Intwine laat nieuw werk horen in Simplon

Even wennen voor iedereen

Tim Kersjes (tekst) ,

Na de vrolijke Latin van de Rumshop Sessions komt er een nieuw album aan. In een vol en warm Simplon liet Intwine het nieuwe geluid vast horen. Donkerder en harder dan ooit, maar ook een beetje onwennig. Voor de band zelf én voor het publiek dat veel oude nummers in een ander jasje hoorde

Even wennen voor iedereen

 

Het studiowerk van Intwine laat zien dat de band steeds verder richting het hardere werk opschuift. Van de poprock van het eerste titelloze album tot het donkere Pyrrhic Victory uit 2007. De Rumshop Sessions, waarmee de band het afgelopen jaar succesvol toerde, brak hier niet alleen mee maar benadrukte ook nog eens de Arubaanse roots van zanger Roger Peterson. Het nieuwe album ‘Kingdom of Contradiction’ heeft een treffende titel: het is nog steeds hard en donker maar de grooves zijn vaak onmiskenbaar Latin en reggae.
 
Ter voorbereiding van de release speelde Intwine in Simplon en het is geen toeval dat reggaeband Orange Grove de opening mag verzorgen. Orange Grove, eveneens van de Nederlandse Antillen, is de oude band van Roger en speelt reggae met een flinke scheut rock. De band keeg het publiek uiteindelijk mee, dat enigszins afwachtende houding aannam maar door het enthousiasme en de openheid van zanger Michael Maidwell gingen de handen op elkaar en werd er zelfs enthousiast meegezongen.
 
Toen was het de beurt aan Intwine. Vanaf de eerste tonen was het direct duidelijk dat het publiek een andere Intwine ging zien dan ze misschien verwacht hadden. Het nieuwe album is immers nog niet uit en weinig mensen waren voorbereid op de harde, soms bijna metal-achtige stijl die Intwine heeft gekozen. Deze benadering is ook los gelaten op oudere nummers en met wisselend succes. Waar ‘Sleep in silence’ tijdens de Pure Sessions nog te gek was, leek het met de nieuwe versie niet goed uit de verf te komen. Oude hit ‘Cruel Man’ daarentegen was beter en dreigender dan de versie op hun tweede album ‘Perfect’ en kon rekenen op veel bijval.  
 
Zowel band en publiek waren zichtbaar onwennig. De band was goed, strak en bij vlagen meesterlijk (ongelooflijke drumsolo van nieuwe drummer Eric Spring in ’t Veld) en Rogers stem was nog steeds krachtig en bezwerend. Toch ging het publiek niet altijd mee en vooral Roger deed niet erg zijn best te doen om dit veranderen. Pas halverwege de set kwam de eerste, nauwelijks hoorbare ‘Thank you’ voor een applaus en zingen deed hij vooral met z’n ogen dicht en dat creëerde een voelbare en ongemakkelijke afstand. Toch wist Intwine muzikaal te overtuigen door een duistere sfeer neer te zetten en de nieuwe stijl met overtuiging te brengen. ‘Kingdom of Contradiction’ zal ze oude fans kosten maar zonder twijfel ook nieuwe fans opleveren. Het was in Simplon in ieder geval voor iedereen even wennen.