Op avontuur met Kompakt

Michael Mayer en Tobias Thomas brengen hun eigen(wijze) sound op Technootjes

Anne Bouma (tekst) & Johanz Westerman (foto's) ,

Afgelopen zaterdag vond alweer de laatste editie van Technootjes voor de zomerstop plaats in Simplon. Michael Mayer en Tobias Thomas van het Duitse Kompakt Label uitgenodigd. De heren kregen samen van twee tot zeven de tijd om hun muzikale creativiteit over te brengen op het publiek. Deze missie werd perfect uitgevoerd, maar of het echt is overgekomen blijft de vraag

Michael Mayer en Tobias Thomas brengen hun eigen(wijze) sound op Technootjes

Afgelopen zaterdag vond alweer de laatste editie van Technootjes voor de zomerstop plaats in Simplon. Ditmaal werden Michael Mayer en Tobias Thomas van het Duitse Kompakt Label uitgenodigd en werd de avond omgedoopt tot een heuze labelnight. De heren kregen samen van twee tot zeven de tijd om hun muzikale creativiteit over te brengen op het publiek. Deze missie werd perfect uitgevoerd, maar of het echt is overgekomen blijft de vraag.

K.Cee is naar mijn mening uitermate geschikt voor het openen van deze avond. Hij zet met zijn keuze voor diepe, sferische en soms melancholische platen meteen de toon voor de rest van de nacht. Tobias Thomas neemt om twee uur het roer van hem over en al snel wordt het duidelijk dat het niet de bedoeling is van de heren om een back to back set te draaien. Van twee tot half vijf is alleen Thomas in beeld, daarna schikt ook Mayer zich achter de draaitafels. Thomas, al jaren lid van de Kompakt familie, houdt de duistere sfeer vast en kiest voor platen met diepe bassen en soms sprookjesachtige melodielijnen.

Michael Mayer is een voorbeeld van een DJ die tijdens zijn sets uitgaat van de kracht van de platen die hij draait en daarom het mixen tot een minimum beperkt. Vanaf ongeveer half vier neemt hij plaats naast Thomas en de heren draaien vervolgens een tijdje back to back. Dit is een uitstekende combinatie, helemaal wanneer men bedenkt dat beide kiezen voor platen die bestempeld kunnen worden als persoonlijke favoriet. Het maakt daarbij niet uit tot welk genre de plaat behoort en of het een klassieker is of meer recentelijk is uitgebracht.

Dit betekent ook dat er soms even geen rode draad te vinden is in de set van Thomas en Mayer. Vooral vanaf vijf uur, wanneer Michael Mayer de draaitafels voor zich alleen heeft, zijn er zowel platen met warme melodielijnen te horen als platen met een meer harder karakter, die in de techno-hoek geplaatst kunnen worden. Ook het echte rauwe “rave”-gevoel komt naar boven met platen als Rollin’ & Scratchin’ van Daft Punk en heb ik gelachen om een plaat waarin lyrics van Justin Timberlake te horen waren. Dit alles maakt het, in mijn ogen, tot een avond die niet snel verveelt. Zowel Mayer als Thomas dagen me uit te blijven luisteren en vooral ook te ontdekken wat voor moois er wel niet allemaal in hun platentas zit.

Hoewel het Kompakt-duo een aantal fantastische platen ten gehore brengt, lijkt het grootste gedeelte van het publiek tijdens deze editie van Technootjes niet te begrijpen wat Thomas en Mayer willen over brengen. De zaal is tot een uur of vier redelijk gevuld, waarna de meesten afdruipen. Het lijkt alsof het publiek niet open staat voor de avontuurlijke sound van de heren, en dat is vreemd. Je zou denken dat met een DJ als Michael Mayer, er voor iedereen wat wils is. Overigens ging het in de bovenzaal wel goed los, waar één van Groningen' s veel belovende talenten Hoge Toon het publiek wel wist te bekoren.