Electro en rock aan het Boterdiep

Eurosonic donderdag in Simplon en Platformtheater

Tekst: Wymer Praamstra - foto's : André Eggens ,

Na een succesvolle eerste avond is Eurosonic toegekomen aan de eerste echte avond. Met tot wel zeventien acts tegelijk is het een avond vol lastige keuzes, maar wel een van heel veel kwaliteit. In Simplon en het Platformtheater aan het boterdiep was genoeg kwaliteit om je een hele avond te vermaken.

Eurosonic donderdag in Simplon en Platformtheater

Opener van de 1 Day Off-avond in Simplon is onze eigen Groninger rapper Kraantje Pappie. De beats voor het nieuwe album die bij zijn optreden vandaag veel langskomen zijn gemaakt door stadgenoten Noisia. De muziek neigt daardoor steeds meer richting grime, in het hoekje met dubstep beats en raps waar ook Nederlandse acts als Zwart Licht en De Boef En De Gelogeerde Aap zich bevinden. Fijnzinnig is het niet, maar lekker knallen doet het wel. Jammer dat Simplon zo vroeg nog zo leeg is, een volle zaal op de late avond was uit zijn dak gegaan.

Amsterdammer Kai Hugo, beter bekend als Palmbomen, brak dit jaar door met zijn Moon Children EP die vol staat met één van de nieuwe genres die vorig jaar uit Amerika over kwam waaien: chillwave.
Live neigt Palmbomen meer naar wat vuigere electro, waardoor het in de overvolle bovenzaal een energiek optreden wordt. Inmiddels is Palmbomen opgepikt door het wereldberoemde Kitsuné label
en binnenkort in Amerika te zien. Deze man komt er wel.

Na dubstep komt post-dubstep. Als iemand zich tot dit genre mag rekenen is het wel Mount Kimbie.
Het Britse duo brengt compleet live gespeelde dubstep met gitaar, zang, drums en veel loops.
Natuurlijk komt er nog het nodige uit de laptop, maar het voelt ambachtelijk aan. De dubstep is diep, maar toch ontspannen en zeker voor het genre enorm gevariëerd. De focus ligt niet alleen op de diepe bassen, maar vooral ook op de subtielere geluidjes in de nummers.

SBSTRKT speelt daarna in de veel te kleine bovenzaal. Ook zij brengen samen live gespeelde dubstep, maar acteren toch een niveautje lager dan Mount Kimbie eerder. Op naar het Platformtheater
dus, waar Wallace Vanborn op een ongelofelijk volume het rijtje Belgische bands op de PIAS avond afsluit. Het drietal speelt een soort speed-stonerrock die de zweet van het plafond laat druipen.

Een heel ander feestje is het bij Stromae in de 3FM tent op het Ebbingekwartier. De Franstalige Belg zet een super gestileerde show neer, waarmee hij ongetwijfeld de zomerfestivals kan veroveren. Op een festival als dit werkt het niet echt, de tent is vrij leeg en alleen bij de hit Alors On Danse komen er wat danspasjes los. Eerlijk is eerlijk, het is een geweldig nummer, maar om aan de top te komen moet je meer hebben dan alleen zomerhit. Dan is het beter toeven bij Airship in het Platformtheater, die de belofte gedeeltelijk inlossen en Death Letters die daarna laten zien erg te zijn gegroeid het laatste jaar.

Een stuk minder ambitieus is Star Slinger even later in Simplon. De enorme drukte die er bij hype James Blake was is gelukkig weer wat over, in de bovenzaal zijn zelfs wat lege plekken. De Britse
Star Slinger werd op het laatste moment als vervangende act geboekt, maar past perfect op deze avond. Met zijn muts bijna over zijn ogen getrokken speelt hij vette instrumental hiphop, gemengd
met veel samples van indiebands. Zijn remixes van hippe bands als Small Black en collaboraties met onder andere Teams en Blackbird Blackbird zorgen terecht voor een gestage groei van zijn
populariteit.

Daarna zijn er nog feestjes genoeg aan het Boterdiep. Wat te denken van Crystal Fighters die meer nog dan gisteren in Vera het Platformtheater laten koken. En T.Raumschmiere die in een overvol
Simplon de tent letterlijk en figuurlijk afbreekt en de Partyharders die tot diep in de nacht doorgaan en Eurosonic de derde en laatste dag in blazen.