Dub & Dwars raakt je in de onderbuik Dub & Dwars raakt je in de onderbuik

Whoomp whoomp whoomp in Simplon

, Hedwig Hibma (tekst) & Johanz Westerman (foto & video)

Dub & Dwars raakt je in de onderbuik

Whoomp whoomp whoomp in Simplon

Hedwig Hibma (tekst) & Johanz Westerman (foto & video) ,

In Simplon kwam op de 'Machtig'-avonden al regelmatig wat dubstep voorbij, maar nu heeft het genre zijn eigen avond, onder de noemer Dub & Dwars. Met Skream haalt men voor de eerste editie meteen een grote naam in huis, met een uitverkochte zaal als gevolg

Whoomp whoomp whoomp in Simplon

Op editie 2008 van het Duitse Melt! festival, stond ergens ver achteraan op het industriële terrein een podium speciaal voor drum and bass en dubstep. De Metalheadz crew van drum and bass goeroe Goldie was aanwezig en de dubstep werd goed vertegenwoordigd door Skream en Caspa. Tot het ochtendgloren stond men hier te stuiteren op de beats en bassen. Niemand leek zich wat aan te trekken van de regen en modder. Voor ondergetekende was dit de eerste aangename kennismaking met dubstep. Hier en daar viel al wat dubstep te horen in Groningen, maar nu zet Simplon het echt op de kaart met Dub & Dwars.

De programmeur van Simplon doet een goede zet door Skream uit te nodigen voor de eerste editie. Daarnaast staan vanavond 2562 en Osiris op het programma. De drie deejays laten elk een eigen geluid horen binnen het genre. Het fijne aan dubstep is de crossover van stijlen als UK garage, grime, reggae, dub, maar ook techno.

Hagenees 2562 kiest voor een minimal versie van dubstep, met een scheutje techno. Osiris, oprichter van het internetforum dubstep.nl, laat zware (grime)bassen horen, oplopend naar meer up-tempo tracks. Skream begint pas om half vier en dat is wellicht wat te laat voor het jonge publiek. Gelukkig voor hem, komt hij toch voor een volle zaal te staan.

De Britse producer Skream kwam als tiener al in aanraking met (voorlopers van) dubstep toen hij werkte voor Big Apple Records nabij Londen. Hij leerde hier andere dubstep pioniers kennen als Benga en Hatcha, voor wie hij exclusief vele dubplates maakte. In zijn beginjaren liet Skream zich voornamelijk inspireren door donkere UK garage. Inmiddels heeft hij zich verder ontwikkeld door ook meer te luisteren naar soul, funk en disco. Deze invloeden hebben hun weg gevonden naar zijn platencollectie. 

In Simplon haalt Skream een stel zeer aanstekelijke platen uit zijn koffer. Opvallend is de gelaagdheid van de gekozen tracks. Reggae omarmt techno. Dancehall flirt met grime. Skream vertelt tijdens een college aan de Red Bull Academy over een gekke tic van het publiek dat op dubstep avonden afkomt: het komt regelmatig voor dat iemand naar voren loopt om de plaat stil te leggen. In Simplon is men vanavond (nog) niet zo brutaal, maar wel wordt het verbod op crowdsurfen overtreden.

Deze eerste editie van Dub & Dwars toont een goede dwarsdoorsnede van de verschillende stijlen die samen dubstep vormen. Als je houdt van zware bassen in je onderbuik kun je op 18 april weer naar Simplon voor de volgende Dub & Dwars. Dan staat Benga op het programma.        

nu op 3voor12