Ze hangen trots te glimmen aan de muur: de gouden platen van Marco Borsato. Op de kop getikt uit de boedel van The Entertainment Group. Een knipoog naar de live-industrie waar ze een haat-liefdeverhouding mee hebben bij Worldticketshop, een van de grootste secondary ticketing bedrijven van Nederland. MOJO, podia en artiesten verklaarden eerder dit jaar de oorlog aan bedrijven als deze. Wie de website van de campagne opent, stuit meteen op een quote van cabaretier Guido Weijers, die waarschuwt: “Beunhazen willen profiteren en theaterbezoekers zijn daar de dupe van; die betalen woekerprijzen! Niet steunen, maar uitroeien die handel!"
Maar achter de ticketbureaus die MOJO en consorten graag neerzetten als ‘schimmige bedrijfjes’ en ‘zwarthandelaren’, gaan regelmatig professionele bedrijven schuil, die belasting betalen en een vindbare deurbel hebben. Sebastian Monteban (30) is eigenaar van drie online ticketwinkels die bovenaan staan op de ‘zwarte lijst’ van Weet Waar Je Koopt. Het bedrijf bestaat uit twee BV’s: Worldticketshop en Budgetticket, gevestigd in de Hofstraat in Groningen. In totaal goed voor 50 fte. Ongeveer de helft daarvan bestaat uit marketingmedewerkers, een goed deel aan servicemedewerkers.
Worldticketshop, de grootste van de drie, verkoopt tickets voor evenementen in heel Europa en draaide in 2008 een omzet van 9,1 miljoen euro. 70% daarvan komt uit concertkaartjes, de rest uit onder meer cabaret en sportwedstrijden. De jaarcijfers over 2009 zijn nog niet rond, maar Monteban verwacht opnieuw een groei. Monteban zet zich in voor een professionalisering van de industrie. Om die reden was hij nauw betrokken bij de oprichting van branchevereniging EUSTA, die onlangs een gedragscode introduceerde.
Hoe ben je in de tickethandel terecht gekomen?
“Ik heb commerciële economie gestudeerd. Daarna heb ik in 2003 een website gebouwd, budgetticket.nl, in mijn eentje. Eerst kocht ik zelf kaarten in , en af en toe schakelde ik mensen in. Het bedrijfje groeide, en langzaam kwam het besef dat wij eigenlijk meer online marketeers zijn dan handelaren. Ik ben geen voorstander van het voor de deur verkopen van tickets, volgens mij is het in Nederland ook niet toegestaan en zelfs verboden."
Hoe komen jullie aan tickets en hoe bepaal je de prijs?
“In zo’n tachtig procent van de gevallen kopen wij tickets bij andere handelaren of consumenten die extra tickets kopen. We kopen wel kaarten zelf, maar dan gaat het nooit om grote aantallen. Stel dat een kaartje 50 euro kost, dan verkoopt iemand het doorgaans voor ongeveer 70 euro aan ons. Natuurlijk willen wij zelf ook wat verdienen, dus dan komt er al snel weer 15 euro bovenop.”
Hanteren jullie een vaste marge? Of hangt dat af van hoe gewild de kaarten zijn?
“Het is een combinatie van beide. Onze gemiddelde brutomarge ligt rond de is 26%. Maar eigenlijk geloof ik niet meer in het model dat we nu hanteren. We denken erover na om een marktplaats te worden, een zogenaamd platform waarop mensen zelf hun tickets kunnen verkopen en waar Worldticketshop zelf niet meer actief is als verkoper. Ik vind dat er meerdere aanbieders moeten zijn, die met elkaar moeten concurreren. Zo krijg je de meest efficiënte prijs."
Is dat hetzelfde model als waarmee Seatwave werkt?
“In grote lijnen wel. Naar mijn idee is dat het model van de toekomst. Het biedt de klant zekerheid, transparantie en marktconforme prijzen. Ik vind ook dat de klant bij de secondary ticketingbureaus in een oogopslag moet kunnen zien wat de face value (originele prijs, red.) van een ticket is.”
Toch is dat op Worldticketshop.nl niet zo. Waarom niet?
“Daar zijn we mee bezig, ik heb begrepen dat bij zo'n 50% van alle evenementen nu de orginele prijs wordt vermeld. Bij Onlineticketshop en Budgetticket is het wel helemaal doorgevoerd. Ik hoop dat we het binnen een maand online hebben staan. Hoe eerder hoe beter.”
Wil je er ook bij zetten of een ticket bij de primaire ticketverkoper uitverkocht is?
“Dat gaat mij te ver en bovendien wij beschikken ook niet over deze informatie. Het gaat er in mijn ogen om dat secondaire ticketbedrijven duidelijk aan de consument communiceren dat het een website van een secundair verkoopkanaal betreft. Wij staan open voor een dialoog en zijn bereid om te kijken naar verbeteringen in onze informatievoorziening aan de consument."
