The Voice of Sweden is gevonden hoor!

Zangeres Thus:Owls betoverend mooi in Vera

Hedwig Hibma (tekst) en Fokke Bouma (foto's) ,

Voor het optreden zit gitarist Simon Angell rustig in zijn eentje aan de bar in de Kelderbar, te observeren waar ie nou weer is beland. Met Patrick Watson toerde Angell al heel wat af, tot hij in poppodium Ekko in Utrecht de liefde van zijn leven leert kennen, zangeres Erika Alexandersson. Ze trouwen en hij voegt zich bij haar band Thus:Owls.

Zangeres Thus:Owls betoverend mooi in Vera

Voor het optreden zit gitarist Simon Angell rustig in zijn eentje aan de bar in de Kelderbar, te observeren waar ie nou weer is beland. Met Patrick Watson toerde Angell al heel wat af, tot hij in poppodium Ekko in Utrecht de liefde van zijn leven leert kennen, zangeres Erika Alexandersson. Ze trouwen en hij voegt zich bij haar band Thus:Owls.

In Vera zien we dat Angell helemaal op zijn plek is in deze band. Pielen op een gitaar met een lepeltje en een tandenborstel en lekker klooien met knopjes. Zijn vrouw laat hem lekker zijn gang gaan. Het echtpaar vormt de band samen met een pianist, een drummer en een (contra)bassist. Erika en bassist Martin Höper kennen elkaar nog van de tijd dat ze met Loney, Dear speelden.

De bandnaam is al even bijzonder als de experimentele muziek die ze voortbrengen. Thus:Owls vliegt van jazz naar avant-garde, verhalend over IJsland en valleien in Amerika. Niet altijd even toegankelijk, maar deze Zweedse band verdient het om vaker naar te luisteren. Live zijn ze zelfs beter dan op hun debuutalbum Cardiac Malformations, dat begin 2010 uitkwam vlak voor ze optraden op Eurosonic. Naar Vera is vanavond helaas net zo weinig publiek afgekomen als toen. Hopelijk zorgt deze herfsttour voor een grotere schare fans.

Met zangeres Erika Angell heeft de band een grote troef in handen. Ze schrijft de meeste songteksten en haar goudgerande stem zorgt direct voor kippenvel en werkt regelrecht op de traanklieren. Regelmatig voegt ze zelf wat extra effecten toe aan haar zang door aan een paar knopjes te draaien. Aan Zweden hoeft John de Mol het programma “The Voice of...” alvast niet meer te verkopen.

Naast nummers van het debuutalbum speelt de band ook wat nieuwe nummers, die zo op het eerste gehoor prima in hun repertoire passen. Het nummer "Let Your Blood Run" springt er in de set echt tussenuit, door de afwisseling van ingetogen zang tot uitgelaten jammen met de hele band. Uit de driestemmige zang tussen Erika, de pianist en de bassist blijkt bovendien dat ze goed op elkaar ingespeeld zijn. Na de afsluiter "Eagles Coming In" en de opgewekte jazzy toegift "Sometimes" verlaat het vijftal het podium.