Bandlid Gijs van Veldhuizen van Audiotransparent vertelt aan 3VOO12/Groningen over de totstandkoming van hun derde album Chekhov Guns, over optreden in de kerk en over hun samenwerkingsprojecten.
Op 26 november presenteren jullie je nieuwe album “Chekhov guns” in de Stadsschouwburg Groningen. Kun je vertellen wat de toeschouwers die avond kunnen verwachten?
“Zeker, in principe gaan we gewoon een vrij normaal optreden geven. Net als bij Noorderzon spelen we met onze maximale bezetting van 10 man. Extra viool x2, cello (Sebastiaan van Vence), trompet en extra drums (Chris van LPG) We willen vooral gebruik maken van het feit dat het publiek (comfortabel) zit. De nadruk zal daarom heel erg liggen op zo goed mogelijk geluid live, lichtshow en vooral VJ-show. We werken nu samen met Sander Trispel die met twee andere VJ's van plan is om een soort stellage te maken van 5 a 6 bewegende panelen waarop geprojecteerd gaat worden. Dus in plaats van een schermpje met een filmpje wordt het onderdeel van ons decor. Als support hebben we onze goede vrienden van The Black Atlantic.”
“Zeker, in principe gaan we gewoon een vrij normaal optreden geven. Net als bij Noorderzon spelen we met onze maximale bezetting van 10 man. Extra viool x2, cello (Sebastiaan van Vence), trompet en extra drums (Chris van LPG) We willen vooral gebruik maken van het feit dat het publiek (comfortabel) zit. De nadruk zal daarom heel erg liggen op zo goed mogelijk geluid live, lichtshow en vooral VJ-show. We werken nu samen met Sander Trispel die met twee andere VJ's van plan is om een soort stellage te maken van 5 a 6 bewegende panelen waarop geprojecteerd gaat worden. Dus in plaats van een schermpje met een filmpje wordt het onderdeel van ons decor. Als support hebben we onze goede vrienden van The Black Atlantic.”
Jullie lijken een voorkeur te hebben voor het spelen op bijzondere locaties, zoals kerken (Noorderzon, Into the great wide...) en containers (Noorderzon) en nu de schouwburg. Waar komt die voorkeur vandaan?
“De voorkeur voor bijzondere locaties ligt in principe in het feit dat wij vaak zelf kunnen bepalen wat er met die locatie gebeurt als we er spelen. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar een poppodium is en blijft een poppodium. Een container, een stuk heide of een lege mega-kerk geven optredens vaak een andere lading mee. Hierdoor worden wij als het ware getriggered om er ook iets bijzonders van te maken. Bovendien is het gewoon heel erg spannend om een locatie je eigen te maken. De enorme galm van een kerk of juist schreeuwende meeuwen op de achtergrond. Het heeft allemaal iets bijzonders.”
“De voorkeur voor bijzondere locaties ligt in principe in het feit dat wij vaak zelf kunnen bepalen wat er met die locatie gebeurt als we er spelen. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar een poppodium is en blijft een poppodium. Een container, een stuk heide of een lege mega-kerk geven optredens vaak een andere lading mee. Hierdoor worden wij als het ware getriggered om er ook iets bijzonders van te maken. Bovendien is het gewoon heel erg spannend om een locatie je eigen te maken. De enorme galm van een kerk of juist schreeuwende meeuwen op de achtergrond. Het heeft allemaal iets bijzonders.”
Op welke wijze komen jullie liedjes meestal tot stand?
“We beginnen meestal met een klein gitaarliedje. Zanger Bart schrijft de meeste liedjes en alle teksten, daarna gitarist Chris. Deze nemen we bij mij thuis op en vervolgens probeer ik er een bepaalde andere draai aan te geven. Dit kan door toevoegen van samples, soundscapes, beats noem maar op. Vervolgens gaan we dit doorspelen met de band en daarna weer terug naar de studio en dat rondje ongeveer 500 x in 3 jaar en dan uiteindelijk naar de studio van onze producer en labelbaas Corno Zwetsloot. In de meeste gevallen beginnen we dan gewoon weer helemaal opnieuw met arrangeren op de blauwdruk die we zelf hebben meegenomen.”
“We beginnen meestal met een klein gitaarliedje. Zanger Bart schrijft de meeste liedjes en alle teksten, daarna gitarist Chris. Deze nemen we bij mij thuis op en vervolgens probeer ik er een bepaalde andere draai aan te geven. Dit kan door toevoegen van samples, soundscapes, beats noem maar op. Vervolgens gaan we dit doorspelen met de band en daarna weer terug naar de studio en dat rondje ongeveer 500 x in 3 jaar en dan uiteindelijk naar de studio van onze producer en labelbaas Corno Zwetsloot. In de meeste gevallen beginnen we dan gewoon weer helemaal opnieuw met arrangeren op de blauwdruk die we zelf hebben meegenomen.”
In welk opzicht verschilt dit derde album met jullie vorige album “Nevland”?