Jullie kwamen anderhalf jaar geleden in het nieuws toen jullie op Worldticketshop kaarten verkochten voor een concert van U2 in de Kuip dat nog niet bevestigd was. Jullie bronnen vertelden dat de band in Rotterdam zou spelen, maar uiteindelijk vond het concert plaats in de ArenA.
“De branche heeft fouten gemaakt, en ook wij hebben daar ons steentje aan bijgedragen. Dat zou ons nu niet meer gebeuren. Voor ons is een gerucht niet meer genoeg, wij wachten nu tot de voorverkoopdetails bekend zijn. Sinds de oprichting van de EUSTA is nu al veel verbeterd in de branche, maar het kan nog veel beter. Overigens gebeurt hetzelfde op dit moment wel weer bij concerten voor Robbie Williams, maar leden van de EUSTA doen daar niet aan mee. Ik zou willen voorstellen: maak de gedragscode van EUSTA verplicht zodat ook de niet-aangesloten bedrijven verplicht worden zich te houden aan de gedragscode van EUSTA. In Engeland bijvoorbeeld is middels een soort gentlemen's agreement bepaald dat tickethandelaren de face value moeten vermelden. Zo kun je de negatieve aspecten wegnemen.”
MOJO is onlangs gestopt met hun eigen marktplaats Live Nation Tickettrade, hun samenwerking met Seatwave. Hoe kijk je daar tegenaan?
“Ik vond de samenwerking heel krom. Hard roepen dat je tegen secondary ticketing bent, maar het intussen zelf doen. Er werden gewoon tickets verkocht voor zes keer face value, dan moet je niet roomser zijn dan de paus. Steeds meer journalisten begonnen daar kritische vragen over te stellen en aangezien Mojo zelf heel hard lobbyt voor het wetsvoorstel dat zogenaamde ''woekerwinsten'' aan banden moet leggen zijn ze er denk ik mee gestopt. Zou Mojo wel met Tickettrade zijn doorgegaan dan zouden ze natuurlijk totaal niet meer geloofwaardig zijn."
Je kunt bij jullie kaarten kopen voor vrijwel elk denkbaar concert. Heb je die kaarten daadwerkelijk in huis, of moet je ze vaak nog kopen?
“Worldticketshop heeft geen eigen voorraad, Budgetticket daarentegen heeft voor de populaire evenementen in Nederland een voorraad. Voor veel evenementen zijn dat kleine aantallen. Je hebt niet van alles 50 kaarten. We weten uit ervaring wat we moeten inkopen. We monitoren nauwkeurig hoe een artiest in de markt staat, wat zijn laatste album heeft gedaan, etcetera. In 99,5 procent van de gevallen kunnen wij gewoon leveren. Zo niet, dan krijgt de klant 120% van zijn geld terug. Maar dat proberen we te allen tijde te voorkomen. Om je het meest extreme voorbeeld te noemen: wij hadden afgelopen jaar 50 tickets voor de Champions League afgenomen bij een tour operator. Ingekocht voor 700 euro, verkocht voor 800. Toen die tour operator zijn tickets uiteindelijk niet leverde, hebben we ze voor 2000 euro per stuk moeten vervangen via een bevriend contact. Ik wil liever dat de consument bij ons terug komt.”
Waarom kopen mensen voor veel geld kaartjes bij jullie?
“Als de kaartverkoop op zaterdagochtend begint, zijn vaak de servers overbelast. Als ik Live Nation was, zou ik daar eens wat aan doen. Een klant wil niet een uur lang in een virtuele wachtrij staan, en daar vaak nog uitgegooid worden ook. Mensen die bij ons kopen weten dat ze bij een secundaire partij kopen. Er zijn nu eenmaal mensen die een week van tevoren een ticket willen kopen voor U2. Ze willen flexibiliteit, garanties en transparantie. We zijn ook bezig met een systeem voor plattegronden met 3D animaties, zodat je precies kunt zien welk zicht je hebt op het podium. Wij willen meerwaarde creëren.”
SP Kamerlid Arda Gerkens presenteerde onlangs een wet om het verkopen van tickets tegen woekerprijzen te verbieden. De Tweede Kamer neemt daar binnenkort een beslissing over. Heeft Gerkens wel eens contact met jullie opgenomen?
