Eurosonic Noorderslag heeft de erepenning verdiend Eurosonic Noorderslag heeft de erepenning verdiend

Met 25 jarig jubileum overtreft # ESNS11 zichzelf op alle fronten

, Johanz Westerman (tekst)

Eurosonic Noorderslag heeft de erepenning verdiend

Met 25 jarig jubileum overtreft # ESNS11 zichzelf op alle fronten

Johanz Westerman (tekst) ,

Hoofdredacteur van 3VOOR12/Groningen Johanz Westerman kijkt terug op een fantastische jubileumeditie van Eurosonic Noorderslag. In 25 jaar is het festival op alle mogelijke manieren meegegroeid met de tijd en wordt het elk jaar beter en groter. Ook ziet hij een groeiende rol van de media en hoopt hij dat dit niet ten koste zal gaan van de ‘echtheid’ bij het vormen van goede smaak.

Met 25 jarig jubileum overtreft # ESNS11 zichzelf op alle fronten

Hoofdredacteur van 3VOOR12/Groningen Johanz Westerman kijkt terug op een fantastische jubileumeditie van Eurosonic Noorderslag. In 25 jaar is het festival op alle mogelijke manieren meegegroeid met de tijd en wordt het elk jaar beter en groter. Ook ziet hij een groeiende rol van de media en hoopt hij dat dit niet ten koste zal gaan van de ‘echtheid’ bij het vormen van goede smaak.

Eurosonic Noorderslag heeft het jubileumjaar zojuist met verve afgesloten. In 25 jaar is het festival op alle mogelijke manieren meegegroeid en wordt het elk jaar alleen maar beter en groter. Ook is het festival de afgelopen jaren steeds meer business to business geworden en door de beperkte hoeveelheid kaarten leek het festival steeds meer om de Groningers heen te gaan.

Dit jaar was het antwoord hierop een cadeautje aan de stad middels Eurosonic Air met optredens van grote Nederlandse artiesten, zoals Kraak & Smaak en bovenal popprijs 2010 winnaar Caro Emerald. Wat de meeste Groningers overigens niet weten is dat het brein achter deze act, David Scheurs, ook uit het Noorden komt en in Groningen rechten heeft gestudeerd. Onze eigen Marc Ronson schrijft de muziek en heeft alles min of meer noodgedwongen in eigen beheer uitgebracht. Alleen in Nederland zijn al zo’n 200.000 CD’s verkocht, puur gebaseerd op de smaak en het enthousiasme van het publiek. Dat is erg mooi.

Een ander cadeautje aan de Groningers was misschien niet zo bedoeld, maar kan in elk geval zodanig aanwend worden: de uitgebreide woensdag. Hiervoor waren goedkope losse kaartjes te koop en was het rustig bandjes kijken met iets meer lokaal volk. De randstedelijke popjournalist die vrijdag twitterde bij een optreden op Eurosonic dat het Groninger publiek maar langzaam ontdooit, wist niet dat het overgrote deel van buiten komt. Tevens weet hij ook niet dat Groningen een behoorlijk enthousiaste poprock stad is en podium Vera een zeef geliefde plek om te spelen.

Ook voor de conferentiegangers wordt het steeds leuker. Niet alleen de keuze van onderwerpen en sprekers lijkt steeds sterker te worden, maar ook de aanpak. Helemaal geniaal om tijdens een moeilijk te volgen verhaal over copyright en intellectueel eigendom een tekenaar live de boel te laten toelichten!

Er zitten elk jaar meer mensen in de zaal en er komen mooie discussies op gang, zoals over het omgaan met dB’s. Met veel experts bij elkaar kom je makkelijk tot de conclusie dat volume metingen, uitgedrukt in dB’s (A of C) niet zaligmakend zijn en vooral ook gelet moet worden op de afstelling van het geluid. En je moet rekening houden met de ervaring van het publiek: Mötorhead onder de 100 dB heeft niet zoveel zin.

