De Editors hebben goede supportacts meegenomen naar Groningen. Wintersleep en the Maccabees weten de zaal letterlijk en figuurlijk goed op te warmen. De zaal is er helemaal klaar voor wanneer de Editors opkomen.
Ondanks dat dit een tour is om de nieuwe cd ‘In this light and on this evening’ te promoten, worden er opvallend veel oude nummers gespeeld. Dit is ook wat het publiek verlangt, want de hits uit de oude doos worden het hardst meegezongen. Geen hit wordt overgeslagen. ‘Munich’, ‘Smokers outside the hospital doors’ en ‘The Racing Rats’ komen allemaal voorbij. Aan sommige nieuwe nummers moet het publiek duidelijk nog wennen. Dit is te begrijpen, want deze nieuwe nummers hebben dan ook een andere sound dan we gewend zijn van de Editors. Er zijn aanmerkelijk meer synthesizers in te horen dan in de oude nummers en de gitaren zijn daarbij naar de achtergrond gedreven.
De theatrale manier van performen van frontman Tom Smith is niet nieuw, maar blijft fascinerend om naar te kijken. Met zijn karakteristieke donkere stemgeluid weet hij de drama’s van het leven met ons te delen. Zijn stralende glimlach tussen zijn theater door laat menig vrouwenhart sneller kloppen. Af en toe is de zanger niet op de hoogte welk nummer de volgende is op de setlist, waarvoor hij zich op aandoenlijke wijze verontschuldigt. Het maakt de zaal niet uit, een menselijke kant zien van een artiest wordt alleen maar prettig geacht en met een lach ontvangen.
De achterwand van lichtjes, die grote pixels van een videoscherm lijken te zijn, maakt het optreden tot een indrukwekkend spektakel. De titel van het nieuwe album wordt met deze lichtjesmuur kracht bij gezet. De show van de Editors mag met recht groots worden genoemd. Het publiek dat er op tijd bij was om een kaartje te bemachtigen (het concert was binnen twee dagen uitverkocht) heeft met dit avondvullende programma van drie enthousiaste bands beslist waar voor zijn geld gekregen.