“Nee, wel met alle primaire verkopers. Dat vind ik raar. Wij zijn immers partij in dit verhaal. Gerkens baseert haar verhaal vooral op voorbeelden en niet op feiten. Zo werden er 500 tickets voor Il Divo verkocht door één handelaar. 5% van de kaarten was in handen van één handelaar. Ik vermoed dat voor dat concert zo’n 15% van de kaarten in de handel terecht kwam. Ik vind dat je alleen dingen kunt roepen op basis van een gedegen onderzoek. Dat hebben wij: volgens de Rijksuniversiteit Groningen komt gemiddeld 3,7% van de tickets in de handel terecht. Voor populaire MOJO-concerten zal dat aantal misschien iets hoger liggen, maar zeker niet op 20%. Bij voetbalwedstrijden van bv. het Nederlands Elftal ligt het percentage tickets dat verhandeld wordt overigens een stuk lager dan die 3,7%, vandaar dat je op een gewogen gemiddelde van ongeveer 3,7% uitkomt."
Maar 15% is toch heel veel?
“Voor zo’n evenement wel, bij de meeste shows en evenementen is het minder. Maar bijvoorbeeld voor shows als Rammstein en Pearl Jam (waarvoor MOJO op internet doorverkochte kaarten ongeldig maakte), die in vijf minuten uitverkopen, hebben wij juist weinig kaarten. Toch krijgen wij juist dan de zwarte piet toegeschoven. In mijn ogen gaat het mis bij het feit dat Pearl Jam in een te kleine zaal staat. Dat is een eigenlijk slechte programmering van MOJO. Voor zo’n show hebben wij een stuk of zestien kaarten beschikbaar, dus dat stelt niet veel voor. Bij Il Divo bijvoorbeeld, duurde het veel langer voor de show uitverkocht was.”
Krijgen jullie rechtstreeks tickets van organisatoren?
“Nee, was het maar waar.”
Wat kun je met de wet van Gerkens, die het verbiedt om meer dan 110% van de originele prijs te vragen?
“Ik kan je een voorbeeld geven hoe je zo’n wet eenvoudig kunt omzeilen. Je kunt tickets bijvoorbeeld in een pakket aanbieden. Je verkoopt een T-shirt van Rammstein voor 200 euro, plus een ticket erbij voor face value. Een consument mag zelf bepalen of hij 200 euro voor een shirt over heeft. Een belangrijk bezwaar van Gerkens: sommige evenementen worden gesubsidieerd door de overheid. De overheid steekt er geld in om de tickets betaalbaar te houden, en dan gaan ze drie keer over de kop. Weer wil ik herhalen dat wij bereid zijn om verdere aanpassingen te doen aan onze websites en werkwijze. Ik zou zeggen: ga de dialoog met ons aan, er valt echt met ons te praten.”
Is het vervelend om zo gehaat te worden?
“Ik vind het niet terecht, maar ik snap het wel. Zo’n ticket lijkt soms is een soort primair goed. Er zit heel veel emotie bij. Maar het is niet Worldticketshop die schaarste creëert wanneer een concert van Pearl Jam in 5 minuten is uitverkocht. Tickets voor bepaalde evenementen zijn uiteindelijk gewoon te laag geprijsd, de markt is niet efficiënt en prijzen niet marktconform. Je hebt artiesten die zeggen: we vinden dat onze concerten breed toegankelijk moeten blijven. Andere artiesten, zoals Madonna, willen aan de beste kaarten van hun concerten gewoon zo veel mogelijk verdienen. Madonna doet dat volgens mij samen met Viagogo. Ook Michael Jackson had een deal met een secundaire partij.”
Is het niet zo dat voor 90% van de mensen de normale prijs goed of misschien zelfs al te hoog is, en dat jullie een heel specifieke doelgroep bedienen: hele fanatieke fans en mensen die zo veel geld hebben dat het ze niet uitmaakt wat een kaartje kost?
“Het is lastig. De kostprijs voor een Pearl Jam concert is 60 euro, maar de optimale prijs voor een deel van de tickets is misschien wel 200 euro. Als Pearl Jam 200 euro vraagt, kunnen veel mensen er niet meer heen, maar kan de zaal alsnog vol zitten. Is dat eerlijk? Ik ben vrij rechts, ik ben voor vrije marktwerking. Ik vind dat wel eerlijk, het is hoe het economische principe werkt. Ik ben een voorvechter van de vrije markt.”
Ticketgigant Sebastian Monteban: “Het is niet onze schuld dat Pearl Jam snel uitverkoopt”
Eigenaar secundaire ticketbedrijven wil dialoog en professionalisering
MOJO, poppodia en artiesten verklaarden onlangs de oorlog aan onbetrouwbare beunhazen, die op internet tickets doorverkopen tegen woekerprijzen. Maar achter die ticketbureaus schuilen regelmatig professionele bedrijven, die belasting betalen en gewoon een vindbare deurbel hebben. "Ik zeg: maak de gedragscode van EUSTA verplicht."