Het mooie van het festival in deze opzet is dat het als een trechter werkt. Eerst de Europese belangstellenden trekken met vanaf woensdag de Ebba Awards en dan door met de donderdag en vrijdag Eurosonic op diverse locaties in de stad, om uiteindelijk elkaar weer tegen te komen op de echte nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse popindustrie: Noorderslag.

Ook hier was de kwaliteit vrij hoog dit jaar. Palmbomen deed haar derde optreden (relatief veel groepen die meerdere malen optraden dit jaar) en wist weer iedereen te overtuigen. En iets dat oogde als een schoolbandje, Jungle By Night (alleen die naam al) bleek heel behoorlijke afrobeat te kunnen maken. Boef en de Gelogeerde Aap laat horen dat dubstep niet alleen kan met folk - wat Crystal Fighters met verve deed bij Eurosonic - of Britney Spears pop (Hold It Against Me), maar ook steeds vaker geïntegreerd wordt met hiphop.

Nog een groeifactor is de toenemende belangstelling van alle soorten media. Overal wordt er hard gewerkt in de afzonderlijke nederzettingen en dat is natuurlijk heel mooi en heel stoer. Deze ontwikkeling zou echter ook een bedreiging kunnen zijn. Wanneer de media steeds meer een vinger in de pap krijgt kan dit ten koste gaan van de ware spirit van het festival en krijgt het ‘Show’ van showcase festival teveel de overhand. Wie bij de Ebba Awards is geweest, heeft ervaren hoe dit kan zijn. Als mooie vrouw wordt je wat meer naar voren geplaatst, alleen zij die belanghebbenden zijn of hen vertegenwoordigen worden uitgenodigd en uiteindelijk wordt het dus een geënsceneerde ervaring.

Als dergelijke ontwikkelingen teveel ruimte krijgen, zou het festival zijn ziel kunnen kwijtraken. Die zit voor een groot deel in het zelf ontdekken en de persoonlijke ervaring van publiek en muziekindustrie. Door het ‘echt’ te houden, krijgt een showcase festival veel meer waarde. Media kan (promotionele) draaikolkjes versterken en dat kan uitmonden in tsunami’s van wansmaak.

Ook daarom is Groningen zo’n ideale stad voor Eurosonic Noorderslag. Lekker nuchter en ver weg van het Mediapark. En alles zo dicht bij elkaar. Op loopafstand kan men in zeer veel kleine en middelgrote zalen grasduinen en proeven. De Nederlandse popindustrie wordt even uit zijn natuurlijke leefomgeving gelokt om zonder zorgen om de kinderen, de hond en de naderende belastingronde zich even op elkaar te richten in het Noorden, dat zich als universiteitsstad tegenwoordig graag profileert als City of Talent. De erepenning die Peter Smidt, Peter Sikkema en Dago Houben kregen van burgemeester Rehwinkel voor 25 jaar Eurosonic Noorderslag, was welgemeend.

Eurosonic Noorderslag hoort bij Groningen. Dit komt ook tot uiting in veel randprogrammering en alle onofficiële clandestiene afterparties in de stad. Daar komt weer een sms-je. Het is Chanoy Kromowidjojo (de broer van inderdaad), die doet een Afterparty Eurosonic in Pand 48 van 3.00 – 7.00. Gratis moquito voor de eerste tachtig bezoekers en zijn maat Elroy Vanderley gooit UK Funky van Roska in de mix! Dat hoor je daar normaal niet. Ook na Noorderslag zijn er nog minstens vier officieuze afterparties en viert men overal in Groningen door.

De volgende ochtend komen er nog tweets binnen van mensen die eindelijk de weg naar huis of hotelkamer hebben gevonden. Het was een mooie ervaring. Laten we hopen dat die individuele ervaringen en het zelf ontdekken voorop kunnen blijven staan en de massaficatie van de goede smaak door een toenemende rol van de media kan worden voorkomen. Vanaf nu liever groei in kwaliteit dan in kwantiteit.

nu op 3voor12