De huidige popscene staat tegenwoordig, godzijdank, veelal in het teken van sterke vrouwelijke artiesten die niet bang zijn om hun vuile was buiten te hangen. In ons taalgebied alleen al heb je acts als Meau, Froukje, Philine en Pommelien Thijs. Vanavond is het aan Katie Koss en Maryn Charlie om dit vaandel naar Groningen te dragen. Beiden hebben de Popronde aardig uitgespeeld, ESNS afgetikt en krijgen veel lof van 3FM en 3voor12. Daarnaast speelt Katie Koss vanavond een thuiswedstrijd. Kunnen ze de belofte waarmaken?

Maryn Charlie

De Binnenzaal van de Oosterpoort is het toneel van de What About You Tour, waarin de twee artiesten hun krachten bundelen in een double bill. Geen traditionele support en main act, dus. Beide acts krijgen volledig de ruimte om te laten zien wat ze kunnen. Alhoewel de ticketsales voor deze tour nog wat tegenvallen, is het gecombineerde CV van de twee vrouwen veelbelovend. 

Maryn Charlie stond vorig jaar op Noorderslag en deed een zegeronde tijdens de Popronde in 2023, waarin ze een respectabele 27(!) shows speelde. Door 3voor12 werd ze al getipt als een van de artiesten die het verschil gaan maken in 2024. Zelfs als dit verschil uitblijft, is het zeker dat Maryn Charlie de tijdgeest goed te pakken heeft. Ze maakt persoonlijke indiepop geïnspireerd door artiesten als Lizzy McAlpine, Phoebe Bridgers en Billie Eilish. Net als deze artiesten keert Maryn Charlie vooral inwaarts. De titel van haar eerste EP Life is Overwhelming, zet eigenlijk perfect de toon voor haar verdere oeuvre. De liedjes gaan over zelfontdekking tegenover een ongrijpbare en overdonderend complexe wereld. De starter van de set, Welcome to My Brain, vat dit in een notendop samen. Instrumentaal is het precies de strakke indiesound die de radio tegenwoordig domineert.

Wat dat betreft is Maryn Charlie een schoolvoorbeeld van waar de huidige generatie Nederlandse popartiesten goed in is: gelaagde, strakke indiepop. Opzich is het niets dat we niet eerder hebben gehoord. Een eitje teveel in de doos soms. Maar de behapbare popsound wordt slim gebruikt als een vehikel voor zwaardere teksten. Live worden de nummers noot voor noot perfect gespeeld. Het blijkt een kracht en een zwakte tegelijk. Doordat het een perfecte vertolking is van wat er op de plaat staat, voelt het geheel wat plat. Ook dit is een symptoom van de tijd. De eeuwige clicktrack, de metronoom door de in-ears, zorgt er niet alleen voor dat alles synchroon is, het zorgt er ook voor dat de dynamiek vlak wordt en de speelsheid verloren gaat. Geen geduw en getrek tussen de muzikanten op het podium. Het natuurlijke karakter belandt op de achtergrond. Met alles bij elkaar zet Maryn Charlie een prima popshow neer. Het is niet bepaald spectaculair of vernieuwend, maar daardoor wel weer verbindend en toegankelijk voor ieder type publiek.

Katie Koss

Dan is het aan de Oekraïens-Nederlandse Katie Koss om haar helft van de show te vertolken. Ze kwam in de eerste helft al even langs om samen met Maryn Charlie de titelsong van de tour What About You te zingen, maar neemt de zaal nu mee in haar eigen verhaal. Als een van de succesverhalen van Groningse bodem heeft Katie Koss een aantal bevlogen jaren achter de rug. OOR-talent tijdens de Popronde in 2022, het jaar erop de opener van Noorderslag. En intussen verschenen ook nog twee ijzersterke EP’s. Alhoewel het een beetje oneerlijk is, kunnen we niet anders dan de twee artiesten vanavond met elkaar vergelijken. Die start al bij de aankleding van de sets. Maryn Charlie’s outfit en podium zijn zwart, de teksten draaien eigenlijk alleen maar naar binnen en de sound, hoewel pakkend, weet geen extase te veroorzaken. Bij Katie Koss gebeurt er iets anders. Het podium wordt in rode tinten gehuld, de band heeft rood aan en Katie zelf komt in een glinsterende badjas het podium op alsof ze Mike Tyson een lesje wil gaan leren.

Maar dat zijn slechts de looks. Waar Maryn Charlie’s sound statisch is, swingt Katie Koss toch meer. Zonder al te veel te vervallen in termen die meestal opgaan voor punk en rockshows, heeft Katie Koss’ sound een randje dat ontbrak in de eerste helft. Door het rode velour, de invloeden van soul, r&b en jazz en Katie’s outfit, zou het geheel niet misstaan in een rokerige jazzclub in de Greenwich Village scene. Ook tekstueel zitten we in een andere wereld. Waar Maryn Charlie de lens op zichzelf richt, houdt Katie Koss de wereld een spiegel voor. Halverwege de set wordt een instrumentaal stuk opgevoerd met op de achtergrond een bandje dat uitspraken van anti-feministische influencers en andere mannen afspeelt. Op een slapstick-achtige manier reageert Katie Koss hierop. Ze zet haar eigen onzekerheden in het licht van een cultuur die vanaf het begin vrouwen heeft benadeeld. "Zware kost", hoor ik je denken. Dat klopt, al valt het eigenlijk pas op als je er hard over nadenkt. De boodschap is sluw verpakt in de dynamiek van een strakke popshow. Om zichzelf, maar ook haar publiek een hart onder de riem te steken eindigt ze de set met haar bekendste nummer girl u did good. Want tegenover deze wereld van twijfels en onzelfverzekerdheid, is het haar toch gelukt om overal bovenuit te steken. Katie Koss bewijst vanavond dat ze nog weleens heel groot kan worden.

De What About You tour laat zien dat Katie Koss en Maryn Charlie de tijdgeest goed te pakken hebben. Beide artiesten gebruiken, geheel op hun eigen manier, hun muziek als persoonlijke uitlaatklep. Frustraties, onzekerheden en angst voor de wereld of jezelf krijgen een voetstuk. Hoewel het trucje niet heel origineel is, werkt het voor de toeschouwer geruststellend. Hier staan artiesten op het podium hun twijfels en onzekerheden te luchten, zodat wij dat niet hoeven te doen. Zeker in een tijd van constante sociale controle, post-covid stress en groeiende vervreemding, werken deze shows als een soort collectieve live-therapiesessie.