VENcE is het punt van doorbreken eigenlijk al voorbij VENcE is het punt van doorbreken eigenlijk al voorbij

Groningse folkpop band presenteert debuutalbum in een vol Vera

, Tekst: Ennio Wolsink Foto's: Marij Kloosterhof en Kyra Pots

VENcE is het punt van doorbreken eigenlijk al voorbij

Groningse folkpop band presenteert debuutalbum in een vol Vera

Tekst: Ennio Wolsink Foto's: Marij Kloosterhof en Kyra Pots ,

Vrijdag 21 januari presenteert VENcE in Vera zijn debuutalbum Press Button Start Show. De Groningse folkpop band komt echter niet pas om de hoek kijken. In een vol Vera laten deze doorgewinterde muzikanten zien en horen dat ze eigenlijk allang doorgebroken zijn.

Groningse folkpop band presenteert debuutalbum in een vol Vera

Vrijdag 21 januari presenteert VENcE in Vera zijn debuutalbum Press Button Start Show. De Groningse folkpop band komt echter niet pas om de hoek kijken. In een vol Vera laten deze doorgewinterde muzikanten zien en horen dat ze eigenlijk allang doorgebroken zijn.

Voor menigeen zal de ontdekking van VENcE een zeer prettige verrassing zijn geweest. Waar de naam van de band de indruk kan wekken dat zij rauwe, harde muziek maken is niets minder waar. VENcE maakt elegante folkpop liedjes met een rock randje die, zeker live, vooral gekenmerkt worden door een sublieme uitvoering. De leden van de band zijn overduidelijk ontzettend goed op elkaar ingespeeld en zingen allemaal. Er heerst een goede chemie en synergie op het podium en individueel staan deze muzikanten hun mannetje (of vrouwtje, want de meerderheid van de bandleden is vrouw).

De gekozen instrumenten zijn ook een genot om naar te luisteren. Elektrische (bas-)gitaren zijn opvallend afwezig, al heeft de frontman en zanger Jos de Vries wel een versterke akoestische gitaar. De drums (Lielian Tan) zijn eigenwijs en zeer melodisch. Wat erg sterk bijdraagt aan de sound van VENcE zijn de cello (Sebastiaan Wiering), viool (Mariken Hoving) en accordeon/piano (Laura Iwema). Het maakt de muziek meer zigeunerachtig, maar alleen bij vlagen. Op andere momenten klinkt de band vooral door toedoen van de Vries' zijn stem meer punk, maar ook dat duurt nooit langer dan een fractie van een heel nummer. Elke poging om deze band in een hokje te stoppen is eigenlijk kansloos.

Rasechte entertainers zijn het ook. Om te beginnen heeft VENcE overduidelijk goed nagedacht over het voorprogramma. Er komen namelijk twee kermisacts voorbij - een spichtige jongen met twirls en een sexy slangenmeisje die in een soort kooi die aan het plafond hangt allerlei halsbrekende toeren uithaalt - die het reeds massaal toegestroomde publiek ontzag inboezemen en in een opperbeste stemming brengen voor het 'echte' optreden. Van VENcE is het in ieder geval een slimme zet om niet een andere band als support te laten spelen en zo de aandacht af te leiden.

Misschien kent de wereld ze nog niet, maar VENcE laat met zijn huidige repertoire en zijn debuutalbum zien dat ze eigenlijk allang doorgebroken zijn. Hier staat een volwassen band die ook al meerdere releases op zijn naam heeft staan – in 2007 kwam de goed ontvangen EP The Beggar's Butler uit en in 2009 de dvd Perverted Playground – en op het podium zich als een vis in het water voelt. De overtuigende set wordt afgesloten met een toegift op een toegift, wanneer ook nog een saxofonist, een trombonespeler en een klarinist erbij gehaald worden en samen met VENcE een klein orkest vormen. Dan ontstaat er nog een waar dansfeest dat, zodra de band dan echt stopt met spelen, naadloos overgaat in een discofeestje waarbij de dj in Vera gewoon door blijft gaan met het draaien van folkpop en Balkan beats. Opvallend is dat de zaal nauwelijks leeg loopt en er nog ruim 100 mensen gezellig blijven after-partyen.

 

nu op 3voor12