In een grote loods op het Euvelgunne industrieterrein vond afgelopen zaterdag de eerste editie van het Technootjes Festival plaats. Een kroon op het tien-jarig bestaan van het onder liefhebbers zeer gewaardeerde technofeest dat altijd in Simplon plaatsvindt. De afgelopen maanden werkten de organisatie van Technootjes, Dance Agency Groningen en het Friese Klopfgeist Label samen om de locatie om te toveren tot festivalterrein. Het resultaat mocht er wezen.
Het weer lijkt erg gunstig wanneer de eerste bezoekers arriveren bij de ingang van het festivalterrein van het Technootjes Festival. De grote tent die over de mainstage is gespannen lijkt daardoor in eerste instantie overbodig, en de meeste feestgangers zoeken een plaatsje in de buitenlucht op. Het festival is uitverkocht en daardoor is het aan het begin van de middag al goed druk. Rik Woldring en Malbetrieb, beide uit de stal van Klopfgeist, weten vanaf twee uur wel wat mensen naar binnen te lokken met hun set vol diepe bassen en groovende melodielijnen.
Naast een mainstage kent het festival nog drie andere areas. Bij binnenkomst worden de heupen direct aan het wiegen gebracht door onder andere Nadia Struiwigh, Jorn!, Arwin Lee en Massier. In de loods zelf zijn twee grote ruimtes omgetoverd tot ware clubzalen. De zogenaamde Paradigm-zaal is daarvan het meest indrukwekkend. Zelfs bij daglicht blijft deze zaal een donker hol, weliswaar aangekleed met visuals van Beun & Haas, moving heads, sunstrips, en andere verlichting. Deze duisternis schuwt de festivalbezoeker gelukkig niet en daardoor staat het er rond een uur of vier 's middags al aardig vol.
De samenwerkende organisaties van DAG, Influenza* en Klopfgeist Label hebben samen gezorgd voor de invulling van de line-up in de Paradigm. Gedurende de dag staan er zowel live-acts als DJ-sets, allen met een geheel eigen sound. Hoewel het gros van de artiesten in deze zaal misschien nog niet de naamsbekendheid hebben die nodig is om op een mainstage te staan, wordt wel duidelijk dat deze jongens in het bezit zijn van veel potentie. Zo wordt de set van Andreas Bergmann en Milan Meyberg erg goed ontvangen door het publiek en imponeert Sigward met zijn zware, soms melancholische deep-house.
Verder heeft het Technootjes Festival een primeur met de Trouw Stage. Het is voor het eerst dat de Amsterdamse club Trouw een zaal host op een festival. De combinatie van de oude loods met de hoge ramen, verroeste deuren en industriële uitstraling samen met de sound van de Trouw-residents Olaf, Melon, Patrice Baumel en Nuno Dos Santos blijkt een match made in heaven. Olaf en Melon krijgen het publiek in de loop van de middag en het begin van de avond al goed los, waarna 360 Soundsystem (Patrice Baumel en Nuno Dos Santos) de boel afbreken. Groningen houdt van Trouw, dat is duidelijk!
Ondertussen sluit Tobi Neumann op de mainstage af. Een verademing na de ongeïnspireerde en saaie Sascha Funke, die de tent ontevreden achter laat. Het is duidelijk dat Neumann wel raad weet met het Groningse publiek en al snel gaan de handjes in de lucht en verschijnt er een lach op het gezicht van de Duitser. Aan het einde van de avond is het duidelijk dat niemand echt zin heeft om te vertrekken. Het publiek wil meer, en het vermoeden is dat dit ook gaat komen. De locatie biedt zoveel potentie, dat het eenmalig gebruik ervan uitgesloten is. Technootjes Festival opent met deze zeer succesvolle dag de deuren naar een interessante toekomst voor de house- en techno-scene in Groningen.
Geslaagde eerste editie van Technootjes Festival betekent de start van iets moois
Technofestival in loods op Euvelgunne industrieterrein op 13 augustus
In een grote loods op het Euvelgunne vond afgelopen zaterdag de 1e editie van het Technootjes Festival plaats. Een kroon op het 10-jarig bestaan van het zeer gewaardeerde feest. De afgelopen maanden werkten de organisatie van Technootjes, Dance Agency Groningen (DAG) en het Friese Klopfgeist Label samen om de locatie om te toveren tot festivalterrein. Het resultaat mocht er wezen.