs en platenwinkels. Wel heb ik platen waar maar één track op staat. Lektrogroove, vol. 3 bijvoorbeeld, van Fantasia. Deze muziek werd uitgebracht onder het label Metropol’e Records en is helaas niet op YouTube te vinden. De plaat heb ik in Amerika besteld als een blind buy. Met de kennis die je van het label hebt koop je dan een plaat in de hoop dat het wat is.”

Wat is je favoriet van een Groningse artiest?

Nathan Homan

“Een Groningse artiest wiens muziek ik waardeer is Nathan Homan. Nathan en ik hebben samen een studio gedeeld. Ik vind Nathan een goede producer en ook een fantastisch mens. Naast dat hij muziek produceert is hij ook een dj, komt uit Groningen maar woont nu in Rotterdam.

Mijn favoriete eigen plaat is Binary Life. Deze plaat bracht ik uit bij het label Deep Traxx Records toen ik 23 was. De plaat was eerst tien euro maar staat nu op Discogs voor tachtig euro. Mensen willen de plaat graag draaien, maar hij is nergens meer te krijgen. Veel mensen kopen hem, dan is hij op bij de distributeur en gaat de prijs op Discogs omhoog. Hij is ook wel tweehonderd euro geweest.”

Wat is de vreemde eend in de bijt?

The Jam

“Ik heb een plaat met alleen maar edits erop. Het is de plaat The Jam van dj Tony Bone. Deze plaat ligt voor de hand, want het liedje is heel bekend. Het is een supergrote hit geweest. Normaal gesproken zou ik dit nooit draaien, want ik draai weinig hits en bekende muziek. Iedereen kent het. Doordat de track opnieuw is geproduceerd, vind het toch heel cool. Daarom is dit voor mij de vreemde eend in de bijt.”

Wie is je grote favoriet op dit moment?

DJ Disciple

The Fixed EP van DJ Disciple zit in mijn platentas. Fixation is mijn favoriete track. Ik vind deze heel cool gemaakt. Hij is ook best wel krachtig en snel en er zit een hele goede drumsample in - de snaredrum die je hoort. Later hoor je ook een kinderkoor op de achtergrond. Het nummer begint heel stoer, en daarna breekt-ie helemaal open. Deze is trouwens ook helemaal niet duur, kun je voor vijf euro online kopen. Er zit veel variatie in mijn platenkast, maar wel in één stijl. Ik kan uit de kast verschillende platen in mijn tas doen en dan weet ik dat het tijdens het draaien goed komt.“

Wat is je grootste miskoop?

In de verkoop

“Bij blind buys weet ik vooraf niet of het vet is. Bevalt een plaat me niet, dan verkoop ik ze weer via internet. Wat ik meestal doe is een selectie maken van dingen die ik niet zoveel draai en dan verkoop ik dat aan een opkoper. Soms koop ik er ook weer allemaal platen voor terug. Dan krijg ik er wel iets minder voor terug, maar dat is wel fijn, want dan staat mijn kast ook niet propvol. En dan kan ik dingen fatsoenlijk weer terug vinden.”

Bij wie moeten we de volgende keer in de platenkast duiken?

“Bij Johanz Westerman. Ik heb van Johanz veel geleerd en heb in Groningen stage gelopen bij zijn muziekstudio. Toen ik een jaar of zestien was heeft hij me mijn muzikale opvoeding gegeven. Hij heeft me veel geleerd over het maken van muziek. Hij heeft wel twintigduizend platen en kan je veel vertellen over allerlei muziekstijlen: van Bollywood tot keiharde techno. Hij is ook een grondlegger van de house en techno in Groningen.”