“Nou, eigenlijk vooral de hele aanpak verschilt. Dit heeft tot gevolg dat de liedjes korter, puntiger en meer up-tempo zijn geworden. De insteek was dan ook om een album te maken die ook echt verschilt van het vorige werk. Sowieso om het voor onszelf interessant te houden, nu mag het publiek zeggen wat men ervan denkt. Het grappige is eigenlijk dat ik het zelf meer als pop ervaar dan de vorige platen. Je kan Nevland zien als een bruin herfstblaadje dat zachtjes de weg vindt in de nazomerse wind. Chekhov Guns is eigenlijk een soort gebroken en gekleurde bril waar je doorheen kijkt en de liedjes telkens anders ervaart.
“Nou, eigenlijk vooral de hele aanpak verschilt. Dit heeft tot gevolg dat de liedjes korter, puntiger en meer up-tempo zijn geworden. De insteek was dan ook om een album te maken die ook echt verschilt van het vorige werk. Sowieso om het voor onszelf interessant te houden, nu mag het publiek zeggen wat men ervan denkt. Het grappige is eigenlijk dat ik het zelf meer als pop ervaar dan de vorige platen. Je kan Nevland zien als een bruin herfstblaadje dat zachtjes de weg vindt in de nazomerse wind. Chekhov Guns is eigenlijk een soort gebroken en gekleurde bril waar je doorheen kijkt en de liedjes telkens anders ervaart.
Jullie hebben een nieuwe single samen met Great Lake Swimmers. Zijn er plannen om vaker met hen samen te werken? Zo nee, zijn er plannen voor samenwerkingsverbanden met andere acts?
“De single was een prachtige samenloop van omstandigheden. We konden de mensen van Great Lake Swimmers net strikken toen ze in Nederland waren en toen wij in de studio zaten. Ik zie deze samenwerking zeker niet als eenmalig, maar momenteel is het opnemen van nieuw materiaal voor ons niet echt een noodzaak. We zouden wel een keer een Canadese tour met ze willen doen. Als daar de tijd voor is. Wat betreft andere samenwerkingsverbanden zijn we altijd bezig. Voor www.intothegreatwideopen.nl hebben we samen met LPG, Kim Janssen en Awkward I een film gemaakt. Deze samenwerking was echt te gek. Geeft je een gevoel dat er iets gebeurt met Nederlandse bands, dat ze het zelf organiseren en dat er sprake is van een soort bandscene. In het voorprogramma van onze schouwburgshow spelen we met the Black Atlantic. Zij werken er ook keihard aan om iets tofs neer te zetten. We zijn niet elkaars concurrenten maar hebben waardering voor elkaars muziek. En bovendien zijn we ook erg goede vrienden. Ik denk dat de pers soms teveel nadruk legt op een soort strijd tussen bands, terwijl dit in de praktijk helemaal niet het geval is. Het voelt juist heel goed om bij een actieve groep muzikanten te horen.
“De single was een prachtige samenloop van omstandigheden. We konden de mensen van Great Lake Swimmers net strikken toen ze in Nederland waren en toen wij in de studio zaten. Ik zie deze samenwerking zeker niet als eenmalig, maar momenteel is het opnemen van nieuw materiaal voor ons niet echt een noodzaak. We zouden wel een keer een Canadese tour met ze willen doen. Als daar de tijd voor is. Wat betreft andere samenwerkingsverbanden zijn we altijd bezig. Voor www.intothegreatwideopen.nl hebben we samen met LPG, Kim Janssen en Awkward I een film gemaakt. Deze samenwerking was echt te gek. Geeft je een gevoel dat er iets gebeurt met Nederlandse bands, dat ze het zelf organiseren en dat er sprake is van een soort bandscene. In het voorprogramma van onze schouwburgshow spelen we met the Black Atlantic. Zij werken er ook keihard aan om iets tofs neer te zetten. We zijn niet elkaars concurrenten maar hebben waardering voor elkaars muziek. En bovendien zijn we ook erg goede vrienden. Ik denk dat de pers soms teveel nadruk legt op een soort strijd tussen bands, terwijl dit in de praktijk helemaal niet het geval is. Het voelt juist heel goed om bij een actieve groep muzikanten te horen.
Een dag na de albumpresentatie spelen jullie in Utrecht op het festival Le Guess Who en in september was Audiotransparent ook op Into the great wide open. Op welk festival zouden jullie het liefst nog eens spelen en waarom?
“Er zijn een hoop festivals waar we nog zouden willen spelen. Oerol is de eerste die bij me opkomt, Motel Mozaïque, Crossing Border, Noorderzon uiteraard, wellicht Lowlands. Maar die laatste is heel erg afhankelijk van de manier waarop. We zijn geen 'rockband' en het lijkt me misplaatst om ons ook op een dergelijke manier neer te zetten op een festival. Oh ja, en ze moeten ons ook nog vragen :-)”
Als je nog heel graag iets kwijt wilt, doe dat dan hier.....
“Kom allemaal op 26 november om 20:30 uur naar de Stadsschouwburg Groningen voor audiotransparent en the Black Atlantic. En koop allemaal een cd. We zijn er nogal lang mee bezig geweest en inmiddels hartstikke blut. De baby van onze drummer Michel heeft al een week geen eten gehad. We hebben ook nog een nieuwe clip voor de eerste single van ons album 'Really white smile'. Pieter van Dijken heeft hem gemaakt en hij is werkelijk fantastisch geworden!”