Milow’s toegift klinkt als een klein cadeautje

Een avond vol gouden keeltjes

Saskia Evers (tekst) ,

Op dinsdag 3 mei zijn onze buurlanden goed vertegenwoordigd in de Oosterpoort. Het Schotse, momenteel in Berlijn woonachtige, duo Martin & James betoveren met hun gouden keeltjes en warm gitaarspel de zaal. Vervolgens trakteert Milow op een afwisselende avond, waarbij hij zelfs enkele nummers in een ander jasje steekt. Vooral de toegift klinkt als een klein cadeautje.

Een avond vol gouden keeltjes

Op dinsdag 3 mei zijn onze buurlanden goed vertegenwoordigd in de Oosterpoort. Het Schotse, momenteel in Berlijn woonachtige, duo Martin & James betoveren met hun gouden keeltjes en warm gitaarspel de zaal. Vervolgens trakteert Milow op een afwisselende avond, waarbij hij zelfs enkele nummers in een ander jasje steekt. Vooral de toegift klinkt als een klein cadeautje.

Het Schotse duo Martin & James timmert al een tijdje aan de weg. Sinds 1999 tracht dit tweetal met enkel een gitaar mooie liedjes te fabriceren. Vanavond verzorgen ze het voorprogramma. De Schotse afkomst van deze mannen klinkt subtiel in de nummers door. Natuurlijk zijn de mannen trotse eigenaren van een Schots accent, maar ook in de melodie klinkt soms een subtiele Schotse hint. Terwijl ze de gitaarklanken in elkaar over laten vloeien, doen ze hetzelfde met hun stemmen. Soms gebruikt een van de mannen een trommel in combinatie met de tamboerijn. De laatste functioneert op creatieve wijze ook als drumstok. Ondanks de spaarzame keus aan instrumenten weet het tweetal een gevarieerde set te spelen die heerlijk in het gehoor ligt.

Milow begint eveneens terughoudend maar indrukwekkend. Enkel in het gezelschap van een gitaar betreedt hij het podium en zet zijn eerste nummer in. Bij het volgende nummer krijgt Milow gezelschap van zijn vier bandleden. Muzikaal gezien ontstaat er een contrast met eerder op de avond. Dankzij het drumstel klinkt er een subtiel rockgeluid in de muziek door.

Dit geluid klinkt ook door in Milow’s nieuwe materiaal. Zijn nieuwe cd North And South komt rijkelijk aan bod. Hij vertelt dat er maar één rode draad in zijn nummers te vinden is: elk nummer zit vol tegenstellingen. Hetzelfde geldt ook voor de muzikale hoogtepunten van de avond. De bekende hits die de revue passeren, vallen erg goed bij het enthousiaste publiek. Het publiek verzorgt tijdens Ayo Technology op zijn verzoek gewillig een statisch gordijn door telefoons op te laten lichten. Een ander hoogtepunt is een cover van Paul Simon’s Call Me Al. Milow steekt deze in een heel ander jasje dat precies in zijn eigen repertoire past.

Dit doet hij samen met Nina Babet. Gedurende het optreden verzorgt deze pittig ogende dame overwegend de achtergrondzang, terwijl ze zichtbaar genietend op de muziek beweegt. Ondanks haar stoere uiterlijk klinkt haar stem juist lief en past prima bij die van Milow. Nina is letterlijk het stralende middelpunt als ze de gelegenheid krijgt om solo haar zang- en tevens raptalent te laten horen. Met haar – ineens toch – krachtige stem maakt ze een grote indruk op het aanwezige publiek.

Ondanks dat Milow’s gezelschap uit uitstekende muzikanten bestaat, maakt Milow toch de meeste indruk als hij al die extra poespas achterwege laat. Zeker als hij voor een toegift samen met Nina terugkomt en het tweetal geheel akoestisch een nummer doet. De volledige toegift waarop Milow trakteert is geheel akoestisch. In kleine groepjes haalt hij de gehele band het podium op. Ook Martin & James maken nog een rentree. De samensmelting van de stemmen van het uiteindelijk zevenkoppige gezelschap klinkt uiteindelijk als een klein cadeautje.