De Groningse band audiotransparent specialiseerde twee albums lang in een minimalistisch, wat zwaarmoedig geluid, maar gooide in de aanloop naar derde cd Chekhov Guns het roer om. De band liet de singer-songwriter aanpak los, voegde samples en elektronica toe en dat resulteerde in puntige, gruizige indiepop-songs. Ook nieuw is dat de band zich als totaalconcept presenteert en dat brengt ze na Into The Great Wide Open ook op het Utrechtse festival Le Guess Who?.
"Je kunt het hele album zien als een experiment om de vorige twee albums los te laten", legt gitarist/toetsenist Gijs van Veldhuizen uit. De traditionele aanpak van samen liedjes opnemen in de studio is ingeruild. Ditmaal schreven drie mensen liedjes, daarna gaf Van Veldhuizen er thuis met sampler een elektronische draai aan en ging de band daarmee in de studio verder. "Onze producer Corno Zwetsloot is een groot fan van alles wat brak en gruizig klinkt en alles kon, of iemand nu met een banjo of speelgoedtoeter aan kwam. Er zit best een hoop in."
Het nieuwe geluid is een bewuste keuze. "We vroegen onszelf of we nog een keer dat lege, slepende en vaak trage wilden. We vinden dat zelf heel mooi, maar wat vinden mensen ervan? Live was het sowieso lastig om het heel leeg te houden, je wil het publiek daar niet mee vermoeien. Dynamiek is belangrijk, het toevoegen van samples en elektronica zorgde voor een puntiger geluid."
Een optreden op het Groningse festival Noorderzon in 2008 zette de band op een nieuw spoor. "We traden op in een kerk, heel bijzonder. Met extra violist en cellist." Met geregeld ook een trompettist erbij zijn de strijkers zijn nu bijna een vaste waarde. "De kern bestaat nog uit vijf man, maar als het podium het toelaat breiden we uit tot een ensemble van acht."
Volgens Van Veldhuizen leidde de stijlverschuiving ook tot een zoektocht naar andere podia. Zo wordt de cd donderdag 26 november gepresenteerd in de Groningse Stadsschouwburg. "De uitdaging is om het daar interessant te houden." Daarom pakt de band uit met drie vj's die met zes schermen voor een ander decor zorgen. "Het idee is ook dat we ons niet gewoon als band, maar als totaalconcept aanbieden." Dat werkt, naar verluidt had ook Oerol interesse. Zeker is dat het totaalconcept ook Le Guess Who? programmeur Johan Gijsen overtuigde. De groep speelt op het festival wel in de Kargadoor, waar de bescheiden afmetingen een 'totaalervaring' verhinderen.
Chekhov Guns komt 23 november uit bij het net door producer Zwetsloot opgerichte Katzwijm Records. De distributie wordt gedaan door V2 en de promo door Excelsior. Gijs van Veldhuizen legt uit hoe dat zit: "Doordat ons oude label Living Room Records ter ziele ging, waren we labelloos en kwamen we bij Excelsior uit. Ferry (labelbaas Roseboom, red.) zei: 'het past niet onze agenda om het op die datum in onze stal te releasen, maar misschien is een promotiedeal interessant'. Omdat de cd-presentatie al vaststond en we het wel wat grootschaliger wilden aanpakken dan bij de vorige cd's, hebben we besloten dat te doen. Het lijkt wat vreemd, maar de basis is dat we het tof vinden wat zij doen en we elkaars visie delen."
audiotransparent presenteert Chekhov Guns donderdag 26 november in de Groningse Stadsschouwburg. Vrijdag 27 november zijn ze te zien op Le Guess Who? in de Kargadoor, Utrecht. Je hoort het hele album in de speciale Le Guess Who? Luisterpaal.
audiotransparent gaat van gewone band naar totaalervaring
Alomvattend concept brengt band op festivals als Le Guess Who?
audiotransparent specialiseerde twee albums lang in een minimalistisch, zwaarmoedig geluid, maar gooide voor derde cd Chekhov Guns het roer om. De band liet de singer-songwriter aanpak los, voegde samples en elektronica toe en dat resulteerde in puntige, gruizige indiepop-songs. Als totaalconcept staan ze ook op festival Le Guess Who?.