Creatief directeur Peter Smidt over jubilerend Eurosonic Noorderslag Creatief directeur Peter Smidt over jubilerend Eurosonic Noorderslag

“Wanneer je een verjaardag viert, ben je hartstikke druk”

, Erik Zwennes

Creatief directeur Peter Smidt over jubilerend Eurosonic Noorderslag

“Wanneer je een verjaardag viert, ben je hartstikke druk”

Erik Zwennes ,

Showcasefestival Eurosonic Noorderslag is jarig. Het festival viert de vijfentwintigste verjaardag met Nederland als focusland. 3VOOR12 sprak met creatief directeur Peter Smidt over deze bijzondere editie.

“Wanneer je een verjaardag viert, ben je hartstikke druk”

Showcasefestival Eurosonic Noorderslag is jarig. Dit jaar viert het festival de vijfentwintigste verjaardag met Nederland als focusland. 3VOOR12 sprak met creatief directeur Peter Smidt over deze bijzondere editie met nog meer bands, nog meer internationale gasten, nog meer seminars, nog meer zalen en een uitgebreid randprogramma.

“Het gaat helemaal goed komen. Maar eerlijk is eerlijk, het is een gigantische operatie dit jaar. Wanneer je een verjaardag viert, ben je nu eenmaal hartstikke druk,” aldus Smidt. Aanleiding voor de focus op Nederland is natuurlijk het jubileum, maar ook de staat van de Nederlandse muziek anno 2011. “Er gebeurt hier enorm veel. Op zaterdag worden de nieuwe muziekexportcijfers bekend gemaakt en ik verwacht dat deze opnieuw hoger zullen zijn dan vorig jaar. Tegelijkertijd is er nog enorm veel te winnen. We kijken nog steeds te weinig naar het buitenland en dat is niet terecht. Een andere belangrijke reden voor deze focus is de vele verzoeken die we kregen van internationale gasten om meer Nederlands talent te programmeren. Ik heb hoge verwachtingen van deze editie.”

Met ruim duizend buitenlandse gasten is het Eurosonic opnieuw gelukt om internationaal te groeien. Tegelijkertijd ontstond er wederom kritiek over het vlugge uitverkopen van het avondprogramma. “We kijken elk jaar opnieuw hoe we nog meer mensen weten te bereiken, maar feit is dat de meesten naast het net vissen. De charme van dit festival is dat je de artiesten op kleine locaties in een intieme sfeer kunt zien. Een paar gelukkigen kunnen er bij zijn en de meesten maken het mee via internet, radio en televisie. Dit jaar faciliteren we de media beter dan ooit. Dankzij de speciale media lounge hebben journalisten en programmamakers direct toegang tot alle materiaal. Zo kunnen zij meer voor de artiesten betekenen. We blijven kijken hoe we dit festival kunnen verbeteren. Zo is tijdens Eurosonic de Oosterpoort ook geopend. Overigens is het conferentieprogramma nog niet helemaal uitverkocht. Dit geeft ook toegang tot het avondprogramma.”

Speciaal voor het jubileum wordt er dit jaar op de Grote Markt van Groningen een groot buitenpodium gebouwd. Onder meer Waylon, Caro Emerald, Rigby en Racoon zullen hier een gratis toegankelijk optreden geven. “Het is een cadeau voor de stad en de mensen die naast de kaarten hebben gegrepen. Voorlopig is dit een eenmalig plan. Op deze manier kunnen we tegelijk de succesvolle Nederlandse artiesten van nu extra uitlichten.” Leuk al die aandacht, maar gaat het de bands ook wat opleveren? In het jaarlijkse overzicht van geboekte bands na Eurosonic staat Nederland standaard vrij laag. “Er is natuurlijk nooit een garantie. Uiteindelijk zullen de artiesten gewoon indruk moeten maken. Wél hebben we het dit jaar nog aantrekkelijker gemaakt om Eurosonic artiesten te boeken door een samenwerking aan te gaan met Sonicbids (een platform dat artiesten in contact brengt met promotors e.d., red.). In ruil hiervoor krijgt het festival dat een van deze acts boekt 1500 euro bonus. Sonicbids is al groot in Amerika en wil nu Europa veroveren. Wij hebben dit cadeautje bedongen zodat acts en boekers sneller zaken zullen doen.”

Meer dan ooit is het dit jaar een festival met een uitgebreide randprogrammering. Complete festivals spelen zich af náást Eurosonic Noorderslag. Peter Smidt heeft er een dubbel gevoel bij. “Het is begrijpelijk en logisch, maar ik ben niet blij met mensen die over onze rug hun feestje geven. Je merkt de gevolgen op een aantal vlakken. Zo zijn er een aantal partijen met sponsors. Deze sponsors denken soms dat ze onderdeel van Eurosonic zijn. Dat is natuurlijk niet het geval en het kan ons inkomsten kosten. Daarnaast is het voor ons van het hoogste belang dat de kwaliteit van het festival op niveau blijft. Ik spreek wel eens een buitenlandse gast die de avond ervoor ergens naar binnen is gelopen en tegen mij begint over wat voor verschrikkelijke band hij heeft gezien. Dan moet ik hem uitleggen dat die groep geen onderdeel was van het festival. Het is ook vervelend dat we op conferentievlak een coherent programma samenstellen en een deel van de potentiële bezoekers elders is. De meeste partijen nemen contact met ons op en vaak proberen we de plannen op te nemen in ons programma. Maar het blijft zo dat er een flink randprogramma ontstaat waar we dus niet altijd blij mee zijn.”

In uitdagende tijden voor de muziekindustrie lukt het Eurosonic Noorderslag nog steeds om te groeien. Andere showcasefestivals als Popkomm hebben het zwaar. Smidt is hier trots op en ziet zijn inspanningen beloond met interesse uit het buitenland. “We zien diverse kopieën opduiken. The Great Escape in Brighton bijvoorbeeld. Zij klopten ooit bij ons aan met de vraag of ze niet een Sonic UK konden starten. Dat leek mij geen goed idee, maar nu staat er een sterk vergelijkbaar evenement. MaMA in Frankrijk is ook een kopie. Een tijd geleden was ik op het Deense Spot festival toen ik ook zoiets had van: ‘dit ken ik ergens van’. Er ontstaan weer nieuwe concurrenten en je mag aannemen dat dit uiteindelijk goed is voor de muziek.”


Eurosonic Noorderslag 2011 vindt plaats van 13 t/m 15 januari in Groningen. Bekijk alvast onze festivalpagina voor het programma, voorbeschouwingen, audio, video, interviews en achtergronden.

nu op 3voor12